The Record Of My Life #40: POPEDA – Svoboda

Aiheeseen liittyvää

Aikion single sukeltaa ihmiskohtaloihin elämän solmukohdissa

Suomirockin ytimeen vapaasukelluksia harrastava Aikio julkaisi tänään uuden singlen...

Viikon Kovin Biisi: VKB 07/25

Nämä kilpailijat kisaavat Viikon Kovimman Biisin tittelistä. Katso yksityiskohdat tästä.

Samuli Putro – Elämäni miehet (WSOY 2025)

Mies, jonka ympäriltä tuolit viedään on kirjoittanut kirjan miesten välisestä dynamiikasta ja omista henkisistä arvistaan.

LAURA FRIMAN & MIKKO MATTLAR: Kultaturbo – Suosikki-lehden tarina (Johnny Kniga) 2024

Kyllä se nyt niin vaan on, että suurin piirtein jokainen minun ikäluokastani ja nuoremmista ja vanhemmistakin on Suosikkia lukenut. Joskus löysin roskiksesta 60-luvun lopun ja 70-luvun alun hyväkuntoisia Suosikkeja ja nyt vähän harmittaa, että tuli ne vietyä antikvaarioon. Taisin olla siinä 10 v. ja vaikka Suosikki tuli kotiin, niin sitä osittain inhosi, eikä noin vanhoille numeroille ollut sitäkään vertaa käyttöä. Väärin, etenkin tämän kirjan perusteella ne vanhat numerot vasta loistavia (sanan voi käsittää miten haluaa) olivatkin keksittyine juttuineen ja mitä siellä nyt sitten olikaan.

Viikon Kovin Biisi: VKB 08/25

Nämä kilpailijat kisaavat Viikon Kovimman Biisin tittelistä. Katso yksityiskohdat tästä.

Jaa somessa

Juho Rintarunsala on Etelä-Pohjanmaalta, Teuvan kunnasta maailmaa tähyävä lyyrikko, rumpali ja musiikkivaikuttaja. Myös perheenpään ja työmiehen viitta on hänen tätä nykyä 43-vuotiailla harteillaan nähty. Bändihommia ja sanoittamista löytyy tulojäljistä jo pitkin vuosikymmeniä mutta nyt, Herran vuonna 2025, fokus edellä mainittuihin on voimakkaimmillaan. Joitakin kuunkiertoja sitten julkaistu esikoisrunokirja, sanoitustyöt omiin ja ulkopuolisiin projekteihin sekä Baikal-herrasmiesorkesterin rumpali-organisaattorin rooli kertonevat omaa tarinaansa miehen vallitsevasta tilanteesta.

Miettiessäni itselleni tärkeintä levyä ei kulunut aikaa, eikä tupakkaa. Sitä levyä ei ole. Oli vain C-kasetti, josta ääninauha venyi poikki infernaalisen kuuntelumäärän seurauksena. Tuskin vanhempieni 70-lukuinen musta laatikko – yksöisdekillinen Sanyo-radiokaan – oli tuolle järeää rockmusiikkia sisältäneelle kromikasetille kaikkein hellävaraisin kumppani. Kyseinen äänite fyysisessä olomuodossaan on jo kauan ollut pois tästä näkyvän valon maailmasta, mutta sen sisällön jättämä jälki saa toisinaan edelleen hakeutumaan eri reittejä pitkin siihen musiikilliseen atmosfääriin, jonka aikanaan niin käänteentekevänä koin.

Kaikki sai alkunsa vuonna 1992 Teuvan kirkonkylän ala-asteen liikuntasalin pukuhuoneesta. Itsensä rehtorin pitämän tunnin alkua tuon nyt jo puretun rakennuskompleksin aromikkaimmassa tilassa odottaessamme, itsevarmimmat luokkani oppilaskollegoista äityivät vapauttamaan leipälävistään ääniä. Tovin suu puoliavoimena, mutta hiljaisena kuunneltuani ymmärsin noiden äänten olevan tarkoitettu lauluksi. Vieläpä sellaiseksi, jonka uumoilin kotipirttini pöydälle asetetusta Sanyosta aamuna muutamana kouluun lähtöä tehdessä kuulleeni. Vaikutuin luokkakavereideni paatoksellisesta tulkinnasta hetki hetkeltä lähemmäs hurmosta ajautuen, kunnes… …liikuntatunti alkoi.

Kotiin päästyäni kerroin äidille kokemuksestani ja sopersin tahtovani tuon laulun sisältävän äänitteen omakseni. Vielä tuolloin Jumala taisi olla olemassa, koska äitini nyökkäsi hyväksyvästi ja ehdotti että ostaisimme sen niillä markoilla, mitä olin niskuroiden tekemistäni kotitöistä tienannut. Päiviä kului ja olin jo luopunut toivosta, tahtoen vain unohtaa, kunnes varoittamatta sain kuulla että jääkaappi- pakastin suuressa vajavaisuudessaan oli kehottanut äitiäni laittamaan Ford Escortin lämmitykseen päivittäistavarakaupassa käyntiä varten. Myös minut kutsuttiin mukaan ja muistini virkistyessä aloin käsittämään mitä se merkitsi.

Kaupassa kirosin mielessäni myymälän infrastruktuuria, joka pakotti musiikkiosastolle halajavan kulkemaan pitkin sokkeloisia käytäviä, halki monenkirjavien osastojen, ohi tarjoustuotteita hypistelevien isoäitien, aina kassalinjaston liepeille saakka. Katseessani nuoren pojan haurasta uhmaa saavuin lopulta kasettivalikoiman ääreen ja tuokion etsittyäni löysin sen, mitä kohti olin koulun liikuntasalin pukuhuoneesta saakka kulkenut. Kun kerroin vielä murtumattomalla tenorillani myyjättärelle, mikä kasetti tulisi käyttööni tuosta varkauksia estävästä telineestä rahaa vastaan vapauttaa, en tiennyt mihin kaikkeen se johtaisikaan. En tiennyt että tuo kasetti veisi minut kyseisen orkesterin kymmenille keikoille, sanelisi tulevien vuosikymmenten musiikkimakuni pääpiirteet, viettelisi itsenikin mukaan orkesteritoimintaan ja lopulta kuljettaisi kirjoittamaan sanoituksia keulahahmon soololevyille. Kaikesta tuosta olin tuolloin autuaan tietämätön, mutta tiesin mitkä kaksi sanaa oli sanottava ohjeeksi lukkoja aukovalle kaupantädille. Popeda Svoboda.

– Juho Rintarunsala

spot_img