Tutkimus: Tässä ovat suomalaisten toivotuimmat juhannusbiisit

Aiheeseen liittyvää

PETRI LAHTI: Hanoi Rocks päivä päivältä 1979-2024 (Readme.fi) 2024

Viime vuonna ilmestyi vastaava teos Hurriganesista ja varsin mielenkiintoinen sekin oli. Tämä on sitten vieläkin kiinnostavampi teos, koska Hanoin uraa tuli seurattua ekasta sinkusta ja Soundin Homo-Makkonen-otsikosta (1/1981) lähtien. Lehtileikkeitäkin on sen verran, että nämä suomalaiset, suurimmaksi osaksi tyhjänpäiväiset, mitä tässäkin on mainittu, ovat aika tuttuja.

Taapelitaivas voitti Toisinkoinen-palkinnon

Anu Kolmonen voitti Toisinkoinen-palkinnon romaanilla Taapelitaivas, joka käsittelee elämää syrjäytyneenä maaseudulla.

Taina Niemelle Savonia-palkintoehdokkuus!

Taina Niemi on saanut Savonia-palkintoehdokkuuden koukuttavalla esikoisromaanillaan Ämpärikesä. Teos käsittelee nuoruuden haasteita ja on täynnä toivoa.

Squarepusher – Dostrotime (Warp 2024)

IDM- ja braindance-genrejen yksi pioneereista Squarepusher on työstänyt korona lockdownien aikana Dostrotime-albumiaan meidän kaikkien onneksi.

Jaa somessa

Suomalaiset kokevat musiikin tärkeämmäksi osaksi juhannusta kuin perinteisen juhannuskokon.

Parhaat juhannusbiisit

Äänielämysbrändi Sonosin teettämän tutkimuksen mukaan suomalaisten keskikesän suosikkikappaleet ovat Oskari Merikannon Kesäillan valssi, Mamban Vielä on kesää jäljellä, Valvomon Mikä kesä sekä Popedan Pitkä kuuma kesä. Tutkimus osoittaa, että suomalaisten mielestä onnistuneen juhannuksen takaavat hyvä ruoka (58 %), seura (55 %), sauna (46 %), kesämökki (29 %), hyvä juoma (28 %) sekä musiikki (16 %). Juhannuskokon koki tärkeäksi yllättäen vain 12 prosenttia ja juhannustansseista haaveili vain kolme prosenttia kyselyyn vastanneista. 

Sonos halusi tutkimuksella selvittää juhannuksen juhlimisen lisäksi suomalaisten kuuntelutottumuksia yleensä. Tutkimuksen mukaan 20 prosenttia suomalaisista kertoo kuuntelevansa kesällä enemmän musiikkia kuin muina vuodenaikoina ja 25 prosenttia kertoo kuuntelevansa keskimääräistä iloisempaa musiikkia kesäkuukausina. Suurin osa kuitenkin vastasi, että vuodenajat eivät vaikuta kuuntelutottumuksiin.

Kesämökillä musiikkia fiilistellään perinteisen radion kautta

Tutkimuksessa selvitettiin myös minkälaisia äänentoistolaitteita suomalaiset käyttävät kotona ja kesämökillä. Kymmenellä prosentilla vastaajista löytyy kotoa älykäs äänentoistojärjestelmä, kun taas mökiltä sellainen löytyy vain viidellä prosentilla. Suomalaisista 25 prosenttia toistaa musiikkia kotona suoraan kännykältä tai tietokoneelta, mökillä näin tekee 15 prosenttia. 

Perinteinen radio on selkeästi kesämökin ykkösväline musiikin kuunteluun. Liki 31 prosenttia kertoo kuuntelevansa mökillä radiota, kun taas 15 prosenttia kertoi käyttävänsä perinteistä radiota kotona. 26 prosenttia vastaajista kertoi käyttävänsä kannettavaa kaiutinta musiikin kuunteluun mökillä ja 15 prosenttia kotona. 

Sonosin äänielämysasiantuntija, myös Elton Johnista kertovan Rocketman-elokuvan äänimaailmaa suunnitellut Greg McAllister kehottaa huomioimaan äänentoiston osana sisustusta sekä kotona että mökillä. 

“Mielestäni monet aliarvioivat sen, kuinka iso merkitys äänellä on viihtyvyyden kannalta. Huonolaatuiset kaiuttimet eivät pysty toistamaan kappaleen kaikkia taajuuksia, jonka vuoksi ääni on heikko ja voi aiheuttaa häiritsevää särinää. Näin käy esimerkiksi silloin kun musiikkia toistetaan suoraan tietokoneelta tai puhelimelta, sillä laitteilla ei ole kykyä toistaa matalia äänitaajuuksia kovin hyvin”, McAllister sanoo. 

Sonosin älykaiuttimet ovat musiikki- ja elokuva-alan huippuammattilaisten kehittämiä, joten niiden ääni kuulostaa juuri siltä kuin sen on tarkoituskin. Sonosin tänä keväänä lanseerama pieni ja kannettava Sonos Roam -älykaiutin on nerokas täsmätuote kotiin ja mökille, sillä sen huolellisesti suunniteltu akustinen muotoilu tuottaa täyteläisen ja yksityiskohtaisen äänen, johon on totuttu vain suuremmilla kaiuttimilla. Kaiuttimen automaattinen Trueplay-viritysteknologia toimii sekä WiFi-yhteydellä että Bluetoothilla varmistaen, että Roam on aina viritetty antamaan paras mahdollinen kuuntelukokemus erilaisissa ympäristössä. 

* Tutkimuksen toteutti YouGov, ja siihen osallistui yli 1 000 vastaajaa ympäri Suomea. Vastaajista 51 % oli miehiä ja 49 % naisia.

spot_img