HAM Helsingin taidemuseo avaa laajan Tove Janssonin julkisia teoksia esittelevän näyttelyn. Esillä on aiemmin näkemättömiä luonnoksia ja seinämaalaustuotantoa, joka valloittaa puoli museon tilasta.
Ruotsalaisen taidemaalari Ulla Wiggenin laaja esittely EMMAssa kattaa 60 vuoden tuotannon. Wiggenin työt liikkuvat ihmisen ja elektroniikan rajapinnoilla.
Norjalaisen taiteilija Tori Wrånesin näyttely BIG WATER avautuu HAM Helsingin taidemuseossa. Näyttelyn immersiivinen kuusikanavainen ääni- ja videoinstallaatio vie katsojan surrealistisiin maailmoihin.
Viime vuonna ilmestyi vastaava teos Hurriganesista ja varsin mielenkiintoinen sekin oli. Tämä on sitten vieläkin kiinnostavampi teos, koska Hanoin uraa tuli seurattua ekasta sinkusta ja Soundin Homo-Makkonen-otsikosta (1/1981) lähtien. Lehtileikkeitäkin on sen verran, että nämä suomalaiset, suurimmaksi osaksi tyhjänpäiväiset, mitä tässäkin on mainittu, ovat aika tuttuja.
Herra jumala. Täytyy sanoa, että biisi on sellainen, että luulisi Andy Mccoyn olevan kateellinen. Plastic Tears tai lähinnä Miqu on kaikkia luonnonlakeja uhmaten jaksanut vetää Hanoi-Dogs D'amour-linjaa vuosikymmenet, ja vaikka on välillä itselläkin eräästä pikkuasiasta mennyt sukset ristiin joskus hamalla 90-luvulla, niin asiat sovittiin jossain Puntalan juomisillassa ajat sitten ja kyllä se niin on, että kyllä niitten toi nimi kannatti pitää. Syy on mielestäni selvä, tappiot voitoksi.
Hopkinsin edellinen levy Music for Psychedelic Therapy oli lempeätä itsetutkiskelu- ja hyväksyntä-ambientia, uusin albumi Ritual menee nyt tummempiin vesiin ritualistiseen maagiseen todellisuuteen.
Saksalainen Jonas Orbiting julkaisi uuden eepeensä Future Objectives omalla vinyylilevymerkillään Immersive Patterns. Ep on taidokas setti monipuolista technoa.