Tales Under the Oak on erityisen sympaattisella tavalla erikoinen artisti Berliinistä. En tarkalleen muista mistä internetin pusikosta ja rämeestä tämä Swamp Kingdomiksi (2022) ristitty platta ilmaantui yhtäkkiä soittoon viime vuoden aikana. Kuitenkin huomaamattani olen kuunnellut tätä levyä erittäin paljon.
Siinä missä dungeon synthiä ja dark ambientia tekevät kollegat menevät usein melko synkissä tunnelmissa, Tales Under the Oakilla on jopa leppoisa meininki välillä. Lisäksi maestro kaiken takana on luonut todellakin aivan oman maailmansa, jonka teema liikkuu jonkinlaisen rämeellä asuvan mystisen sammakkoyhteiskunnan historian ympärillä. Kyllä, luit aivan oikein!
Sinänsä tämän käsittääkseni yhden hengen poppoon musiikki on pääasiassa tarttuvia, toistuvia ja aika jännittäviä melodioita. Mukana on myös hauskoja soundeja, sekä perinteistä syntikkamattoa taustalla. Eli pyörää ei olla keksimässä ihan uudelleen. Kuitenkin kaukana ovat siis tummat rauniot ja hautaholvit!
Suovelhon hovissa
Omaperäisestä menosta on hyvänä esimerkkinä kappale Secret of the Mushroom Wizard. Se on nimensä arvoinen, kuulostaa vekkulilta ja osuu siihen ihmeelliseen mytologiaan, jota säveltäjä on havitellut näin kuulijan näkökulmasta. Esimerkiksi juuri edellä mainitusta tuotoksesta tulee hauskat mielikuvat sammakkoporukasta käyttämässä perkussioina sieniä sun muuta.
Tai sitten olen seonnut lopullisesti.
Lisäksi kyse ei ole mistään LSD-progeiluista, vaikka parin biisin nimen perusteella ja varsinaisesta albumikuvituksesta voisi näin päätellä.
Sangen omalaatuisen musakokemuksen lisäksi mukaan mahtuu myös hieman perinteisempää genremeininkiä: Esimerkiksi viimeinen osio May His Reign Be Eternal alkaa jo liikkua Burzumin tiettyjen ambientfiilistelyjen kaltaisissa melankoliasfääreissä ja muistuttaa muista alan artisteista.
Lopulta tämä on vain yksi kuvaus Tales Under the Oakin yleisestä meiningistä. Seuraavalla levyllä The Toad Folk (2022) on jo puheosioita, mitkä vievät tarinatuokioita ihan konkreettisemmin eteenpäin. Näillä aiemmilla julkaisuilla, kuten tällä ja vuonna 2021 ilmestyneellä The Toad Kingillä kuitenkin jätetään hieman enemmän asioita kuuntelijan oman mielikuvituksen varaan.
Yleisesti sammakkoherramme julkaisutahti on ollut hurja, mutta toivottavasti laadullisesti meno on yhtä mielenkiintoista jatkossakin.
Sen esimerkiksi näin omaperäiselle levylle soisi, sillä tämähän on täyttä suovelhomusiikkia!
– K. Leijala