Kitaraopettajaa etsimässä – Jakso 3 – Juhani Mistola

Aiheeseen liittyvää

Asko Jaakonaho: Kulta-aura (Aviador 2024)

Kulta-aura on villisti virtaava, satiirinen biofiktio tieteen ja taiteen kauhukakarasta Sigurd Wettenhovi-Aspasta (1870-1946). Eksentrinen oman tien kulkija on kirjansa ansainnut.

PLASTIC TEARS: Motorhome

Herra jumala. Täytyy sanoa, että biisi on sellainen, että luulisi Andy Mccoyn olevan kateellinen. Plastic Tears tai lähinnä Miqu on kaikkia luonnonlakeja uhmaten jaksanut vetää Hanoi-Dogs D'amour-linjaa vuosikymmenet, ja vaikka on välillä itselläkin eräästä pikkuasiasta mennyt sukset ristiin joskus hamalla 90-luvulla, niin asiat sovittiin jossain Puntalan juomisillassa ajat sitten ja kyllä se niin on, että kyllä niitten toi nimi kannatti pitää. Syy on mielestäni selvä, tappiot voitoksi.

Viikon Kovin Biisi: VKB 44/24

Nämä kilpailijat kisaavat Viikon Kovimman Biisin tittelistä. Katso yksityiskohdat tästä.

Hafezin runouden uutuus: Kätketyn kieli ja viinin välke

Hafezin runous ja persian kirjallisesta maailmasta on tehty uusi suomennos, joka esittelee runoilijan monimutkaista estetiikkaa ja yhteiskunnallista maailmaa.

Jaa somessa

Rautalanka

Harvassa musiikinlajissa on niin vahvaa suomalaiskansallista kaikua, kuin rautalankamusiikissa. Se on mollivoittoista ja surumielistä, yksinkertaista ja tyylikästä instrumentaalimusiikkia, jossa paino on soittotekniikan sijaan melodioissa. Vaikka ensimmäinen sähkökitaravillitys ja rautalangan kultakausi elettiin lyhyesti Suomessa 60 -luvulla, yhä sen hiillokset jossain vielä kytevät. Nykypäivän nimistä ensimmäisenä mieleen tulee Esa Pulliainen tai Viikate, joiden soitossa rautalangan vaikutteet ovat selvästi kuuluvilla.

Onko rautalankakitara pelkästään vibrakammella ja nauhakaiulla höystetty soundi, jolla vanhoja kansansävelmiä soitetaan instrumentaalisovituksina vai onko se kenties jotain enemmän?

Tähän kysymykseen yritämme tänään löytää vastauksen.

Soittotunnilla varmentui, että kitaransoitto rautalankamusiikissa on melko yksinkertaista, mutta sitäkin tyylikkäämpää. Soundilla todellakin on suuri merkitys. Nauhakaiku (tape-delay), kappaleen tempoon sopivilla säädöillä, lienee tärkein efekti oikean soundin luomiseen, mutta myös kompressori, chorus ja tremolo puolustavat paikkaansa pedaalilaudassa. Soittotekniikassa suositaan sävelten liuttamista ja vibrakampea, bluesvenytysten sijaan. Sävelasteikoista suositaan luonnollista mollia.

Koska rautalanka on niin pelkistettyä, joutuu siinä oikeasti keskittymään äänen tuottamiseen ja melodian soittamiseen. Ei siis kannata mennä siitä missä aita on matalin. Se on makuasia, onko rautalankamusiikki hyvää vai huonoa, mutta se ei ainakaan ole niin helppoa kuin voisi kuvitella.

Lisätietoa soitonopettaja Juhani Mistolasta

Kitaransoiton opettaja Turku

Juhani Mistola on pitkänlinjan rokkari ja musiikkitieteen maisteri, joka TSL Turku yhdistyksen kitara- ja ukuleleopetuksen lisäksi antaa yksityistunteja soitonopetuksessa. Opettamisen lisäksi hän soittaa yhtyeissä kuten Luuvitonen ja Rendez-Vous. Yhteyden häneen saa puhelimen, sosiaalisen median ja pikaviestimien lisäksi vaikka hihasta vetämällä keikkojen yhteydessä.

– K. Kallio

spot_img
Edellinen artikkeli
Seuraava artikkeli