Tervetuloa Gothic Modern -näyttelyn tiedotustilaisuuteen keskiviikkona 2.10.2024

Aiheeseen liittyvää

PLASTIC TEARS: Motorhome

Herra jumala. Täytyy sanoa, että biisi on sellainen, että luulisi Andy Mccoyn olevan kateellinen. Plastic Tears tai lähinnä Miqu on kaikkia luonnonlakeja uhmaten jaksanut vetää Hanoi-Dogs D'amour-linjaa vuosikymmenet, ja vaikka on välillä itselläkin eräästä pikkuasiasta mennyt sukset ristiin joskus hamalla 90-luvulla, niin asiat sovittiin jossain Puntalan juomisillassa ajat sitten ja kyllä se niin on, että kyllä niitten toi nimi kannatti pitää. Syy on mielestäni selvä, tappiot voitoksi.

Taina Niemelle Savonia-palkintoehdokkuus!

Taina Niemi on saanut Savonia-palkintoehdokkuuden koukuttavalla esikoisromaanillaan Ämpärikesä. Teos käsittelee nuoruuden haasteita ja on täynnä toivoa.

Tero Saarinen Companyn tiedotustilaisuuteen kutsu: Uusi kantaesitys ja muutoksia tiedossa

Tero Saarinen Companyn uusi kantaesitys ja ulkomaanvierailut esittelyssä tiedotustilaisuudessa Kaapelitehtaalla.

Taapelitaivas voitti Toisinkoinen-palkinnon

Anu Kolmonen voitti Toisinkoinen-palkinnon romaanilla Taapelitaivas, joka käsittelee elämää syrjäytyneenä maaseudulla.

Squarepusher – Dostrotime (Warp 2024)

IDM- ja braindance-genrejen yksi pioneereista Squarepusher on työstänyt korona lockdownien aikana Dostrotime-albumiaan meidän kaikkien onneksi.

Jaa somessa

Gothic Modern -näyttely tutkii modernin taiteen käännekohtia keskiajan ja renessanssin innoittamana ja tuo esiin taiteilijoiden kyvyn käsitellä syviä inhimillisiä tunteita.

Näyttelyn tiedotustilaisuus on ke 2.10.2024 sekä Ateneumissa että verkossa klo 10.15. Keskiajan ja renessanssin taide tarjosi 1800- ja 1900 -lukujen taiteilijoille emotionaalista materiaalia ja tapoja käsitellä ihmisen perimmäisiä tuntemuksia, psyyken pimeää puolta sekä syntymää, kuolemaa, kärsimystä ja seksuaalisuutta. Gothic Modern – pimeydestä valoon -näyttely nostaa esille kiehtovan ilmiön, jota ei ole aikaisemmin taidehistoriassa käsitelty, ja tarkastelee sen esiintymistä tunnettujen taiteilijoiden teoksissa. Ateneum käynnisti merkittävän, kansainvälisen yhteistyöhankkeen jo vuonna 2018, ja museo toimii myös näyttelyn ensimmäisenä esityspaikkana 4.10.2024–26.1.2025.

Näyttelyn tiedotustilaisuus järjestetään Ateneum-salissa klo 10.15 alkaen. Ateneumin ovet avautuvat klo 10. Näyttelyyn museon kolmannessa kerroksessa voi tutustua klo 13 asti. Tiedotustilaisuutta voi seurata myös verkossa.

Tilaisuudessa näyttelystä keskustelevat näyttelyn kuraattori, museonjohtaja Anna-Maria von Bonsdorff ja vieraileva kuraattori, professori Juliet Simpson (Coventry University). Tilaisuuden kielet ovat suomi ja englanti. Ilmoittauduthan tilaisuuteen ti 1.10.2024 mennessä.

Gothic Modern -näyttely kirjoittaa uudelleen modernin taiteen historiaa. Kansainvälinen näyttelykokonaisuus käsittelee 1800- ja 1900-lukujen modernia taidetta, jonka tekijät ammensivat vaikutteita eurooppalaisesta keskiajan ja pohjoisen renessanssin taiteesta. Modernia taidetta on aikaisemmin harvoin tarkasteltu siitä näkökulmasta, kuinka se katsoo menneeseen, eikä ilmiön laajuus ole aikaisemmin ollut tiedossa.

