Nykytaiteen radikaalina uudistajana tunnettu Daniel Buren on luonut EMMAan uuden uniikin kokonaisteoksen, joka on vallannut EMMAn näyttelytilan.
Laajamittainen näyttely tuo myös taiteilijan tunnetuimpia tapahtumallisia teoksia ja taidetekoja hänen mittavan uransa varrelta ensi kertaa Suomeen. Burenin Going for a Walk in a Zigzag (Kävelyllä siksakissa) käynnistää EMMAn vuoden 2022 ohjelmiston, jonka kattoteemana on Kristallipallo. Vuoden aikana EMMAssa nähdään taidetta tekijöiltä, joita yhdistää oman aikansa visionäärisyys.
Daniel Burenille (s. 1938) jokainen tila on täynnä mahdollisuuksia. Ranskalainen nykytaiteen edelläkävijä on jo 60 vuoden ajan haastanut taidekäsitystämme hetkellisillä, paikkasidonnaisilla sekä taideinstituutioiden rajoja rikkovilla teoksillaan.
Buren on kerännyt laajasti kansainvälistä tunnustusta ja hänet on palkittu lukuisin taidepalkinnoin, muun muassa Venetsian biennaalin parhaan paviljongin palkinnolla, Kultaisella leijonalla vuonna 1986. Pariisin Palais-Royalen sisäpihalla sijaitsee Burenin yksi tunnetuimmista julkisista teoksista, Les Deux Plateaux 1985–86, joka tunnetaan yleisesti myös Burenin pylväinä (Colonnes de Buren).
EMMAn intendentin Arja Millerin yhteistyössä tanskalaisen Creator Projectsin johtajan Simon Friesen kanssa kuratoima näyttely, Going for a Walk in a Zigzag (Kävelyllä siksakissa) kutsuu museovieraat kävelylle värien ja heijastusten valtaamaan siksakmaiseen labyrinttiin.
”Olemme äärimmäisen ylpeitä avatessamme Daniel Burenin näyttelyn yleisölle. Näyttely on myös kansainvälisesti hyvin merkittävä uutinen, sillä paitsi että se esittelee hänen uuden, mittavan paikkasidonnaisen teoksensa EMMAssa, se myös kokoaa yhteen nykytaiteen yhden suurimman vaikuttajan tunnetuimpia tapahtumallisia teoksia vuosien varrelta,”
näyttelyn kuraattori Arja Miller kertoo.
EMMAn näyttelytilaan suunnitellun uuden in situ -teoksen, Les Paravents (Käännettävät sermit) lähtökohtina ovat toimineet museon avara, horisontaalinen tila, sekä sata metriä pitkä ikkunaseinä. Suurikokoiset tilaan levittyvät, värikkäät sermit ja Burenille tyypilliset räjähtäneet mökit (cabanes éclatées) luovat EMMAan yllättäviä uusia tiloja sekä erilaisia näkymiä, joihin kävijät voivat uppoutua.
Näyttely laajenee myös museon ulkopuolelle erilaisin taideteoin ja tapahtumin. Viikkoa ennen näyttelyn avautumista Suomen pääkaupunkiseudun talvimaisema täyttyi yli 300 JCDecaux’n mainostaululle levitetyistä Daniel Burenille tunnusomaisista pystyraidoista koostuvista erivärisistä julisteista. 8,7 cm leveä pystyraita on taiteilijan visuaalinen työkalu, jonka avulla hän paljastaa tutuista tiloista uusia piirteitä.
Toukokuussa Tapionaukion valtaa 105 raidallisesta lipusta koostuva teos Ployer/Déployer (Laskostua/avautua) ja Espoon Nuottaniemessä nähdään yhteistyössä Espoon Pursiseura EPS ry:n kanssa toteutettu, raidallisin purjein purjehdittava optimistijollien regatta Voile/Toile – Toile/Voile (Purje/maalauskangas – maalauskangas/purje).
Raitoja nähdään myös museotilassa asiakaspalveluhenkilökunnan liittyessä eläväksi osaksi näyttelyä päälle puettavan teoksen Essai hétéroclite: Les Gilets, travail situé (Heterokliittinen essee: Liivit, paikkasidonnainen teos) myötä. Henkilökunta pukeutuu raidallisiin liiveihin koko näyttelyn keston ajan.
EMMAn vuoden kattoteema, Kristallipallo on metafora tulevaisuuden näyille, luoville unelmille sekä taiteilijoiden erityiselle kyvylle ennakoida tulevaa. Daniel Buren on nykytaiteen visionääri, jolla on ollut mittavan uransa aikana yhteensä jo yli 3000 eri tiloihin ja paikkoihin toteutettua näyttelyä ympäri maailmaa.
Espoon modernin taiteen museo: https://emmamuseum.fi/
Lähde EMMA – Espoo Museum of Modern Art