Ariel Neulaniemi: Elämänmakuisia tarinoita kitaran kotiutumisesta kirkkoon

Aiheeseen liittyvää

PETRI LAHTI: Hanoi Rocks päivä päivältä 1979-2024 (Readme.fi) 2024

Viime vuonna ilmestyi vastaava teos Hurriganesista ja varsin mielenkiintoinen sekin oli. Tämä on sitten vieläkin kiinnostavampi teos, koska Hanoin uraa tuli seurattua ekasta sinkusta ja Soundin Homo-Makkonen-otsikosta (1/1981) lähtien. Lehtileikkeitäkin on sen verran, että nämä suomalaiset, suurimmaksi osaksi tyhjänpäiväiset, mitä tässäkin on mainittu, ovat aika tuttuja.

Punk-yhtye Crackwhore iskee jälleen – Uusi single ”War on Drugs”

Punk-yhtye Crackwhore on iskenyt jälleen, julkaisten kiistanalaisen ja aikaa kuvaavan singlen "War on Drugs". Nyt ja tässä on musiikkimaailman puhutteleva uutuus, joka ei jätä ketään kylmäksi.

Verdin Requiem ja Rocklegendoja Tampere-talossa Keväällä

Tampere-talon kevät houkuttelee musiikin ystäviä Verdin teoksella ja legendaarisilla rockartisteilla. Kansainvälinen ja kotimainen musiikkielämys tarjoaa kaikea oopperasta rockiin.

Squarepusher – Dostrotime (Warp 2024)

IDM- ja braindance-genrejen yksi pioneereista Squarepusher on työstänyt korona lockdownien aikana Dostrotime-albumiaan meidän kaikkien onneksi.

Jaa somessa

Ariel Neulaniemi on koonnut suomalaisen kristillisen populaarimusiikin vaiheikkaat vuosikymmenet yksiin kansiin uutuusteokseensa Suomigospelin tarina.

Gospelmusiikin alku oli erikoinen: Amerikkaan Afrikasta tuotujen orjien jälkeläiset omaksuivat sortajiensa kristillisen uskon ja alkoivat siihen sovitetun musiikin avulla ilmaista elämänsä tuntoja. Spirituaalien rinnalle kehittyivät aikanaan blues, jazz sekä rock’n’roll. 1960-luvulla uusi musiikki alkoi löytää väyläänsä myös suomalaiseen kristilliseen nuorisoliikkeeseen.

Perinteisissä piireissä uutta musiikkia vierastettiin ja paheksuttiin. Suomigospel onkin kulkenut pitkän polun sähköikitaran synnillisyydestä raskaaseen rokkiin ja 1970-luvun yhteiskuntajulistuksesta kristilliseen konemusaan. Yleisöön on tullut muitakin kuin rippikoululaisia ja tuotanto on siirtynyt seurakuntien nuorisotyön harteilta ohjelmatoimistoille. Vuosikymmenien aikana kristillinen nuorisomusiikki on aikuistunut ja keski-ikäistynyt. Se on positiivinen asia, Neulaniemi toteaa.

Suomigospelin ympärillä on ollut monenlaisia näkemyksiä siitä, kuinka evankelioivaa tai yhteiskunnallista gospelin sanoman pitäisi olla. Musiikki on heijastellut herätysliikkeiden ja yleiskirkollisuuden välisiä keskusteluja. Gospelmusiikki on sekä erottanut että yhdistänyt tekijöitä ja kokijoita. Kirjassa vilahtelee paljon tuttuja nimiä aina Heikki Silvennoisesta Mikko Kuustoseen ja Timo Harakasta Juha Tapioon.

Ariel Neulaniemi tuntee aiheensa läpikotaisin ja kutsuu omaa suhdettaan suomigospeliin lukkarinrakkaudeksi. Hänen taustallaan on paitsi oma muusikon ura, myös lähes 20 vuoden työura kristillisessä Radio Deissä. Se oli hyvä massakausi: radioon tuli haastateltua lukuisia artisteja, joilta kuuli, miten asiat oikein menivät. Tietämykseni genrestä syveni ja lähtökohta kirjalle oli maukas, Neulaniemi toteaa. Kirja on hyvää dokumentointia jälkipolville, koska kerrottavaa on paljon. Samalla teos on palvelus suomigospelin lukuisille tekijöille, muusikoille ja mahdollistajille. Tarinoihin liittyy paljon vereslihaa.

Ariel Neulaniemi on toimittaja ja laulaja-lauluntekijä, joka asuu perheineen Seinäjoella.

Ariel Neulaniemi, Suomigospelin tarina. Kirjapaja 2024. 286 s. Kansi Satu Sinikumpu. ISBN 978-952-354-989-0. Kl 78.8962. Ilmestyy elokuussa 2024.

Lähde Kirjapaja

spot_img