Keskiajan ja renessanssin taide tarjosi 1800- ja 1900 -lukujen taiteilijoille emotionaalista materiaalia ja tapoja käsitellä ihmisen perimmäisiä tuntemuksia sekä syntymää, kuolemaa, kärsimystä ja seksuaalisuutta. Ihmisen psyyken pimeä puoli, outous ja pelottavien asioiden kuvaaminen kiinnosti taiteilijoita. Ensimmäisen maailmansodan jälkeisessä maailmassa taiteilijat pyrkivät myös kuvaamaan tapaa, jolla ihminen kuuluu ympäristöönsä tai osaksi luontoa.

Näyttelyn taiteilijoita ovat muun muassa Arnold Böcklin, Lucas Cranach vanhempi, Akseli Gallen-Kallela, Vincent van Gogh, Theodor Kittelsen, Käthe Kollwitz, Edvard Munch, Hugo Simberg, Helene Schjerfbeck, Marianne Stokes ja Gustave Van de Woestyne.

Kansainvälisen hankkeen valmistelu aloitettiin ennen pandemiaa ja Ukrainan sotaa. Yleisinhimillisten, ihmisiä yhdistävien teemojen kautta Gothic Modern -näyttely on juuri nyt entistäkin ajankohtaisempi. Näyttelyn teokset käsittelevät elämän suuria kysymyksiä jopa brutaalilla tavalla ja mustalla huumorilla.

Näyttely esittelee tunnettuja taiteilijoita ja teoksia uuden ilmiön yhteydessä. Esimerkiksi Hugo Simbergin Kuoleman puutarha (1896) yhdistetään näyttelyssä ilmiöön ja näkökulmaan, jonka uusi taidehistorian tutkimus on tuonut esiin. Helene Schjerfbeck uudisti omaa tuotantoaan keskiajan taiteen kautta. Keskeisiä teoksia nähdään myös Edvard Munchilta.

Keskeisiä teoksia Gothic Modern -näyttelyssä ovat saksalaistaiteilija Käthe Kollwitzin emotionaaliset ja yhteiskunnalliset grafiikan vedokset, jotka käsittelevät muun muassa sodan traumaa, lapsen menetystä ja surua. Kollwitzin muotokieleltään ajaton taide puhuttelee teemoiltaan omassa ajassamme, jossa tarve surun ja trauman käsittelylle taiteen kautta on läsnä.

Keskiajan ja renessanssin taide ja taiteilijat, kuten Hans Holbein nuorempi, Lucas Cranach vanhempi ja Matthias Grünewald, tulivat ajankohtaiseksi 1900-luvun alussa ensimmäisen maailmansodan jälkeisessä maailmassa. Taiteilijat löysivät tarttumapintaa ja kiinnostuivat saksankielisten maiden taiteesta ja arkkitehtuurista sekä niiden muotokielestä. Berliinistä tuli ajan taiteen keskus, ja keskiaikaisista kaupungeista, kuten Bryggestä ja Lyypekistä taiteilijoille kiinnostavia kohteita. Saksankielisissä maissa kiinnostuttiin pohjoismaisesta taiteesta, ja löydettiin yhteisiä kiinnostuksen kohteita.

Katse menneeseen uudisti taidetta. Vaikutteita otettiin vapaasti ja eri tavoin. Öljykankaalta taiteilijat siirtyivät tekemään myös lasitaidetta, huonekaluja ja ryijyjä. Maalausten ja grafiikan teosten lisäksi myös Gothic Modern -näyttelyssä nähdään esineitä, veistoksia ja huonekaluja, esimerkiksi harvoin nähty Akseli ja Mary Gallen-Kallelan yhdessä veistämä nuottikaappi 1890-luvun lopulta.

Ateneumin näyttelyn kuraattori on museonjohtaja Anna-Maria von Bonsdorff. Näyttely pohjautuu pitkään tutkimusprojektiin, joka on tarkastellut ensimmäistä kertaa sitä, miten modernin ajan taiteilijat kiinnostuivat keskiajan taiteesta. Kansainvälisen näyttelyn yhteistyökumppaneita ovat Norjan Nasjonalmuseet ja Wienin Albertina Museum, joissa näyttely nähdään Ateneumin jälkeen.

Lähde Reetta Haarajoki

spot_img