Kutsu mediatilaisuuteen: Näyttely Satumainen Carl-Henning Pedersen avautuu Didrichsenillä

Aiheeseen liittyvää

PLASTIC TEARS: Motorhome

Herra jumala. Täytyy sanoa, että biisi on sellainen, että luulisi Andy Mccoyn olevan kateellinen. Plastic Tears tai lähinnä Miqu on kaikkia luonnonlakeja uhmaten jaksanut vetää Hanoi-Dogs D'amour-linjaa vuosikymmenet, ja vaikka on välillä itselläkin eräästä pikkuasiasta mennyt sukset ristiin joskus hamalla 90-luvulla, niin asiat sovittiin jossain Puntalan juomisillassa ajat sitten ja kyllä se niin on, että kyllä niitten toi nimi kannatti pitää. Syy on mielestäni selvä, tappiot voitoksi.

Taina Niemelle Savonia-palkintoehdokkuus!

Taina Niemi on saanut Savonia-palkintoehdokkuuden koukuttavalla esikoisromaanillaan Ämpärikesä. Teos käsittelee nuoruuden haasteita ja on täynnä toivoa.

Tero Saarinen Companyn tiedotustilaisuuteen kutsu: Uusi kantaesitys ja muutoksia tiedossa

Tero Saarinen Companyn uusi kantaesitys ja ulkomaanvierailut esittelyssä tiedotustilaisuudessa Kaapelitehtaalla.

Taapelitaivas voitti Toisinkoinen-palkinnon

Anu Kolmonen voitti Toisinkoinen-palkinnon romaanilla Taapelitaivas, joka käsittelee elämää syrjäytyneenä maaseudulla.

Squarepusher – Dostrotime (Warp 2024)

IDM- ja braindance-genrejen yksi pioneereista Squarepusher on työstänyt korona lockdownien aikana Dostrotime-albumiaan meidän kaikkien onneksi.

Jaa somessa

Didrichsenin taidemuseossa avautuu näyttely, joka esittelee Carl-Henning Pedersenin uran keskeisiä teemoja. Teokset ovat lainassa Tanskasta ja näyttely on avoinna syyskuusta tammikuuhun.

Didrichsenin taidemuseossa avautuu 7.9.2024 näyttely Satumainen Carl-Henning Pedersen. Tanskan tärkeimpiin modernisteihin kuuluneen Pedersenin yksityisnäyttely on nähty Suomessa viimeksi 1968. Näyttelyn teokset ovat lainassa Carl-Henning Pedersen & Else Alfelts Museumista Tanskasta. Esillä on teoksia 1930-luvulta taiteilijan museon perustamisvuoteen 1976 asti, jotka esittelevät Pedersenin pitkän uran keskeisiä teemoja. Näyttely on avoinna 7.9.2024–26.1.2025.

Satumainen Carl-Henning Pedersen kokoaa Pedersenin uran keskeisiä teemoja laajimpaan taiteilijan näyttelyyn Suomessa. Pedersenin ensimmäinen yksityisnäyttely Suomessa järjestettiin Didrichsenin taidemuseossa vuonna 1968. Muutoin Pedersenin teoksia on nähty harvemmin Suomessa; mm. 1960-luvulla Ateneumissa, Amos Andersonin taidemuseossa sekä CoBrA-taiteilijaryhmään keskittyneissä näyttelyissä.

Uransa 1930-luvun lopulla aloittanut Pedersen oli tanskalaisen kuvataiteen merkittävimpiä modernisteja. Itseoppineen taiteilijan kuvamaailma on omaleimainen, ja hän käytti taiteestaan nimitystä ”fantasiataide”. Teoksissaan toistuvat mielikuvitukselliset linnut, naamiot, siivekkäät hevoset ja taivaankappaleet. Pedersen ammensi taiteeseensa inspiraatiota esihistoriallisesta ja keskiaikaisesta kuvailmaisusta sekä lasten luomista teoksista ja unimaailmasta. Hänen töissään voi nähdä viitteitä mm. Picasson, Matissen ja Kleen teoksiin.

Pedersenin kansainvälinen läpimurto ajoittui 1950-luvun puoliväliin. Hän kuului pohjoiseurooppalaiseen CoBrA-taiteilijaryhmään. Pedersen edusti Tanskaa Venetsian biennaalissa vuonna 1962 ja hänen töitään on ollut esillä myös mm. New Yorkin Guggenheim-museossa.

Pedersen tunnetaan myös julkisista monumentaaliteoksistaan, kuten Riben keskiaikaisen katedraalin freskot, mosaiikit ja lasimaalaukset vuodelta 1988. Pedersenin vasemmistolaisuus aiheutti taidekiistan Tanskassa, jota puitiin laajasti.

Pedersen kieltäytyi myymästä teoksiaan 1960-luvun alun jälkeen, jotta taiteellinen vapaus säilyisi. Kuvataiteen piti olla yleisön saavutettavissa kuten kirjasto ja kirjat. Tanskan Herningiin perustettiin museo vuonna 1976, jonka tukijana toimi Aage Damgaard. Carl-Henning Pedersen & Else Alfelts Museumiin kuuluu 6000 teosta, joista lähes 60 lainataan näyttelyyn.

Näyttelyjulkaisun artikkelin on kirjoittanut Carl-Henning Pedersen & Else Alfelts Museumin museonjohtaja Lotte Korshøj.

Lähde Didrichsens konstmuseum sr

spot_img