Maaliskuun 11. yleisölle avautuvan näyttelyn teokset keskittyvät muun muassa näkymättömään työhön, toimeentuloon, taiteilijan työn katoavaisuuteen ja oman työn säilyttämiseen liittyviin kysymyksiin sekä työväenliikkeen historiaan.
Kuva/Tilan näyttely tarjoaa yleisölle näyttelyn teemoihin liittyviä erilaisia rooleja ja kokemisen tapoja. Osana näyttelyä järjestetään esityksiä ja tapahtumia, ja osa teoksista on liikkeessä ja kehittyy koko näyttelyn ajan. Teoksesta ja ajankohdasta riippuen kävijä voi olla esimerkiksi katsoja, kokija tai osallistuja.
Näyttelyssä työn ja työskentelemisen tematiikat kohtaavat monin tavoin
Tracing Work vie ajatukset kohti taiteen synnyttämiä muistoja ja taiteilijoiden työn ja tulosten jäljittämistä. Näyttelyn rinnalla kulkee kysymys taidetyön ja tuotannon tekijyyteen liittyvistä seikoista. Taiteen tekemiseen liittyy yksinäisyys ja epävarmuus. Taiteen tekeminen yhdessä edellyttää neuvottelua, valintoja ja arvojen punnitsemista.
Yun-Chen Changin viikonloppuisin nähtävässä esityksessä taiteilijan keho ja yleisö tulevat osaksi alati muuttuvaa installaatiota. Natalie Eliassen kutsuu vapaaehtoisia lahjoittamaan oman kehonsa muotiksi näyttelyn aikana muotoutuvaan Breastfall-teokseen.
Ensi-iltansa teatteri Jurkassa viime marraskuussa saanut Klaus Maunukselan näytelmä Apuraha ja tunteet esitetään 1.4. klo 18 lukudraamana ja aiheen tiimoilta käydään keskustelua esityksen jälkeen.
Taiteilijan työn säilyttämisen tärkeyttä luotaava Taiteilijan arkistot -työpaja työstää lopputulemanaan yleishyödyllisen julkaisun. Lisäksi näyttelyä varten tehdyt taidetyöläisten haastattelut avaavat taiteilijan työn jälkien seuraamiseen omanlaisiaan polkuja.
Näyttelyn taiteilijat
Yun-Chen Chang
Natalie Eliassen
Taina Hakala
Taiteilijan arkistot -työpajan osallistujat
Domènec ja Jon Irigoyen
Anni Laukka
Klaus Maunuksela ja työryhmä
Tracing Work, 11.3.–3.4.2022, Kuva/Tila
Sörnäisten rantatie 19, Helsinki.
Avoinna ti–su 11–18. Vapaa pääsy.
Linkit
https://kuvatila.uniarts.fi
https://www.uniarts.fi
Lähde Taideyliopisto