The Record of My Life #35: Nine Inch Nails – The Downward Spiral (Nothing records 1994)

Aiheeseen liittyvää

PUNK LUREX: Uusi suunta LP (Hiljaiset Levyt HIKI-087) 2024

Kuten aiemmin totesin, on edellisestä LP:stä kulunut 12 vuotta. Kokoonpano on tuosta Puolesta ja vastaan -levystä kuitenkin pysynyt muutoin samana (Tiina, Kukka, Saastis) paitsi Aika vapaa -levyllä (2002) rumpuja soittanut Piise soittaa tässä kitaraa. Ja prkl, vaikka bändi kuulostaa aika paljon samalta kuin ennenkin, tässä on jotain uuttakin.

Arvostelussa The Cure – Songs Of A Lost World

Odotus on päättynyt: Curen uusi albumi asettuu taatusti bändin...

Tiiliskivi vai kepponen? – Besralta murskaava EP Equilibrium

Progressiivista post-metallia soittava Besra on julkaissut pyhäinpäiväksi neljä kappaletta...

Arvostelussa Alchemaster’s Apprentice – Electric Karelia

Alchemaster's Apprentice on vuonna 2013 Jyväskylässä perustettu orkesteri, ja...

Underworld – Strawberry Hotel (Virgin 2024)

Olen seurannut Underworldia aikalailla vuodesta 1994 dubnobasswithmyheadman-albumista saakka, tosin en kovin aktiivisesti viime vuosina. Olen nähnyt pari kertaa heidän kiivaan livensä ja pidän kovasti bändin estetiikasta. En silti kovasti osannut odottaa uutta albumia, mutta hyvä että keskityin kuuntelemaan sen ajatuksella koska Strawberry Hotel lunastaa väkevästi.

Jaa somessa

Tämän kertaisen ROML-julkaisun on kirjoittanut Emotion Zinen toimittaja Mikko Ihalainen, joka myös toimii Empath-artistinimellä elektronisen musiikin tuottajana ja dj:nä.

Tiedättehän ne albumit, joita ei tarvitse edes laittaa soimaan ja silti se musiikki soi alitajunnassa ja lyriikat tulee vahvasti ajatuksiin, koska olet kuunnellut levyä niin paljon oikeassa herkkyyskaudessa ja ajassa?
Minulle Nine Inch Nailsin The Downward Spiral on juuri sellainen. Harvemmin sitä enää kuuntelen, mutta levyn kansikuva ja tunnelmat luuppailevat mielessä usein.


The Downward Spiral edustaa sitä 1990-luvun hetkeä kun alternative-musiikin kentällä koneet lyöttäytyivät yhä useamman rock/metal-bändin arsenaaliin. Industrial ja EBM olivat levinneet Euroopasta jenkkilään jo aiemmin. Suomessakin itselle tärkeät artistit tekivät elektronisia kokeiluja. Muistattehan Ismo Alangon Jäätyneet Laulut, Waltarin konesekoilut ja jopa CMX hyppäsi bandwagoniin Discopolis-albumillaan. Nine Inch Nails oli jo nichen aallonharjalla, mutta The Downward Spiral nosti bändin laajempaan tietoisuuteen.


Vuonna 1994 olin 16-vuotias, siirtymässä juuri ylä-asteelta lukioon, isojen muutosten aikaa teini-iässä. Hormonit hyrräsivät, tunteet olivat suuria ja lamavuodet värittivät todellisuuden melko näköalattomaksi. Omassa elinympäristössäni tilannetta teki ahdistavammaksi myös oman isän päihdekierre, oma epävarmuuteni ja alemmuudentuntoni sekä nuorisossa vellova jatkuva väkivallan uhka. Kesätyöpalkallani hankin itselleni ensimmäisen cd-soittimeni ja läjän levyjä, joista yksi oli The Downward Spiral. Olin nähnyt NIN-musiikkivideoita kavereilla MTV:n Alternative Nation- ohjelmassa ja varsinkin March of the Pigs teki aggressiivisuudessan ja rankalla videollaan ison vaikutuksen. Sisälläni oli paljon samaa aggressiota ja synkkyyttä kuin Trent Reznorin luotsaamalla orkesterilla, samaistuin bändin tiukkaan pulssiin ja raivoon. Olin melkoinen outolintu omassa verkostossani, tykkäsin aina hieman vaihtoehtoisemmista bändeistä kuin muut. Nine Inch Nails oli oma pikku salaisuuteni pitkään.

The Downward Spiral on konsepti-albumi joka kertoo nimettömästä, itsetuhoisesta protagonististaan ja tämän romahduspisteestä. Ei liene kaukana Trent Reznorin omasta tilanteesta noilta vuosilta kun hän kamppaili addiktioidensa kanssa. 1990-luvulla artistit kertoivat vielä avoimesti päihdeaddiktioistaan eikä asiaa peitelty tai siloiteltu, se kuului rock-kulttuuriin, niistä kokemuksista ammennettiin taidetta.
The Downward Spiral on kuin kirja tai elokuva, se etenee sulavan dramaattisesti loud-quiet-loud – rytmityksellä tarjoillen välillä seesteisempiä hetkiä joiden päälle hyökätään armottomilla koneellisilla äänillä ja riffeillä. Levy äänitettiin talossa jossa Charles Mansonin opetuslapset murhasivat Sharon Taten 1969. Tätä valintaa voisi kutsua erikoisuuden tavoitteluksi, mutta kyllähän tieto tästä synkästä äänityspaikasta vaikuttaa aavemaisella tavalla albumin tunnelmaan.


Levyn upeasta kansitaiteesta vastaa brittiläinen Russell Mills. Kuvassa on hienoja eläviä tekstuureja ja se kuvaa vahvasti levyn sisältöä: henkistä haavaa, kulumista ja rappeutumista.


Levyn päätösbiisi Hurt päätyi vuonna 2002 Johnny Cashin versioimana uudelleen listoille ja mainstreamiin. 70-vuotiaan country-miehen kipuilussa on kyllä erilainen klangi kuin 25-vuotiaan Reznorin levytyksessä, molemmat versiot puolustavat olemassaoloaan kirkkaasti.


Jokainen biisi albumilla on helmi. Erilaisia tyylejä sekoitellaan ja elektroninen äänimaisema yhdistää palaset yhteen täydelliseksi industrial rock-levyksi. Levy elää mukanani ikuisesti vaikuttavana teoksena, jonka pienimmätkin yksityiskohdat ovat piirtyneet selkärankaani ajan saatossa.

Mikko Ihalainen

spot_img