Ariel Neulaniemi: Elämänmakuisia tarinoita kitaran kotiutumisesta kirkkoon

Aiheeseen liittyvää

Aikion single sukeltaa ihmiskohtaloihin elämän solmukohdissa

Suomirockin ytimeen vapaasukelluksia harrastava Aikio julkaisi tänään uuden singlen...

Viikon Kovin Biisi: VKB 07/25

Nämä kilpailijat kisaavat Viikon Kovimman Biisin tittelistä. Katso yksityiskohdat tästä.

Samuli Putro – Elämäni miehet (WSOY 2025)

Mies, jonka ympäriltä tuolit viedään on kirjoittanut kirjan miesten välisestä dynamiikasta ja omista henkisistä arvistaan.

LAURA FRIMAN & MIKKO MATTLAR: Kultaturbo – Suosikki-lehden tarina (Johnny Kniga) 2024

Kyllä se nyt niin vaan on, että suurin piirtein jokainen minun ikäluokastani ja nuoremmista ja vanhemmistakin on Suosikkia lukenut. Joskus löysin roskiksesta 60-luvun lopun ja 70-luvun alun hyväkuntoisia Suosikkeja ja nyt vähän harmittaa, että tuli ne vietyä antikvaarioon. Taisin olla siinä 10 v. ja vaikka Suosikki tuli kotiin, niin sitä osittain inhosi, eikä noin vanhoille numeroille ollut sitäkään vertaa käyttöä. Väärin, etenkin tämän kirjan perusteella ne vanhat numerot vasta loistavia (sanan voi käsittää miten haluaa) olivatkin keksittyine juttuineen ja mitä siellä nyt sitten olikaan.

Viikon Kovin Biisi: VKB 08/25

Nämä kilpailijat kisaavat Viikon Kovimman Biisin tittelistä. Katso yksityiskohdat tästä.

Jaa somessa

Ariel Neulaniemi on koonnut suomalaisen kristillisen populaarimusiikin vaiheikkaat vuosikymmenet yksiin kansiin uutuusteokseensa Suomigospelin tarina.

Gospelmusiikin alku oli erikoinen: Amerikkaan Afrikasta tuotujen orjien jälkeläiset omaksuivat sortajiensa kristillisen uskon ja alkoivat siihen sovitetun musiikin avulla ilmaista elämänsä tuntoja. Spirituaalien rinnalle kehittyivät aikanaan blues, jazz sekä rock’n’roll. 1960-luvulla uusi musiikki alkoi löytää väyläänsä myös suomalaiseen kristilliseen nuorisoliikkeeseen.

Perinteisissä piireissä uutta musiikkia vierastettiin ja paheksuttiin. Suomigospel onkin kulkenut pitkän polun sähköikitaran synnillisyydestä raskaaseen rokkiin ja 1970-luvun yhteiskuntajulistuksesta kristilliseen konemusaan. Yleisöön on tullut muitakin kuin rippikoululaisia ja tuotanto on siirtynyt seurakuntien nuorisotyön harteilta ohjelmatoimistoille. Vuosikymmenien aikana kristillinen nuorisomusiikki on aikuistunut ja keski-ikäistynyt. Se on positiivinen asia, Neulaniemi toteaa.

Suomigospelin ympärillä on ollut monenlaisia näkemyksiä siitä, kuinka evankelioivaa tai yhteiskunnallista gospelin sanoman pitäisi olla. Musiikki on heijastellut herätysliikkeiden ja yleiskirkollisuuden välisiä keskusteluja. Gospelmusiikki on sekä erottanut että yhdistänyt tekijöitä ja kokijoita. Kirjassa vilahtelee paljon tuttuja nimiä aina Heikki Silvennoisesta Mikko Kuustoseen ja Timo Harakasta Juha Tapioon.

Ariel Neulaniemi tuntee aiheensa läpikotaisin ja kutsuu omaa suhdettaan suomigospeliin lukkarinrakkaudeksi. Hänen taustallaan on paitsi oma muusikon ura, myös lähes 20 vuoden työura kristillisessä Radio Deissä. Se oli hyvä massakausi: radioon tuli haastateltua lukuisia artisteja, joilta kuuli, miten asiat oikein menivät. Tietämykseni genrestä syveni ja lähtökohta kirjalle oli maukas, Neulaniemi toteaa. Kirja on hyvää dokumentointia jälkipolville, koska kerrottavaa on paljon. Samalla teos on palvelus suomigospelin lukuisille tekijöille, muusikoille ja mahdollistajille. Tarinoihin liittyy paljon vereslihaa.

Ariel Neulaniemi on toimittaja ja laulaja-lauluntekijä, joka asuu perheineen Seinäjoella.

Ariel Neulaniemi, Suomigospelin tarina. Kirjapaja 2024. 286 s. Kansi Satu Sinikumpu. ISBN 978-952-354-989-0. Kl 78.8962. Ilmestyy elokuussa 2024.

Lähde Kirjapaja

spot_img