La Passion de Simone kruunaa Kaija Saariahon 70-vuotisjuhlasyksyn, Loputon Käpylä -oopperan kantaesityksellä.

Aiheeseen liittyvää

PLASTIC TEARS: Motorhome

Herra jumala. Täytyy sanoa, että biisi on sellainen, että luulisi Andy Mccoyn olevan kateellinen. Plastic Tears tai lähinnä Miqu on kaikkia luonnonlakeja uhmaten jaksanut vetää Hanoi-Dogs D'amour-linjaa vuosikymmenet, ja vaikka on välillä itselläkin eräästä pikkuasiasta mennyt sukset ristiin joskus hamalla 90-luvulla, niin asiat sovittiin jossain Puntalan juomisillassa ajat sitten ja kyllä se niin on, että kyllä niitten toi nimi kannatti pitää. Syy on mielestäni selvä, tappiot voitoksi.

Taina Niemelle Savonia-palkintoehdokkuus!

Taina Niemi on saanut Savonia-palkintoehdokkuuden koukuttavalla esikoisromaanillaan Ämpärikesä. Teos käsittelee nuoruuden haasteita ja on täynnä toivoa.

Tero Saarinen Companyn tiedotustilaisuuteen kutsu: Uusi kantaesitys ja muutoksia tiedossa

Tero Saarinen Companyn uusi kantaesitys ja ulkomaanvierailut esittelyssä tiedotustilaisuudessa Kaapelitehtaalla.

Taapelitaivas voitti Toisinkoinen-palkinnon

Anu Kolmonen voitti Toisinkoinen-palkinnon romaanilla Taapelitaivas, joka käsittelee elämää syrjäytyneenä maaseudulla.

Squarepusher – Dostrotime (Warp 2024)

IDM- ja braindance-genrejen yksi pioneereista Squarepusher on työstänyt korona lockdownien aikana Dostrotime-albumiaan meidän kaikkien onneksi.

Jaa somessa

Kaija Saariahon 70-vuotissyntymäpäivää on kunnioitettu syksyn aikana Suomessa kymmenin esityksin ja konsertein ympäri maan.

Juhlavuosi saa vielä elävän musiikillisen kruunun ennen vuoden vaihdetta, kun Musiikkitalossa nähdään 29.-30.12.

Oopera
La Passion de Simonen näyttämöllisen ensembleversion ohjaa Aleksi Barrière. Säveltäjä Kaija Saariahon 70-vuotisjuhlavuoden syksy huipentuu esityksiin Musiikkitalossa. Kuva Sakari Röyskö.

Saariaholle henkilökohtaisesti tärkeimmän näyttämöteoksen La Passion de Simone -oratorion kaksi esitystä. Lisäksi heti alkuvuodesta 26.1. Käpylän kirkossa kantaesityksensä saa Mikko Heleniuksen säveltämä moderni ja ajankohtainen ooppera Loputon Käpylä. Molemmat teokset nousevat lavalle Teatro Productionsin tuottamina.

La Passion de Simone -oratorio pohjautuu ranskalaisfilosofi Simone Weilin (1909–1943) ajatuksiin ja elämään. Teos sopii erityisen hyvin esitettäväksi vuoden viimeisiin päiviin, sillä se peilaa puhdistautumista vanhasta ja uuden alkua. Muodoltaan Bachin passioiden innoittaman oratorion voi kokea kollektiivisena myötäelämisen meditaationa, johon johdattavat sopraano Sayuri Araida, näyttelijä Isabelle Seleskovitch sekä vokaalikvartetti. 

Musiikkitalon esityksissä lavalla nähdään tuotannon kokonaiskonseptista vastaavan ranskalaislähtöisen La Chambre aux échos -ryhmän esiintyjien lisäksi suomalainen kamariorkesteri Avanti!

