Atte Varsta analysoi henkilöbrändien merkityksiä ja painottaa, että monet vahvat brändit liittyvät musiikkiin. Medioitumisen myötä henkilöbrändit auttavat ymmärtämään itseämme ja toisiamme.
Maailman kenties vahvinta henkilöbrändiä, Elvis Presleyä, ja suomalaisten tunnettuuksia tärkkenut brändiammattilainen Atte Varsta analysoi uudessa tietoteoksessaan vahvojen henkilöbrändien ominaisuuksia. Varstan mukaan moniin niistä liittyy musiikki.
Varstan henkilöbrändejä käsittelevä tietoteos ’Einsteinista Almaan – vahvan henkilöbrändin tunnusmerkit’ julkaistaan elokuussa Aviador kustantamon toimesta. Julkistustilaisuus on 14. elokuuta Haaga-Helia ammattikorkeakoulussa, johon kuuluu paneelikeskustelu henkilöbrändien muuttuvista merkityksistä.
Kirjassa haastatellaan 11 suomalaista kulttuurivaikuttajaa, joiden työ liittyy henkilöbrändeihin. Mukana ovat muun muassa musiikkitoimittajat Pekka Laine ja Kare Eskola ja elokuvatuottaja Aleksi Bardy.
Varsta korostaa, että medioituneessa huomiotaloudessa henkilöbrändit auttavat meitä ymmärtämään itseämme ja toisiamme, ja että niiden merkitys nousee ihmisten kokemuksista ja tarinoista. Brändit toimivat symbolina, jotka vahvistavat yhteenkuuluvuutta omaan viiteryhmäänsä.
Varstan mukaan musiikki luo hyvänolon tunteita, muistoja ja edustaa kokemusmaailmoja sekä aatteita. Kova henkilöbrändi on yhteinen kokemus yhdistyvän muistimme tärkeitä.
Merkityksellistä brändistä tehdään toisten näkökulmasta katsottuja tarinoita. Ihmisen tarina ei häntä määrittele; jokaisen on muokattava tarinansa omansa näköiseksi.
Hän kehottaa autenttiseen henkilöbrändin rakentamiseen, koska erottuvuus on aina arvostelun kohteena mutta mielenkiintoisempi kuin täydellinen kertomus. Autenttiset brändit ovat rohkeita, ja säröt ovat kiehtovia.
Lähde Aviador Kustannus