Vuodesta 2003 lähtien, nyt 17. kerran jaettava Teosto-palkinto on yksi Pohjoismaiden suurimpia taidepalkintoja.
Vuoden 2022 Teosto-palkinnon ehdokkaat on valittu poikkeuksellisesti kahden vuoden aikana julkaistuista suomalaisista sävelteoksista. Myös voittajien kesken jaettava summa on sen historian suurin: jaossa on yhteensä 60 000 euroa.
Vuonna 2021 Teosto-palkintoa ei voitu jakaa koronapandemian vuoksi. Tästä syystä Teosto-palkinnon sääntöjä muutettiin poikkeuksellisesti niin, että palkinto voidaan jakaa vuonna 2022 vähintään kahdelle, enintään neljälle teokselle. Normaalina vuonna palkinto jaetaan 1–4 teoksen kesken. Voittajien kesken jaettava summa on palkinnon historian suurin, 60 000 euroa. Jos voittajia valitaan tänä vuonna kaksi, yhdelle voittajalle on luvassa jopa 30 000 euroa.
Ehdokkaana olevat teokset ja teoskokonaisuudet on julkaistu tai kantaesitetty vuosien 2020 tai 2021 aikana. Ehdokasmäärää nostettiin poikkeusvuoden vuoksi kahteentoista, kun normaalina vuonna ehdokkaita on sääntöjen mukaan 5–7.
”Koronavuodet 2020–21 näkyivät musiikkikentällä siten, että uutta innovatiivista musiikkia julkaistiin ja kantaesitettiin normaalivuosia vähemmän. Ehdokkaiksi valikoituneet teokset erottuivat kuitenkin selvästi edukseen, ja raati päätyi lopulliseen valintaansa yllättävän nopeasti ja kivuttomasti”,
Teosto-palkintoehdokkaiden valinnasta vastaavan esiraadin puheenjohtaja Mervi Vuorela kertoo.
Teosto-palkintoehdokkaat 2022
Palkintoehdokkaat valitsi esiraati, johon kuuluivat musiikkitoimittaja, tietokirjailija Mervi Vuorela (pj), toimittaja, radiojuontaja Antti Granlund, musiikkitoimittaja Lotta Emanuelsson, musiikintutkija, musiikkitoimittaja Mikael Mattila, toimittaja Katri Kallionpää, DJ, toimittaja Tytti Viljanen ja musiikkitieteilijä, apulaisprofessori FT Susanna Välimäki.
Teosto-palkinnon saajan tai saajat ehdokkaiden joukosta valitsee nelihenkinen tuomaristo, johon kuuluvat vuoden 2020 Teosto-palkintovoittajat, artisti Jesse Markin ja säveltäjä, tuottaja Totte Rautiainen sekä Teoston johtoryhmän kutsumat jäsenet, Taideyliopiston rehtori Kaarlo Hildén ja toimittaja Maria Veitola. Voittajat julkistetaan Musiikkitalon ravintolassa pidettävässä kutsuvierastilaisuudessa 19. toukokuuta.
Minna Leinosen sävellys liikeoopperassa ALMA!
ALMA!-oopperan sävelkieli rakentuu uutta luovalla tavalla puheen ja laulun välimuodoista, rytmisistä keksinnöistä ja jännittävästä soinnikkuudesta. Kolme sopraanoa, huilu, viola da gamba, piano, lyömäsoittimet ja elektroniikka muodostavat omalaatuisen supersoittimen, joka ihastuttaa sekä kokonaisvaikutelmallaan että hiotuilla yksityiskohdillaan. Yhtä aikaa jäsentynyt ja kaoottinen, älyllinen ja tunteellinen äänimaailma tuottaa teräväpiirtokuvan henkisestä väkivallasta ja vastuusta.
Ville Aallon sävellykset levyllä Avian Electronics
Ville Aallon kokeellinen Avian Electronics on suomalaisen elektronisen musiikin historiassa voimakas kannanotto ja hieno teoskokonaisuus, jossa luontosuhde luodaan uudeksi. Teos luo signaalien keinotekoisen maailman, joka lainaa elementtejä luonnosta luoden jännittävän musiikillisen epäpaikan.
Cecilia Damströmin sävellys ICE
Cecilia Damströmin säveltäjäntyötä luonnehtii klassisen nykymusiikin ennakkoluuloton päivittäminen 2020-luvun maailmaan. Sinfoniaorkesterille sävelletty ICE kertoo, miltä jään sulaminen tuntuu ilmastonmuutoksen aikana. Teoksen äänimassat kitisevät ja kimmeltävät, hälyttävät ja häipyvät. Sielukas sointikylpy jynssää mieltä, haastaa korvaa ja katsoo tulevaisuuteen.
Adina Dumitrescun sävellys I smiled to the bird on Jupiter
Adina Dumitrescun urkuteos I smiled to the bird on Jupiter avartaa mielikuvaa urkujen ilmaisurekisteristä. Teos on kuin surrealistisen elokuvan ääniraita. