Orjalauluista hiphoppiin – mustan musiikin ytimessä

Aiheeseen liittyvää

Viikon Kovin Biisi: VKB 35/24

Nämä kilpailijat kisaavat Viikon Kovimman Biisin tittelistä. Katso yksityiskohdat tästä.

The Record of My Life #35: Nine Inch Nails – The Downward Spiral (Nothing records 1994)

Tiedättehän ne albumit, joita ei tarvitse edes laittaa soimaan ja silti se musiikki soi alitajunnassa ja lyriikat tulee vahvasti ajatuksiin, koska olet kuunnellut levyä niin paljon oikeassa herkkyyskaudessa ja ajassa? Minulle Nine Inch Nailsin The Downward Spiral on juuri sellainen. Harvemmin sitä enää kuuntelen, mutta levyn kansikuva ja tunnelmat palaavat mielen looppailuun usein.

Kotimaiset konemusiikki-levymerkit: X-Rust Organization

Oikeastaan X-Rust on enemmän konemusiikki-järjestö kuin varsinainen levymerkki, mutta ovat julkaisseet sen verran vakuuttavan määrän elektronista musiikkia vinyylinä että kuuluu myös tähän sarjaan ehdottomasti! Kalle Karvanen ja Eemeli Lehto vastailivat haastatteluuni järjestön edustajina Turusta.

Kellaribändit – keikkajärjestäjän kaksiteräinen miekka

Autotalleissa ja treeniksillä ryskää koko joukko potentiaalisia bändejä, jotka...

Wintersun – Time II

Wintersunin Time II:sta onkin odotettu kuin Chinese Democracya. Wintersun...

Jaa somessa

Markku Salon tietokirja kertoo afrikkalais-amerikkalaisen musiikin juurista ja vaikutteista aina orjalauluista hiphoppiin. Teos avaa musiikin syvälliset yhteydet hengellisyyteen ja mustan väestön kohteluun.

Afrikkalais-amerikkalaisen musiikin juuret juontuvat länsiafrikkalaisiin uskontoihin ja orjakauppaan. Uudella mantereella orjien laulut yhdistyivät eurooppalaisiin vaikutteisiin: blues syntyi puuvillapelloilla, gospel kirkoissa, ja bluesista ja gospelista jazz.

Markku Salon tietokirja ’Orjalauluista hiphoppiin – mustan musiikin sielua etsimässä’ on julkaistu Aviador Kustannuksen toimesta. Mustan musiikin historiassa maallinen ja hengellinen kietoutuvat yhteen. Monet musiikilliset uudistajat ovat saaneet vaikutteita nuoruutensa gospel-ympyröistä, ja heidän musiikkinsa heijastaa sekä toivoa että elämän kipua.

Salo kuvaa teoksessaan afrikkalais-amerikkalaisen musiikin pitkät ja syvät yhteydet hengellisyyteen ja mustan väestön epäinhimilliseen kohteluun. Hän esittelee laajasti gospel- ja bluestekstejä varhaisimmista moderneimpiin ja pohdiskelee, miten musiikin spirituaalisuuden voi tunnistaa myös instrumentaalimusiikissa.

Lähde Aviador Kustannus

spot_img