Kapellimestarina esityksissä toimii ranskalainen Clément Mao-Takacs, joka johti muun muassa kaikki tämän syksyn Innocence-menestysoopperan esitykset Suomen Kansallisoopperassa. La Passion de Simone -oratorion näyttämöohjauksesta vastaa Aleksi Barrière

”Pidän edelleen La Passion de Simonea itselleni tärkeimpänä näyttämöteoksena. Muut oopperani ovat saaneet enemmän suosiota, mutta tämän teoksen tinkimättömyys ja lempeys on syvällisin ja läpikuultavin asia jota haluan maailmaan välittää”,

Kaija Saariaho kertoo.

Loputon Käpylä – Taivaan ja helvetin avioliitto

Loputon Käpylä on säveltäjä Mikko Heleniuksen ja libretisti Miira Sippolan luoma ja Juulia Tapolan ohjaama uusi suomalainen ooppera.

Teos saa kantaesityksensä 26.1.2023 Helsingin Käpylän kirkossa, muut esitykset nähdään 27.-28.1.2023. Suurhankkeen mahdollistaa Oulunkylän seurakunta ja sen tavoitteena on nostaa esiin kiinnostavaa ja puhuttelevaa kulttuuria ja taidetta myös kirkkoympäristössä. Oopperan innoittajana on lisäksi vuonna 2020 vietetty Helsingin Käpylän kaupunginosan 100-vuotisjuhla. 

Idealtaan Loputon Käpylä pohjautuu runoilija ja kuvataiteilija William Blaken fragmentaariseen tekstikokoelmaan Taivaan ja helvetin avioliitto – yksilöllisen näkijän julistukseen historian murroskohdassa. Teksti vie kuulijan onnelliseen kaupunkikylään, joka ei pintaidyllistään huolimatta ole vapaa maailman vastakkainasetteluista. 

Rässä oopperassa on monia kerroksia, kuten elämässä. Mikään ei ole vain hyvää tai pahaa. Ihmisillä on loputon kaipuu onneen ja yhteyteen toisten kanssa, joskus se ei ole aivan helppoa ja tilanteet kärjistyvät, koetaan yksinäisyyttä ja ulkopuolisuutta. Käpylä on idyllinen kylä kaupungissa, silti sinnekin mahtuu kaikki elämän värit epätoivosta rakkauteen”,

kuvailee ohjaaja Juulia Tapola tulevaa kantaesitystä.
Ooppera
Loputon Käpylä -oopperan solisteja ja työryhmää harjoituksissa: sopraano Mia Heikkinen (vas.), baritoni Riku Pelo, säveltäjä Mikko Helenius, tuottaja Kaisa Näreranta ja ohjaaja Juulia Tapola.

Keskeisissä rooleissa Loputon Käpylä -oopperassa laulavat sopraano Mia Heikkinen, mezzosopraano Ann-Marie Heino ja baritoni Riku Pelo. Kapellimestarina toimii Kaapo Ijas ja orkesterina helsinkiläinen Soul Strings.

Loputon Käpylä -oopperan solisteja ja työryhmää harjoituksissa: sopraano Mia Heikkinen (vas.), baritoni Riku Pelo, säveltäjä Mikko Helenius, tuottaja Kaisa Näreranta ja ohjaaja Juulia Tapola.

La Passion de Simone Helsingin Musiikkitalossa:

  • To 29.12.
  • Klo 17.30 La Passion de Simone -teosesittely: 
  • Jarkko Hartikaisen haastateltavina Aleksi Barrière ja Kaija Saariaho

Klo 19.00 Musiikkitalon konserttisali: La Passion de Simone -oratorio 

  • Teoksen kesto 65 minuuttia, ei väliaikaa. 
  • Pe 30.12.
  • Klo 17.30 Paneelikeskustelu: Simone Weilin äärellä. 
  • Vieraina Kaija Saariaho, Aleksi Barrière, Mirja Hartimo ja Jarkko S. Tuusvuori. Tilaisuuden juontaa Jaakko Belt.

Lähde Teatro Productions Oy

spot_img