Toyotan Takavalot on perinnetietoista Suomirokkia soittava yhtye Salon kaupungista. Yhtyeen tunnistettavimmat piirteet ovat laulaja Silokankaan ääni, sekä elämänmakuiset sanoitukset. Bändin musiikkia on luonnehdittu sanoilla ”hilpeän melankolinen”.
Tällaisella saatteella toimitustamme lähestyi Toyotan Takavalot -yhtye.
Sointuja Salosta
Ensin subjektiiviset faktat kehiin eli kaikkein kovin salolaislähtöinen bändi ikinä on God’s Lonely Men, mutta muita mainitsemisen arvoisia ovat myös No Shame ja sankariheavyä soittanut Twilight Guardians.
Toki tässä yhteydessä on mainittava legendaarinen Vaavi-yhtye jo siitäkin syystä, että kitaraa Toyotan Takavaloissa soittava Ilkka Isotupa vaikuttaa siinäkin yhtyeessä.
Olen seurannut Toyotan Takavalot -yhtyeen meininkiä alkumetreiltä saakka. Soittakaa Paranoid -niminen kappale teki minuun suuren vaikutuksen jokusia vuosia sitten ja tosiaan laulaja Jari Silokankaan persoonallinen lauluääni on ollut se mieleenpainuvin elementti kaikissa kuulemissani kappaleissa. Näin on toki tälläkin kertaa Lähellä-kappaleessa, mutta toki tässä biisissä on monta muutakin mainitsemisen arvoista elementtiä, kuten soittopuoli.
Vaikka biisi onkin tyyliltään lähempänä iskelmärockia kuin räyhäkästä rock-uhoa, niin syntyy silti käsitys siitä, että soitto on hanskassa. Yksinkertainen on kaunista ja vähemmän on enemmän. Tälläkin kertaa se kaava toimii erinomaisesti.
Sävellys, sovitus ja tuotanto
Yhtye on sovittanut kappaleensa hienosti ja tuonut siihen dynamiikkaa ja lentoa moninkin eri tavoin. Näistä esimerkkinä mainittakoon yksinkertainen kitarariffi, joka sekä käynnistää, että päättää kertosäkeistön.
Liian usein kuitenkin kuulee kappaleita, jossa sovitus ja tuotanto ovat itse sävellystä vahvempi tekijä ja tuotannolla käytännössä paikataan ei-niin-vahvaa sävellystä. Lähellä-biisin yhteydessä voi hyvin mielin puhua siitä, että kappaleen teko-, sovitus-, äänitys- ja masterointiprosessi ovat itsenäisiä ja vahvoja osia yhdestä ja samasta tapahtumaketjusta.
Käytän sävellyksen ja sanoituksen laadun arviointiin niin sanottua leirinuotiokitaraversio-metodia. Eli jos riisut minkä tahansa kappaleen leirinuotioversioksi ja kappale vielä senkin jälkeen kestää kuuntelua, niin sitä voidaan pitää onnistuneena sävellyksenä.
Lähellä-biisi on tälläkin tavoin mitattuna onnistunut sävellys ja villi arvaukseni on, että tämä kappale on saattanut jopa saada alkunsa juuri leirinuotiokitaralla.
Aikajanan seuraaviin vaiheisiin eli äänitykseen ja miksaukseen on käytetty Viitasen Janin edustamaa Headline Recording Studiota. Tämä on ollut yhtyeeltä varmasti tietoinen ja onnistunut valinta, koska YÖ-yhtyeessä vaikuttanut Viitanen jos joku ymmärtää suomirockin päälle, ja on varmasti ollut iso apu myös monella muullakin tapaa kuin itse äänitys-ja miksausprosessissa.
(Viitanen äänitti myös God´s Lonely Menin All This and More-levyn vuonna 1991.)
Bändi on panostanut myös masterointiin, koska kappale on masteroitu Chartmakers Oy:n Svante Forsbäckin toimesta. Hänen CV:nsä on myös mielenkiintoista luettavaa.
Omituinen kokemus
Tämän kappaleen tarkempi tutkiminen oli omituinen ja alkuun jopa vaivaannuttava kokemus, koska olin kuunnellut sen muutamaan kertaan jo ennen arvostelupyynnön vastaanottamista ja tykännyt kuulemastani. Miten nyt alkaa kirjoittamaan arvostelua asiasta, joka itselleni on saavuttanut hyvän teoksen leiman jo ennen kuin sitä alan tarkemmin analysoimaan.
Tämän takia mietin sopivaa kulmaa tälle arvostelulle ja jopa itseni jääväämistä arvostelun tekemisestä. Mutta tässä kohtaa totean, että itsekin Salossa nuoruuteni viettäneenä ja siellä ensimmäiset bändini perustaneena on ilo huomata, että Salossa tapahtuu musiikkirintamalla edelleen hyviä asioita. Siksi päätin tämänkin biisin arvostella ja sen hyväksi myös julkisesti todeta ja olla ylpeä salolaisuudestani. Oli toki myös hieno kokemus purkaa tämäkin kappale palasiksi ja katsoa, että miten se saattaisi olla rakennettu.
Mies voi lähteä Salosta, mutta Salo ei koskaan miehestä.
Erityiskiitokset oman musiikillisen urani alkuun saattamisesta ansaitsee Salon kaupungin nuorisotoimi, joka tarjosi 90-luvun alussa meille maksuttomat treenitilat ja antoi mahdollisuuden keikkailuun nuorisotiloissaan. Vaikkei musiikkitoiminta kaikkea pahantekoa elämästäni poistanutkaan, niin ainakin määritteli polun, jota pitkin kulkea, harha-askelista huolimatta ja sama polku siis jatkuu edelleen.
Ilman Salon Nuorisotoimen pitkäjänteistä toimintaa tämäkin arvostelu olisi kenties jäänyt osaltani kirjoittamatta.
ISO KIITOS, Mauri Jokela ja Jyrki Homanen!
– K. Lukkarila
Toyotan Takavalot:
Jari Silokangas – laulu
Teemu Lavikkala – kitara
Ilkka Isotupa – kitara
Tommi Koivula – basso
Aimo Lonka – rummut
Facebook: https://www.facebook.com/toyotantakavalot
10.9.2021 julkaistu Lähellä-single löytyy myös suoratoistopalveluista osoitteista:
https://open.spotify.com/track/38oaATqanm4qfyULvm7yHl
https://music.youtube.com/watch?v=j4e3EDMkxYk
https://www.deezer.com/us/track/1446468582