Orjalauluista hiphoppiin – mustan musiikin ytimessä

Aiheeseen liittyvää

Viikon Kovin Biisi: VKB 08/25

Nämä kilpailijat kisaavat Viikon Kovimman Biisin tittelistä. Katso yksityiskohdat tästä.

Aikion single sukeltaa ihmiskohtaloihin elämän solmukohdissa

Suomirockin ytimeen vapaasukelluksia harrastava Aikio julkaisi tänään uuden singlen...

Viikon Kovin Biisi: VKB 07/25

Nämä kilpailijat kisaavat Viikon Kovimman Biisin tittelistä. Katso yksityiskohdat tästä.

Samuli Putro – Elämäni miehet (WSOY 2025)

Mies, jonka ympäriltä tuolit viedään on kirjoittanut kirjan miesten välisestä dynamiikasta ja omista henkisistä arvistaan.

LAURA FRIMAN & MIKKO MATTLAR: Kultaturbo – Suosikki-lehden tarina (Johnny Kniga) 2024

Kyllä se nyt niin vaan on, että suurin piirtein jokainen minun ikäluokastani ja nuoremmista ja vanhemmistakin on Suosikkia lukenut. Joskus löysin roskiksesta 60-luvun lopun ja 70-luvun alun hyväkuntoisia Suosikkeja ja nyt vähän harmittaa, että tuli ne vietyä antikvaarioon. Taisin olla siinä 10 v. ja vaikka Suosikki tuli kotiin, niin sitä osittain inhosi, eikä noin vanhoille numeroille ollut sitäkään vertaa käyttöä. Väärin, etenkin tämän kirjan perusteella ne vanhat numerot vasta loistavia (sanan voi käsittää miten haluaa) olivatkin keksittyine juttuineen ja mitä siellä nyt sitten olikaan.

Jaa somessa

Markku Salon tietokirja kertoo afrikkalais-amerikkalaisen musiikin juurista ja vaikutteista aina orjalauluista hiphoppiin. Teos avaa musiikin syvälliset yhteydet hengellisyyteen ja mustan väestön kohteluun.

Afrikkalais-amerikkalaisen musiikin juuret juontuvat länsiafrikkalaisiin uskontoihin ja orjakauppaan. Uudella mantereella orjien laulut yhdistyivät eurooppalaisiin vaikutteisiin: blues syntyi puuvillapelloilla, gospel kirkoissa, ja bluesista ja gospelista jazz.

Markku Salon tietokirja ’Orjalauluista hiphoppiin – mustan musiikin sielua etsimässä’ on julkaistu Aviador Kustannuksen toimesta. Mustan musiikin historiassa maallinen ja hengellinen kietoutuvat yhteen. Monet musiikilliset uudistajat ovat saaneet vaikutteita nuoruutensa gospel-ympyröistä, ja heidän musiikkinsa heijastaa sekä toivoa että elämän kipua.

Salo kuvaa teoksessaan afrikkalais-amerikkalaisen musiikin pitkät ja syvät yhteydet hengellisyyteen ja mustan väestön epäinhimilliseen kohteluun. Hän esittelee laajasti gospel- ja bluestekstejä varhaisimmista moderneimpiin ja pohdiskelee, miten musiikin spirituaalisuuden voi tunnistaa myös instrumentaalimusiikissa.

Lähde Aviador Kustannus

spot_img