Kutsu mediatilaisuuteen: Näyttely Satumainen Carl-Henning Pedersen avautuu Didrichsenillä

Aiheeseen liittyvää

Viikon Kovin Biisi: VKB 35/24

Nämä kilpailijat kisaavat Viikon Kovimman Biisin tittelistä. Katso yksityiskohdat tästä.

The Record of My Life #35: Nine Inch Nails – The Downward Spiral (Nothing records 1994)

Tiedättehän ne albumit, joita ei tarvitse edes laittaa soimaan ja silti se musiikki soi alitajunnassa ja lyriikat tulee vahvasti ajatuksiin, koska olet kuunnellut levyä niin paljon oikeassa herkkyyskaudessa ja ajassa? Minulle Nine Inch Nailsin The Downward Spiral on juuri sellainen. Harvemmin sitä enää kuuntelen, mutta levyn kansikuva ja tunnelmat palaavat mielen looppailuun usein.

Kotimaiset konemusiikki-levymerkit: X-Rust Organization

Oikeastaan X-Rust on enemmän konemusiikki-järjestö kuin varsinainen levymerkki, mutta ovat julkaisseet sen verran vakuuttavan määrän elektronista musiikkia vinyylinä että kuuluu myös tähän sarjaan ehdottomasti! Kalle Karvanen ja Eemeli Lehto vastailivat haastatteluuni järjestön edustajina Turusta.

Kellaribändit – keikkajärjestäjän kaksiteräinen miekka

Autotalleissa ja treeniksillä ryskää koko joukko potentiaalisia bändejä, jotka...

Arvostelussa Brazen Forgery – Karelia Suite

Turun seudulla pandemiaeristyksessä syksyllä 2021 kypsynyt metalliprojekti Brazen Forgery...

Jaa somessa

Didrichsenin taidemuseossa avautuu näyttely, joka esittelee Carl-Henning Pedersenin uran keskeisiä teemoja. Teokset ovat lainassa Tanskasta ja näyttely on avoinna syyskuusta tammikuuhun.

Didrichsenin taidemuseossa avautuu 7.9.2024 näyttely Satumainen Carl-Henning Pedersen. Tanskan tärkeimpiin modernisteihin kuuluneen Pedersenin yksityisnäyttely on nähty Suomessa viimeksi 1968. Näyttelyn teokset ovat lainassa Carl-Henning Pedersen & Else Alfelts Museumista Tanskasta. Esillä on teoksia 1930-luvulta taiteilijan museon perustamisvuoteen 1976 asti, jotka esittelevät Pedersenin pitkän uran keskeisiä teemoja. Näyttely on avoinna 7.9.2024–26.1.2025.

Satumainen Carl-Henning Pedersen kokoaa Pedersenin uran keskeisiä teemoja laajimpaan taiteilijan näyttelyyn Suomessa. Pedersenin ensimmäinen yksityisnäyttely Suomessa järjestettiin Didrichsenin taidemuseossa vuonna 1968. Muutoin Pedersenin teoksia on nähty harvemmin Suomessa; mm. 1960-luvulla Ateneumissa, Amos Andersonin taidemuseossa sekä CoBrA-taiteilijaryhmään keskittyneissä näyttelyissä.

Uransa 1930-luvun lopulla aloittanut Pedersen oli tanskalaisen kuvataiteen merkittävimpiä modernisteja. Itseoppineen taiteilijan kuvamaailma on omaleimainen, ja hän käytti taiteestaan nimitystä ”fantasiataide”. Teoksissaan toistuvat mielikuvitukselliset linnut, naamiot, siivekkäät hevoset ja taivaankappaleet. Pedersen ammensi taiteeseensa inspiraatiota esihistoriallisesta ja keskiaikaisesta kuvailmaisusta sekä lasten luomista teoksista ja unimaailmasta. Hänen töissään voi nähdä viitteitä mm. Picasson, Matissen ja Kleen teoksiin.

Pedersenin kansainvälinen läpimurto ajoittui 1950-luvun puoliväliin. Hän kuului pohjoiseurooppalaiseen CoBrA-taiteilijaryhmään. Pedersen edusti Tanskaa Venetsian biennaalissa vuonna 1962 ja hänen töitään on ollut esillä myös mm. New Yorkin Guggenheim-museossa.

Pedersen tunnetaan myös julkisista monumentaaliteoksistaan, kuten Riben keskiaikaisen katedraalin freskot, mosaiikit ja lasimaalaukset vuodelta 1988. Pedersenin vasemmistolaisuus aiheutti taidekiistan Tanskassa, jota puitiin laajasti.

Pedersen kieltäytyi myymästä teoksiaan 1960-luvun alun jälkeen, jotta taiteellinen vapaus säilyisi. Kuvataiteen piti olla yleisön saavutettavissa kuten kirjasto ja kirjat. Tanskan Herningiin perustettiin museo vuonna 1976, jonka tukijana toimi Aage Damgaard. Carl-Henning Pedersen & Else Alfelts Museumiin kuuluu 6000 teosta, joista lähes 60 lainataan näyttelyyn.

Näyttelyjulkaisun artikkelin on kirjoittanut Carl-Henning Pedersen & Else Alfelts Museumin museonjohtaja Lotte Korshøj.

Lähde Didrichsens konstmuseum sr

spot_img