Kuinka tunnistaa vahva henkilöbrändi?

Aiheeseen liittyvää

Viikon Kovin Biisi: VKB 35/24

Nämä kilpailijat kisaavat Viikon Kovimman Biisin tittelistä. Katso yksityiskohdat tästä.

The Record of My Life #35: Nine Inch Nails – The Downward Spiral (Nothing records 1994)

Tiedättehän ne albumit, joita ei tarvitse edes laittaa soimaan ja silti se musiikki soi alitajunnassa ja lyriikat tulee vahvasti ajatuksiin, koska olet kuunnellut levyä niin paljon oikeassa herkkyyskaudessa ja ajassa? Minulle Nine Inch Nailsin The Downward Spiral on juuri sellainen. Harvemmin sitä enää kuuntelen, mutta levyn kansikuva ja tunnelmat palaavat mielen looppailuun usein.

Kotimaiset konemusiikki-levymerkit: X-Rust Organization

Oikeastaan X-Rust on enemmän konemusiikki-järjestö kuin varsinainen levymerkki, mutta ovat julkaisseet sen verran vakuuttavan määrän elektronista musiikkia vinyylinä että kuuluu myös tähän sarjaan ehdottomasti! Kalle Karvanen ja Eemeli Lehto vastailivat haastatteluuni järjestön edustajina Turusta.

Kellaribändit – keikkajärjestäjän kaksiteräinen miekka

Autotalleissa ja treeniksillä ryskää koko joukko potentiaalisia bändejä, jotka...

Arvostelussa Brazen Forgery – Karelia Suite

Turun seudulla pandemiaeristyksessä syksyllä 2021 kypsynyt metalliprojekti Brazen Forgery...

Jaa somessa

Atte Varsta analysoi henkilöbrändien merkityksiä ja painottaa, että monet vahvat brändit liittyvät musiikkiin. Medioitumisen myötä henkilöbrändit auttavat ymmärtämään itseämme ja toisiamme.

Maailman kenties vahvinta henkilöbrändiä, Elvis Presleyä, ja suomalaisten tunnettuuksia tärkkenut brändiammattilainen Atte Varsta analysoi uudessa tietoteoksessaan vahvojen henkilöbrändien ominaisuuksia. Varstan mukaan moniin niistä liittyy musiikki.

Varstan henkilöbrändejä käsittelevä tietoteos ’Einsteinista Almaan – vahvan henkilöbrändin tunnusmerkit’ julkaistaan elokuussa Aviador kustantamon toimesta. Julkistustilaisuus on 14. elokuuta Haaga-Helia ammattikorkeakoulussa, johon kuuluu paneelikeskustelu henkilöbrändien muuttuvista merkityksistä.

Kirjassa haastatellaan 11 suomalaista kulttuurivaikuttajaa, joiden työ liittyy henkilöbrändeihin. Mukana ovat muun muassa musiikkitoimittajat Pekka Laine ja Kare Eskola ja elokuvatuottaja Aleksi Bardy.

Varsta korostaa, että medioituneessa huomiotaloudessa henkilöbrändit auttavat meitä ymmärtämään itseämme ja toisiamme, ja että niiden merkitys nousee ihmisten kokemuksista ja tarinoista. Brändit toimivat symbolina, jotka vahvistavat yhteenkuuluvuutta omaan viiteryhmäänsä.

Varstan mukaan musiikki luo hyvänolon tunteita, muistoja ja edustaa kokemusmaailmoja sekä aatteita. Kova henkilöbrändi on yhteinen kokemus yhdistyvän muistimme tärkeitä.

Merkityksellistä brändistä tehdään toisten näkökulmasta katsottuja tarinoita. Ihmisen tarina ei häntä määrittele; jokaisen on muokattava tarinansa omansa näköiseksi.

Hän kehottaa autenttiseen henkilöbrändin rakentamiseen, koska erottuvuus on aina arvostelun kohteena mutta mielenkiintoisempi kuin täydellinen kertomus. Autenttiset brändit ovat rohkeita, ja säröt ovat kiehtovia.

Lähde Aviador Kustannus

spot_img