The Record Of My Life #21: Burzum – Hvis Lyset Tar Oss ja Filosofem

Aiheeseen liittyvää

Aikion single sukeltaa ihmiskohtaloihin elämän solmukohdissa

Suomirockin ytimeen vapaasukelluksia harrastava Aikio julkaisi tänään uuden singlen...

Viikon Kovin Biisi: VKB 07/25

Nämä kilpailijat kisaavat Viikon Kovimman Biisin tittelistä. Katso yksityiskohdat tästä.

Samuli Putro – Elämäni miehet (WSOY 2025)

Mies, jonka ympäriltä tuolit viedään on kirjoittanut kirjan miesten välisestä dynamiikasta ja omista henkisistä arvistaan.

LAURA FRIMAN & MIKKO MATTLAR: Kultaturbo – Suosikki-lehden tarina (Johnny Kniga) 2024

Kyllä se nyt niin vaan on, että suurin piirtein jokainen minun ikäluokastani ja nuoremmista ja vanhemmistakin on Suosikkia lukenut. Joskus löysin roskiksesta 60-luvun lopun ja 70-luvun alun hyväkuntoisia Suosikkeja ja nyt vähän harmittaa, että tuli ne vietyä antikvaarioon. Taisin olla siinä 10 v. ja vaikka Suosikki tuli kotiin, niin sitä osittain inhosi, eikä noin vanhoille numeroille ollut sitäkään vertaa käyttöä. Väärin, etenkin tämän kirjan perusteella ne vanhat numerot vasta loistavia (sanan voi käsittää miten haluaa) olivatkin keksittyine juttuineen ja mitä siellä nyt sitten olikaan.

Viikon Kovin Biisi: VKB 08/25

Nämä kilpailijat kisaavat Viikon Kovimman Biisin tittelistä. Katso yksityiskohdat tästä.

Jaa somessa

Joskus levyjä on erittäin hankala arvottaa tai laittaa omaan suosikkijärjestykseen. Näin itselleni on käynyt alkujaan Norjasta kotoisin olevan Varg Vikernesin sooloprojektin Burzumin kanssa. Ysärin alusta sen puoliväliin asti Vikernesin tuotanto oli suorastaan erinomaista julkaisu toisensa jälkeen ja mukavan vaihtelevaa, vaikka sävellyskynän tietyt peruselementit olivat aika lailla samanlaiset. Myös soundeissa oli omanlaisensa tyyli, vaikka äänimaailma, sekä riffit varioivatkin levy levyltä.

Ennen kaikkea tuon aikavälin albumeissa minua on eniten kiehtonut todella mystinen ja melankolinen tunnelma, sekä ainutlaatuinen epätoivoisuus, joka korostuu äärimmäisen ahdistavissa, raaoissa ja uniikeissa vokaaleissa.

Hvis Lyset Tar Oss (1994)

Kuitenkin nostaisin omalla kohdallani katalogista kaksi julkaisua yli muiden, eli Hvis Lyset Tar Oss (1994) ja Filosofem (1996) albumit. Nämä esittelivät etenkin Burzumin toistoon perustuvan ja ambientmaisen tyylin, sekä pitkät kappaleet. Pohjalla olevat erittäin minimalistiset ja surumieliset syntetisaattorikuviot kruunaavat kokonaisuudet täydellisesti, sekä näitä molempia levyjä yhdistää erityisesti myös todella hypnoottinen tunnelmointi. Näiden lisäksi varsinkin jälkimmäistä koristaa todella brutaali, äärimmäisen särötetty äänivalli.

Kyseisiltä julkaisuilta on todella hankala nostaa yksittäisiä kappaleita tavallaan esille, sillä ne toimivat kokonaisuudessaan erinomaisesti. Kuitenkin on aina syytä mainita Hvis Lyset Tar Ossilta monien kaikkien aikojen black metal -kappaleena pitämä Det Som En Gang Var ja ambientbiisi Tomhet, joka on varmasti monet metallipäät tutustuttanut kyseisen genren musiikkiin kunnolla ensimmäistä kertaa. Filosofemilta puolestaan kaksi ensimmäistä kappaletta Dunkelheit ja Jesu Død pitää myös ehdottomasti aina ottaa esille.

Vaikka kokonaisuudet ovat tosiaan sulavia, nämä kaikki edellä mainitut biisit ovat niin järkyttävän kovaa materiaalia, että muut erinomaiset kappaleetkin väistämättä tuntuvat niiden rinnalla ”vain hyviltä”, jos näin voi edes asian ilmaista.

Itselleni ovat myös aina iskeneet näiden levyjen lyriikat, jotka poikkeavat persoonallisesti muusta mustan metallin massasta, sekä siinä missä black metal yhdistetään usein panssarivaunumaiseen nopeaan jyräykseen, Burzumin tuotanto luottaa lähinnä keskitempoisiin tunnelmapaloihin.

Hyvistä yrityksistään huolimatta Vikernes ei ole pystynyt palaamaan tälle tasolle myöhemmin enää, vaikka uudemmista julkaisuista pari ajaa ihan hyvin asiansa. Lisäksi moni on Burzumin vanavedessä julkaissut samantyylistä materiaalia ihan onnistuneesti, mutta Varg Vikernes oli näitä levyjä tehdessä sellaisessa moodissa, että en usko kenenkään enää koskaan pystyvän mihinkään vastaavaan.

Nämä kaksi levyä ovat omituisia ja jännittäviä aikahyppyjä mysteeriseen, synkkämieliseen maailmaan, jota ei ole koskaan ollut olemassa. Kirsikkana kakun päällä on vielä Theodor Kittelsenin maalausten koristama kansitaide.

– K. Leijala

spot_img