Radio Slave – Venti (Rekids 2024)

Aiheeseen liittyvää

Viikon Kovin Biisi: VKB 44/24

Nämä kilpailijat kisaavat Viikon Kovimman Biisin tittelistä. Katso yksityiskohdat tästä.

EDDIE & THE HOT RODS: It Feels Like Christmas/THE VAPORS: Hey Baby…It’s Christmas (live) (Hiljaiset Levyt HIKS-091) 7″ 11/2024

Hiljaisten Levyjen joulusingle, jossa bändit esittävät aiemmin vain diginä saatavissa olevaa tuotantoaan. Eddien biisi ilmestyi alunperin jo 2015, mutta silloin vain CDr-singlenä ja Punk Rock Christmas -kokoelmalla. Tämä versio on remasteroitu syksyllä 2022, jolloin se julkaistiin siis diginä ja siihen tehtiin myös video.

PLASTIC TEARS: Motorhome

Herra jumala. Täytyy sanoa, että biisi on sellainen, että luulisi Andy Mccoyn olevan kateellinen. Plastic Tears tai lähinnä Miqu on kaikkia luonnonlakeja uhmaten jaksanut vetää Hanoi-Dogs D'amour-linjaa vuosikymmenet, ja vaikka on välillä itselläkin eräästä pikkuasiasta mennyt sukset ristiin joskus hamalla 90-luvulla, niin asiat sovittiin jossain Puntalan juomisillassa ajat sitten ja kyllä se niin on, että kyllä niitten toi nimi kannatti pitää. Syy on mielestäni selvä, tappiot voitoksi.

Signature Dark julkaisi debyytti-albumin Happiness-duolta.

Tukholmasta alkunsa saanut kokoonpano Happiness koostuu myös melodisen metallin kärkibändissä In Flames:issa laulavasta Anders Fridénistä ja Jerker Josefssonista. Heidän debyyttialbuminsa on dark ambient- ja drone-vaikutteita kantava albumi, joka rikkoo kokeellisen ja paikoin minimalistisen äänimaiseman rajoja.

Jaa somessa

Housen, diskon ja technon mestari näyttää miten rakennetaan kiinnostava albumi-kokonaisuus, kaikkien trendien vastaisesti. Tyylikäs eri genrejen sommitelma yhdenmukaisella tarinalla löytyy tältä kokonaisuudelta.

Levy alkaa kosmisen diskon kanssa Strobe Queenillä, jossa piano täydentää mehevän tanssilattia-kutsun. Wait a Minute yhdistelee genrejä Nezin rappien avulla luoden uutta trap-house-raidassa.

Can’t Get You on kuin Patrick Cowley olisi coveroimassa Kylie Minoguen isoa hittiä. Todella törkeä mutta laadukas ja tähän sopiva lainabiisi. Wild Life on diskoa peilipallojen välkkeessä, todella funkya kesämusiikkia.

Ensimmäisenä sinkkuna levyltä lohkaistu Wake Up menee jo hieman tiukemmalle (uskallanko sanoa) tech-house-osastolle, siinä merkityksessä missä genren pioneerit 90-luvulla soundia puskivat. Jaws kuljettaa levyn tunnelmaa mekaanisempaan ja elektroisempaan tunnelmaan, tuoden hieman Justicen ja Daft Punkin elektro-raidat mieleen.

New Balance antaa jo viitteitä artistin tekno-osaamisesta. Dub-efektit, stabit ja nopeampi bpm rullaavat hienosti. Stranger in the night on puhdasta detroit-elektroa. Tummemmissa vesissä pulikoidaan tässä vaiheessa albumia.

Mouth to Mouth polkee eteenpäin kuin hi nrg/darkdisco-jyrä konsanaan, yhdistellen myös Radio Slave-mausteita nostatuksineen. Lunatics vie kuuntelijat takaisin albumin alkupään tunnelmiin 80-luvun alun disko/new wave-riffeillään, ESG-lainaus on melko selvä. Cagedbabyn kanssa työstetty Amnesia on upea downtempo-fiilistely, josta on myös saatavilla upeita remixejä nyttemmin. Biisi on kuin euforinen yhdistelmä Depeche Modea ja Pet Shop Boysia breakbeatin höystämänä.

Tämän jälkeen levyn päätösraita Thirty Six tuntuu vähän täytebiisiltä, koska rikkoo kokonaisuuden 12 minuutin stoner-teknollaan. Hieno biisi, mutta Amnesian jälkeen vähän vaikea pala niellä.

Radio Slave on todella monipuolinen ja kaikessa genrejen välillä leikittelyssä pysyy koko ajan hänen kädenjälkensä vahvasti. Venti on auditiivinen todiste tästä.

Raita joka teki vaikutuksen: Lunatics

Mikko Ihalainen

spot_img