Nykytanssiteos FUR herättää keskustelua karvoista ja haastaa vallalla olevat karvan merkitykset

Aiheeseen liittyvää

PETRI LAHTI: Hanoi Rocks päivä päivältä 1979-2024 (Readme.fi) 2024

Viime vuonna ilmestyi vastaava teos Hurriganesista ja varsin mielenkiintoinen sekin oli. Tämä on sitten vieläkin kiinnostavampi teos, koska Hanoin uraa tuli seurattua ekasta sinkusta ja Soundin Homo-Makkonen-otsikosta (1/1981) lähtien. Lehtileikkeitäkin on sen verran, että nämä suomalaiset, suurimmaksi osaksi tyhjänpäiväiset, mitä tässäkin on mainittu, ovat aika tuttuja.

Taapelitaivas voitti Toisinkoinen-palkinnon

Anu Kolmonen voitti Toisinkoinen-palkinnon romaanilla Taapelitaivas, joka käsittelee elämää syrjäytyneenä maaseudulla.

Taina Niemelle Savonia-palkintoehdokkuus!

Taina Niemi on saanut Savonia-palkintoehdokkuuden koukuttavalla esikoisromaanillaan Ämpärikesä. Teos käsittelee nuoruuden haasteita ja on täynnä toivoa.

Squarepusher – Dostrotime (Warp 2024)

IDM- ja braindance-genrejen yksi pioneereista Squarepusher on työstänyt korona lockdownien aikana Dostrotime-albumiaan meidän kaikkien onneksi.

Jaa somessa

Kulttuurikeskus Caisassa nähdään perjantaina 26.8 ensi-illassa Kardo Shiwanin nykytanssiteos FUR.

Kielirajaton teos tarkastelee karvan avulla kulttuuriamme ja historiaamme ja luo mahdollisuuden kuvitella karvamme uudelleen.

Onko karva evolutiivinen jäänne? Mikä on karvan tulevaisuus? Kulttuurikeskus Caisassa saa perjantaina 26.8. ensi-iltansa taiteilija Kardo Shiwanin nykytanssiteos FUR, joka herättää keskustelua karvoista, haastaa vallalla olevat karvan merkitykset ja luo mahdollisuuden tarkastella karvoja tuoreesta, tavallisesta poikkeavasta näkökulmasta.

FUR
FUR-tanssiteos pyrkii ravistelemaan karvoihin liittyviä käsityksiä ja yleistyksiä. Kuva: Julius Töyrylä.

Shiwan uskoo, että voimme tutkia karvan avulla itseämme, kulttuuriamme ja historiaamme, mikä myös auttaa meitä ymmärtämään toisiamme paremmin.

”Karva auttaa meitä kytkeytymään ympäröivään maailmaan ja havaitsemaan niin inhimillisiä kuin ei-inhimillisiä toimijoita ympärillämme. Karva on osittain pinnalla ja osittain pinnan alla, näkymätön ja näkyvissä. Läpi ihmiselämän karvan ja karvoituksen eri tekstuurit, muodot ja merkitykset ovat jatkuvassa muutoksessa.”


”Minua on pitkään kiinnostanut, miten voin tutkia ajallisuutta suhteessa itseeni ja kaikkeen ympärillä olevaan. Havainnoidakseni aikaa nykyhetkestä käsin minun pitää katsoa lähelle tulevaisuuteen ja kauas historiaan”,

Shiwan sanoo.


Teos kannustaa empaattisuuteen ja lempeään itsensä tutkiskeluun

Viime vuosina karvat ovat herättäneet keskustelua muun muassa yhteiskunnan kauneuskäsityksistä, tabuista ja sukupuolinormeista.

Shiwanin yhtenä tarkoituksena on ravistella tanssin keinoin karvoihin liittyviä käsityksiä ja yleistyksiä.


”Haluan moniosaisella projektillani herättää keskustelua karvasta, haastaa vallalla olevat karvan eri merkitykset ja luoda mahdollisuuden kuvitella karvamme uudelleen. Toivon, että tulevaisuudessa voimme kohdata toisemme yhä empaattisemmin, reflektoiden ja kehollistaen kokemuksiamme erilaisuudesta.”


”Toivon projektin herättävän empaattisesti keskustelua ja mahdollistavan tilan lempeälle itsetutkiskelulle ja itselle herkistymiselle varsinkin näinä pandemian ja ilmastokriisin aikoina. Haluan ehdottaa erilaisia tapoja havainnoida itseämme kunnioittaen sekä elollista että elotonta ympäristöämme”,

Shiwan sanoo.

Lisätietoa:

FUR-nykytanssiteosKulttuurikeskus Caisa, Kaikukatu 4Bwww.caisa.fi
Esitykset:pe 26.8. klo 19
ENSI-ILTAke 31.8. klo 19, to 1.9. klo 19

Ohjaaja: Kardo Shiwan

Esiintyjät:
Daya Nukhsha
Bawa Shwan
Kardo Shiwan
Mirei Kato
Wilhelmina Ojanen

Lavastus: Kardo Shiwan ja Mirei Kato

Pukusuunnittelija: Mirei Kato

Äänitaiteilija: Johanna Sulalampi

Valotaiteilija: Vilma Vantola

Valokuvaaja ja videokuvaaja: Julius Töyrylä

Taiteellinen neuvonantaja: Wilhelmina Ojanen

Äänen ajo esityksessä: Satu Kankkonen

Kesto: n. 55 min
Ikäsuositus: ei suositella lapsille
Liput: 15/10 €

Teos on kielirajaton. Teoksessa kuullaan useita kieliä (suomi, kurdi, englanti, arabia, ruotsi), mutta sen kokeakseen ei tarvitse ymmärtää kyseisiä kieliä.

Teoksessa käytetään savua ja vahvasti tuoksuvia aineita (kahvi, kaneli ja kurkuma). Sisältää alastomuutta.

Teos
Tanssitaiteilija Kardo Shiwan uskoo, että karvan avulla voimme tutkia itseämme, kulttuuriamme ja historiaamme. Kuva: Julius Töyrylä.

Lähde Helsingin kaupunki, kulttuurin ja vapaa-ajan toimiala

spot_img