Taiteilija kiersi ovelta ovelle etsiessään muistoja senaattori Robert F. Kennedystä – näyttely avautuu museossa

Aiheeseen liittyvää

Aikion single sukeltaa ihmiskohtaloihin elämän solmukohdissa

Suomirockin ytimeen vapaasukelluksia harrastava Aikio julkaisi tänään uuden singlen...

Viikon Kovin Biisi: VKB 08/25

Nämä kilpailijat kisaavat Viikon Kovimman Biisin tittelistä. Katso yksityiskohdat tästä.

Viikon Kovin Biisi: VKB 07/25

Nämä kilpailijat kisaavat Viikon Kovimman Biisin tittelistä. Katso yksityiskohdat tästä.

Samuli Putro – Elämäni miehet (WSOY 2025)

Mies, jonka ympäriltä tuolit viedään on kirjoittanut kirjan miesten välisestä dynamiikasta ja omista henkisistä arvistaan.

LAURA FRIMAN & MIKKO MATTLAR: Kultaturbo – Suosikki-lehden tarina (Johnny Kniga) 2024

Kyllä se nyt niin vaan on, että suurin piirtein jokainen minun ikäluokastani ja nuoremmista ja vanhemmistakin on Suosikkia lukenut. Joskus löysin roskiksesta 60-luvun lopun ja 70-luvun alun hyväkuntoisia Suosikkeja ja nyt vähän harmittaa, että tuli ne vietyä antikvaarioon. Taisin olla siinä 10 v. ja vaikka Suosikki tuli kotiin, niin sitä osittain inhosi, eikä noin vanhoille numeroille ollut sitäkään vertaa käyttöä. Väärin, etenkin tämän kirjan perusteella ne vanhat numerot vasta loistavia (sanan voi käsittää miten haluaa) olivatkin keksittyine juttuineen ja mitä siellä nyt sitten olikaan.

Jaa somessa

Robert F. Kennedyn viimeinen matka – jaettu muisto vie 1960-luvun Yhdysvaltoihin, tiettyyn hetkeen ja paikkaan historiassa, muistuttaen valokuvan asemasta muistojen ja kollektiivisen muistamisen välikappaleena.

Kesäkuun kahdeksantena 1968 juna taittoi matkaa New Yorkista Washingtoniin kuljettaen senaattori Robert F. Kennedyn ruumista. Senaattoria oli ammuttu kolme päivää aiemmin Ambassador-hotellissa Los Angelesissa, ja hän oli kuollut vammoihinsa seuraavana yönä.

Junan määränpää oli Arlingtonin hautausmaa, jonne Robert oli määrä haudata veljensä, niin ikään murhatun presidentti John F. Kennedyn viereen.

Tuhannet ihmiset kerääntyivät rautatien varrelle osoittamaan kunnioitustaan ja jättämään jäähyväiset rakastetulle senaattorille. Junan mukana matkusti Look-lehden valokuvaaja Paul Fusco, joka taltioi Robert F. Kennedyn viimeistä matkaa ja radan varrelle kerääntyneitä ihmisiä.

William F. Wisnom Sr, Tullytown, Pennsylvania, 1986.

Vuosikymmeniä myöhemmin hollantilainen kuraattori ja taiteilija Rein Jelle Terpstra kiinnitti huomionsa ihmisiin Fuscon kuvissa: monilla heistä oli kamera käsissään.

Terpstra halusi selvittää mitä ihmiset näkivät ja mitä he olivat kuvanneet. Alkoi kolmivuotinen työ, jonka aikana taiteilija julkaisi ilmoituksia lehdissä ja sosiaalisessa mediassa sekä kiersi rautatien varrella ovelta ovelle. Löytyneistä kotialbumikuvista, muistoista ja kaitafilminauhoista Terpstra uudelleen rakensi muistojunan historiallisen matkan. Yhdistämällä ammattikuvaaja Paul Fuscon ja yksityisten ihmisten kotialbumikuvat, näyttely maalaa kuvan kansaa yhdistäneestä jaetusta surusta.

Vaikka valokuvien ottamisessa ja jakamisessa moni asia on muuttunut sitten 1960-luvun, on valokuvan ainutlaatuinen asema muistelun välikappaleena pysynyt. Näyttely kehottaa pohtimaan tunteiden sosiaalisuutta ja jaettujen muistojen merkitystä. Yhdessä koettu suru voi esimerkiksi antaa mahdollisuuden tuntea surua julkisesti aikana, jona surun kokeminen on usein piilotettu ovien taakse, yksityiseksi.

Kun mietin Robert Kennedyn elämää, näen hänet mahtavana hahmona. Vaikka olin vain 15-vuotias, kun hänet murhattiin, tiesin meidän menettäneen hyvin tärkeän henkilön maamme kannalta. Siksi kysyin äidiltäni: ”Voimmeko mennä katsomaan hautajaisjunaa?

– Michael Scott

Sana levisi, joten kaikki kipusivat kukkulalle radan varteen. Ihmiset olivat sokissa ja halusivat osoittaa kunnioitusta. Halusimme vain olla lähellä. Meillä ei ollut varaa matkustaa Washingtoniin, mutta halusimme jättää hyvästit henkilökohtaisesti.


– Lynn Bedley

Juna kulki ohi hyvin hitaasti, hädin tuskin liikkuen. Sivustakatsojat olivat täysin hiljaa junan kulkiessa ohi. Monet tekivät kunniaa, itkivät avoimesti, laittoivat käden sydämelleen ja pitelivät kylttejä. Itkin, kun juna oli mennyt enkä halunnut lähteä.

– John S. Westefeld

Näyttely on ollut esillä aikaisemmin mm. Modernin taiteen museossa San Franciscossa, Les Rencontres D’Arles festivaalilla Ranskassa, ICP – The International Center of Photography New Yorkissa, Hollannin valokuvamuseossa Rotterdamissa ja Fabra I Coats museossa Barcelonassa.

Lähde Suomen valokuvataiteen museo

spot_img