Saattohoito79 on ehtinyt kolmanteen täyspitkäänsä. Niiden lisäksi on ilmestynyt single. Eihän tässä paljon mikään ole muuttunut edellisen levyn (2023) ja tämän välillä. Tai jos on, ei sitä helpolla huomaa. Ei ole varmaan tarkoituskaan. Kokoonpanokin on pysynyt samana. Siihen ekaan (2021) on sen verran eroa, että biisit ovat nykyään parempia, vaikka samalla tyylillä mennäänkin.
Tämä nyt on kuultu jo monta kertaa, mutta Janne Tokon äänen Tumppi Varonen -yhtäläisyydet ovat ehkä entistä selvemmät. Ekan kerran kiinnitin huomiota siihen vuoden 2022 sinkun B-puolella Urheilupuisto 13.6., koska kyseessä oli ensimmäinen biisi, joka yhtyeeltä kolahti kunnolla. Se on ehkä vieläkin mielestäni bändin paras biisi. Onhan tässä biisikin nimeltä Tumppi Varosen varjo, joka tulikin ennen levyä ainoana tutuksi. Siinä nuo yhtäläisyydet toki tulevat selvimmin varmasti tarkoituksellisesti esille. Siinä mainitaankin monia Tumpin laulamia Pellen ja Problemsin biisejä. Onko tämä vaara? Eli jos joku, joka ei tätä bändiä tiedä, luulee tätä Problemsin uudeksi ja menee innoissaan ostamaan niiden levyn. Se on vähän sääli (jos näin nyt siis oikeasti käy), koska Saattohoito79 on paljon parempi, kuin Problems? on ollut aikoihin.
On tässä ehkä jotain vivahde-eroja edelliseen levyyn, mitä en jaksa edes yrittää eritellä. Sanon vain, että A-puolen omat biisit ovat paljon parempia kuin Monkeesin tunnetuksi tekemä (I’m Not Your) Steppin’ Stone eli En oo sun leikkikalu. Parhaat sijoittuvat puolen alkuun ja loppuun, Pellen tuotantoon (nimillä!) viittaavat Tänä yönä ja Meidän viimeinen syksy. Jälkimmäinen taitaa olla henk.koht. suosikki. Se on kauniskin, vähän siihen Urheilupuisto-biisin suuntaan. Ja tokihan tuo Tumppi-biisi on hyvä, mutta sitä tuli tarpeeksi soiteltua jo nettiversiona. Siitä tehtiin videokin jo viime vuoden tammikuussa. A-puoli on muutoinkin aika vahva, tuota lainaa lukuunottamatta.
B-puolella ehkä ollaan niissä vivahde-eroissa, koska minusta se on heikompi. Ja taas lainabiisi on aivan turha; Teinikiksit eli Undertonesin Teenage Kicks. Sori vaan, se on hyvä biisi, mutta miksi? Vaavi teki siitä jo suomennoksen, ainakin minulle se riittää. En varmaan liene kauhean väärässä jos veikkaan, että sanoittajaksi merkitty S. Helminen on Sleeppari-vitsi (Sakke ja Mato olivat monilla levyillään S. & M.Helminen)? Viimeinen biisi Hotelli Kouvola on sitten hidas lopetus ja nyt ei saa suuttua, mutta alun ja väliosien puheesta ei tule mieleen Varonen….. vaan todellakin Esa Saarisen Poikarakkaus, vaikka sanat ovatkin ”hieman” erilaiset!!
Me ei tätä purematta niellä! -biisi oli Kouvolan yöpäivystyksen säilyttämistä tukevassa kampanjassa ja asia kuulemma onnistui. A-puoli on minulle helpommin lähestyttävä melodisuudessaan, eikä B-puolessakaan mitään vikaa ole, mutta tuntuu vain, että kaikki parhaat biisit (sitä coveria lukuunottamatta) ovat A-puolella ja B-puolelle ei ole ihan täysosumia löytynyt oikeastaan yhtään tuota Me ei tätä…-biisiä lukuunottamatta.
-V. Vahtera