Koru on peli, peli on koru!

Aiheeseen liittyvää

Viikon Kovin Biisi: VKB 23/25

Nämä kilpailijat kisaavat Viikon Kovimman Biisin tittelistä. Katso yksityiskohdat tästä.

Dogjaw iskee takaisin tuplasinglellä – pureutumista luokkaeroihin ja sisäiseen kaaokseen

Helsinkiläinen hevipunk-yhtye Dogjaw tekee paluun uudella, kaksiteräisellä julkaisullaan, "Yhteiskunnan...

HAPE – Microdots (EABE 2025)

Virolainen HAPE julkaisee toisen eepeensä viime vuotisen debyyttinsä Night Life jälkeen suomalaisella EABE-levymerkillä. Nyt hänen elekotrossaan on sävyjä 70-luvun progesta ja synteetisaattori-musiikista.

GUNS N’ ROSES /w Rival Sons – Allianz Arena, München

Järjettömän kuuma sää jatkuu ja saksalaiset ovat valmiina juhlimaan....

PAETKAA-raportti – Algoritmisen synteesin ilta – Bar Ö, Turku

Huom. Toimittajan raportoimat kokemukset ovat subjektiivisia. Artistiin liittyvät faktat...

Jaa somessa

Pelattava koru toimii kulttuurihyvinvoinnin edistäjänä. Museolla on tavoitteena viedä korupeli esimerkiksi päiväkeskuksiin tai vanhainkoteihin.

Peli on kaupallistettavissa, mikäli pelin suunnittelijat löytävät sopivan yhteistyökumppanin.

“Peli sai alkunsa työstäessäni 100 Peli-ideaa kirjaani. Idea yhdistyi koruihin kollegani Heli Kauhasen ja Korumuseo-yhteistyön kautta. Pelin tekeminen yhdessä korumuotoilijan kanssa oli todella mielenkiintoista. Pelien ja korujen muotoilussa on hyvin paljon samoja periaatteita, mutta käytännön tasolla työskentely ja sen vaiheet eroavat toisistaan paljon. Oli innostavaa nähdä, kuinka Kirsti käsitteli teemaa korun suunnitteluvaiheessa. Samoin Satu Ahopellon työskentely korttien ja sääntöjen suunnittelussa valmiin korun perusteella oli inspiroivaa. Poikkitaiteellinen työskentely osoittautui inspiroivaksi ja opettavaiseksi ja se vaikuttaa varmasti myös tuleviin pelisuunnitteluprojekteihini.”

kertoo Jaakko Kemppainen pelin suunnitteluprosessista.

Korumuotoilija Kirsti Doukasin mielestä Koru on peli- projekti on ollut muotoilijan näkökulmasta todella innostava. Hän jatkaa:

”Idean kehittelyssä täytyi ottaa käytettävyys huomioon monella eri tasolla. Korun täytyy toimia sekä pelilautana että päälle puettavana esineenä. Lisäksi pohdin paljon sitä, mikä tekee pelilaudasta korun, mikä ylipäänsä tekee korusta korun. Minkälaisia viitteitä koruun sen pitäisi sisältää. Peliksi toteutetussa konseptissa, mikä tahansa pelin osasista voisi olla myös koru. Lisäksi osasten liitokset viittaavat kaulakorujen tyypillisiin liitoksiin. Liikkuvat rengasliitokset mahdollistavat pelilaudan muokkaamisen pöydällä eri muotoihin.

Idean saattaminen konkreettisen pelin muotoon on toteutettu 3D-mallinnuksen ja -tulostamisen avulla. Pelin eri osaset on valmistettu jauhetulostusmenetelmällä ja viimeistelty käsityönä. Pelin on valmistanut Saarikorpi Design Oy Fiskarsin ruukissa.”

Museon henkilöstö työsti peliin museopedagogisen ulottuvuuden kysymysten, muistojen jakamisen ja tietokorttien avulla. Koru on Peli! -hankkeessa ovat olleet mukana: pelitaiteen läänintaiteilija Jaakko Kemppainen, taideasiantuntija Heli Kauhanen, korumuotoilija Kirsti Doukas, graafikko Satu Ahopelto, amanuenssi Johanna Järviniemi-Raekallio ja museonjohtaja Essi Pullinen. Hanketta on tukenut taiteen edistämiskeskus TAIKE.

Lähde Suomen Kello- ja korumuseo

spot_img