Djrum – Under Tangled Silence (Planet Wax 2025)

Aiheeseen liittyvää

Viikon Kovin Biisi: VKB 23/25

Nämä kilpailijat kisaavat Viikon Kovimman Biisin tittelistä. Katso yksityiskohdat tästä.

Dogjaw iskee takaisin tuplasinglellä – pureutumista luokkaeroihin ja sisäiseen kaaokseen

Helsinkiläinen hevipunk-yhtye Dogjaw tekee paluun uudella, kaksiteräisellä julkaisullaan, "Yhteiskunnan...

TAPANI BAGGE: Havana Black Ukkoskansan Soturit (Docendo 2025)

Onhan näitä ulkomaanvalloitusjuttuja ihan hauskakin lukea. Smack nyt tuli kai viimeksi luettua ja Hanoille kävi huonosti vähän eri tavalla. Ei nuo nykyään onnistuneetkin jutut, kuten HIM oikein kiinnosta, vaikka sen alkuaikojen kosketinsoittajan muistelmat luinkin. Tällaiset "maanläheisemmät" touhut kiinnostavammat enemmän.

HAPE – Microdots (EABE 2025)

Virolainen HAPE julkaisee toisen eepeensä viime vuotisen debyyttinsä Night Life jälkeen suomalaisella EABE-levymerkillä. Nyt hänen elekotrossaan on sävyjä 70-luvun progesta ja synteetisaattori-musiikista.

PAETKAA-raportti – Algoritmisen synteesin ilta – Bar Ö, Turku

Huom. Toimittajan raportoimat kokemukset ovat subjektiivisia. Artistiin liittyvät faktat...

Jaa somessa

Djrum eli Felix Manuel kulki artistin kärsimysten tien synnyttäessään viimeisimmän albuminsa. Hänen kertaalleen lockdownien aikana nauhoitettu levynsä hävisi tietokoneen kovalevyn tuhoutuessa vieden melkein miehen järjen samalla. Onneksi hänellä oli kuunteluversiot jäljellä projektista ja voimien palautuessa hän koosti levyn uudelleen noihin tiedostoihin perustuen.

Under Tangled Silence pohjautuu Djrumin itse soittamiensa harpun, pianon ja muiden akustisten soitinten päälle rakennettuihin elektronisiin kollaaseihin. Levy soi kuin jazz, yhdistellen IDM-ja bassomusiikin sekä teknon rytmejä. Todella kauniisti kokeilevaa ääntä, mikä on tyypilliistä artistille joka tuppaa laittamaan biiseihin enemmän ideoitaan kuin eri genrejä on olemassa. Albumi alkaa eteerisen kauniilla A Tune for Us ja Waxcap-biiseillä. Waxcapissa idm-breiksit säksättävät ja rullaavat nautinnollisella tavalla harpun rauhoittavalla äänimatolla. Unweaving upottaa kuuntelijan taivaallisella pianolla syvemmälle neoklassisiin maailmoihin. L’Ancienne tuo sellon ja perkussiot peliin mukaan pianon kaveriksi. Elektroninen synteesi rutisee hieman aggressiivisesti herätellen eetteristä valvemaailmaan. Alkaa voimakas initaatio bassoihin ja teknorytmeihin. Galaxy in Silence päräyttää 303-tyyppisen bassosekvenssin mukaan elektroakustisessa biisissä. Tässä on jo vähän dubstep-henkeä. Biisi hajoaa tummiin elektronisiin droneihin ja iskee jälleen piano-osion jälkeen hyvin Aphex Twin-tunnelmissa.

Three Foxes Chasing Each Other on minulle levyn pääbiisi. Jazz-tyylinen maisema piano-sointuineen ja kellopeleineen rikotaan härskin nopealla kickdrum-pärinällä keskiosassa luoden jotain sellaista mitä en ole ennen kokenut. Aikasignatuurit ja polyrytmit poukkoilevat villisti kuin viidakon eläimet. Vielä on mahdollista yllättyä!

Let Me alkaa kuin detroit-footwork mutta viulu ja piano vie tämänkin ihan uusiin sfääreihin. FreejazzjukeIDMjunglea, eih – nyt arvostelija ei enää yritäkään lokeroida enempää. Innovatiivista musiikkia! Out of Dust leikittelee rumpujen kanssa tuhoten rauhallisen menon, todella kovaa iskevää tykittelyä. Sycamore päättää albumin voimakkaaseen rumpu-basso maalailuun, meno on kuin savannilla petoeläinten herätessä saalistukseen.

Siinä albumillinen innovatiivista äänenkäyttöä ajatuksissaan eteenpäin kulkevalle musiikki-konnossöörille!

Raita joka teki erityisen vaikutuksen: Three Foxes Chasing Each Other

Mikko Ihalainen

spot_img