The Record of My Life #38: ABBA – Super Trouper

Aiheeseen liittyvää

Aikion single sukeltaa ihmiskohtaloihin elämän solmukohdissa

Suomirockin ytimeen vapaasukelluksia harrastava Aikio julkaisi tänään uuden singlen...

Viikon Kovin Biisi: VKB 07/25

Nämä kilpailijat kisaavat Viikon Kovimman Biisin tittelistä. Katso yksityiskohdat tästä.

Samuli Putro – Elämäni miehet (WSOY 2025)

Mies, jonka ympäriltä tuolit viedään on kirjoittanut kirjan miesten välisestä dynamiikasta ja omista henkisistä arvistaan.

LAURA FRIMAN & MIKKO MATTLAR: Kultaturbo – Suosikki-lehden tarina (Johnny Kniga) 2024

Kyllä se nyt niin vaan on, että suurin piirtein jokainen minun ikäluokastani ja nuoremmista ja vanhemmistakin on Suosikkia lukenut. Joskus löysin roskiksesta 60-luvun lopun ja 70-luvun alun hyväkuntoisia Suosikkeja ja nyt vähän harmittaa, että tuli ne vietyä antikvaarioon. Taisin olla siinä 10 v. ja vaikka Suosikki tuli kotiin, niin sitä osittain inhosi, eikä noin vanhoille numeroille ollut sitäkään vertaa käyttöä. Väärin, etenkin tämän kirjan perusteella ne vanhat numerot vasta loistavia (sanan voi käsittää miten haluaa) olivatkin keksittyine juttuineen ja mitä siellä nyt sitten olikaan.

Viikon Kovin Biisi: VKB 08/25

Nämä kilpailijat kisaavat Viikon Kovimman Biisin tittelistä. Katso yksityiskohdat tästä.

Jaa somessa

Tämän kertainen vieraileva kynä on Viikon kovin biisi-kisan nro 42/24 kappaleellaan Viis kautta Viis voittanut Ukulele Alisa eli Krista Lahti.

Mietin kovasti tähän kirjoitukseen, mikä bändi tai albumi olisi tehnyt minuun suurimman vaikutuksen vuosien varrella. Palasin mielikuvissani lapsuuden ja nuoruuden vuosiin ja sieltä nousivat mieleen kaksijakoiset muistot. Korvissani soivat vielä elävinä vanhempieni soittamat suomenkieliset iskelmä kappaleet. Teini-ikäisenä istuin radion ääressä kuuntelemassa englanninkielisiä maailman tähtien biisejä. Samalla selailin nuorten raamattua eli Suosikki-lehteä ja bongasin sieltä suurien tähtien julisteita: Madonna, Michael Jackson, George Michael, Abba jne. Musiikin lisäksi minua puhutteli Abbassa bändin visuaalisuus: esiintymisasujen upeat värit, glitterit, bändin yhteensopiva ilme. Ajattelin silloin kuinka hienoa olisi, jos joskus saisi itse esiintyä noin näyttävissä asuissa ja esittää yleisölle suosikkibiisejä.

Noilta vuosilta jäi kiinnostus ja ihailu Abban musiikilliseen taituruuteen. Ruotsalaiset osaavat tuottaa musiikkia, joka toimii kaupallisesti ja miellyttää massojen korvia. Nuorena en ajatellut kriittisesti bändin tuotannon laskelmoitua liukuhihnamaisuutta tai kuorrutetun onnellista, ruotsalaista Strömsö-meininkiä. Yksinkertaisesti nautin siitä, miten hienosti Anni-Frid ja Agneta lauloivat toimivia melodioita ja stemmoja Bennyn ja Björnin teoksiin. Tuossa vaiheessa huomasin kiinnittäväni yhä enemmän huomiota säestäviin stemmoihin, joilla Abban musiikissa on ollut iso rooli. Stemmalauluilla olisi myöhemmin iso rooli myös omassa elämässäni, kun aloittaisin laulamisen kuorossa.

Nostan tässä artikkelissa itselleni merkittäväksi albumiksi Abban Super Trouper albumin, joka julkaistiin v. 1980. Kyseessä oli yhtyeen seitsemäs albumi, joka nousi ykkössijalle mm. Englannissa. Albumi oli hieman vakavampi kuin yhtyeen aiemmat teokset, sillä siinä käsiteltiin mm. yhtyeen rivien hajoamista ja kiertueväsymystä. Bändin yhtenäisyys oli koetuksella. Super Trouper albumi ei välttämättä ollut Abban kaupallisesti menestynein albumi, mutta siltä löytyvät itselleni kaksi Abban merkityksellisintä kappaletta.

Ensimmäinen suosikkikappaleeni on Winner Takes It All. Muistan vieläkin, kun aikuisiällä kuuntelin biisin sanoituksia ensimmäistä kertaa elämänkokemuksen tuomalla ymmärryksellä. Takana oli jo pettymyksiä ihmissuhteissa ja erilaisia tunteita katkeruudesta hyväksyntään. Miten riipaisevalta ja tuskaiselta Agnethan tulkinta kuulostikaan. Voittaja vie kaiken, kun toinen jää yksin ja toinen on jo jatkanut matkaa. Pääsin laulamaan tätä kappaletta myös silloisen kuoroni kanssa ja latasin aina esityksessä kaikki tunteet peliin.

Toinen albumin suosikkikappaleeni on Super Trouper, joka kertoo artistin kiertueväsymyksestä. Mielestäni biisi kertoo vahvasti myös onnellisuuden tunteesta, jonka artisti kokee, kun hän saa olla lavan tähti ja yleisön rakastama. Kaikki väsymys häipyy hetkeksi, kun parrasvalot kääntyvät esiintyjään ja hän saa antaa palan itsestään yleisölle. Adrenaliini jyllää suonissa ja kaikki tuntuu upealta. Tätä fiilistä lähdin harrastelijana hakemaan, kun ensimmäistä kertaa päätin panostaa enemmän solistiseen laulamiseen ja aloitin laulutunnit. Harjoittelubiisiksi valikoitui Super Trouper. Miten hienoa olikaan, kun sain biisin hyvin kasaan ja opettajani lauloi minulle taustoja.

Abban musiikki on ollut osa musiikissa kasvamisen matkaani. Olen kuunnellut sitä, oppinut siitä ja esittänyt sitä niin osana kuoroa kuin solistinakin. Olen esiintynyt ukulele artistina runsas pari vuotta aloittaen cover kappaleilla. Vuonna 2024 olen julkaissut ensimmäistä kertaa itse säveltämääni ja sanoittamaani musiikkia artistinimellä Ukulele Alisa. Omissa kappaleissani ovat sanoituksen ohella tärkeitä myös melodian soljuvuus ja tarttuvat kertosäkeet. Näissä(kin) osa-alueissa Abba teki mestarillista työtä, josta voi ammentaa inspiraatiota omaan luomiseensa.

Entä se tyttö, joka aikoinaan ihaili Abban julisteita ja haaveili näyttävästä esiintymisestä? Pala sitäkin unelmaa on pian toteutumassa. Esiinnyn helmikuussa 2025 Elviksen Las Vegas shown:n konseptiin pohjautuvalla konserttikiertueella yli tuhannelle ihmiselle osana taustalauluryhmää. Konserteissa minut puetaan uniikkiin glitter asuun, meikataan ja kammataan niin että minun tehtäväkseni jää lavalla vain nauttia joka hetkestä. Se tulee olemaan minun Super Trouper-hetkeni parrasvaloissa.

-Ukulele Alisa

spot_img