Avain: levyarvostelu

The Record Of My Life #43: BUZZCOCKS – Singles Going Steady (I.R.S. SP 001) 1979

Niin. Buzzcocks teki kolme loistavaa albumia vuosina 1978-1979. Ne ovat hienoja kokonaisuuksia ja niissä on annettu tilaa myös erilaisille kokeiluille, eivätkä ne uuden aallon genressä ole todellakaan mitään helpointa perustavaraa. Sellaistakin (helposti lähestyttävää) niissäkin toki on. Sinkuillaan bändi oli sitten erittäin pop ja tässä olevat 8 ensimmäistä singleä (omakustanne-EP Spiral Scratch puuttuu) Orgasm Addictia lukuun ottamatta sijoittuivat kivasti brittilistoilla.

KARI SUIHKONEN: Meitä on minussa monta (Hiljaiset Levyt HIKI-088) LP 2025

Tämähän voisi olla kamalaa sekameteliä. Jotain tällaista ajattelin ensin. Syy on se, kun mietin omia levyttäneitä ja demon tehneitä bändejä. Jos ne koottaisiin yhteen, siellä olisi ainakin poppia, 77-punkkia, hardcorea ja akustista hempeilyä. Latauksessa oli kolme biisiä ja kaksi vakuutti sen verran, että tämä LP piti saada.

WOUDE: Singles 1979-1985 (Stupido Records TWINLP 287) 2024

Woude on tuulahdus niiltä ajoilta, jolloin single ei ollut pelkkä LP:n mainos tai siltä revitty jukeboxeja varten. Nimittäin tässä muodossa Wouden LP:illä näistä 16 biisistä ei ole julkaistu kuin ekan LP:n nimibiisi Keskellä aikaa. Ekan singlen B-puoli on myös sillä levyllä, mutta tuo Satoi on tällä singleversiolla ainakin puolet hitaampi. Toisella ja viimeisellä Kauniit päivät -LP:llä ei sitten sinkkubiisejä ollutkaan.

PUNK LUREX: Uusi suunta LP (Hiljaiset Levyt HIKI-087) 2024

Kuten aiemmin totesin, on edellisestä LP:stä kulunut 12 vuotta. Kokoonpano on tuosta Puolesta ja vastaan -levystä kuitenkin pysynyt muutoin samana (Tiina, Kukka, Saastis) paitsi Aika vapaa -levyllä (2002) rumpuja soittanut Piise soittaa tässä kitaraa. Ja prkl, vaikka bändi kuulostaa aika paljon samalta kuin ennenkin, tässä on jotain uuttakin.

NO EI!: Yli Laidan (Rutilis Records RUTILUSLP 001) 2024

No Ei! julkaisi esikois-LP:nsä ja on sen kunniaksi kiertueella. Tuli nähtyä täällä Turussa, jossa he soittivat koko tämän levyn. Basistiksi oli levyn jälkeen vaihtunut Sanna Reponen. Keikalla oli sen verran hyvät soundit, että levy tuli selväksi jo siellä. Kyseessä on siis levyllinen suht omaperäistä hardcorea. Jos jotain vertailukohtaa yrittää hakea, niin itselle tulee mieleen Kohu-63. Tämä johtuu erityisesti Kimmo Pengerkosken äänestä, joka muistuttaa erehdyttävästi Lättää. No Kohu on kyseisen genren kärkinimiä tässä maassa, että mikäs siinä.
spot_img

Suositut

Rikhard Larvanto – Varjotaival (Salakirjat 2024)

Porvoon Kipinästä, Kalmakabinetista ja Huntu-dokkarista tuttu Rikhard Larvanto on koonnut mainion käsikirjan kaikille eurooppalaiseen esoteriaan tutustumaan tahtoville okkultin maailman aloitteleville etsijöille.

Kotimaiset konemusiikki-levymerkit: OO Recordings

Haastattelin OO Recordingsin Axel Röhriä levymerkin tämän hetken kuulumisista.

The Record of My Life #50 Thom Yorke: Eraser (2006 XL Recordings)

Viidennenkymmenennen TROML-juhlakolumnin saa kunniakseen tehdä Ilkka Ihalainen, muusikko Perhosii-indieduosta ja technoa tuottavassa Buru:ssa.

Valeria Croft – Delusion Pulse Machine (Chippy Chasers 2025)

Suomesta käsin tuottava Valeria Croft on mnml-taituri ja hänen puhdaan genre-soundinsa todistaa jälleen hänen uusin ep:nsä hollantilaisella Chippy Chasers-lafkalla.

Alitila – Spruce (Future Lunch 2025)

EnPHinin pari jäsentä kollaboroi jenkkiläisen JJ Koczanin kanssa sosiaalisen eristäytymisen aikakautena ja saivat erittäin viskeraalisen kasettijulkaisun aikaiseksi.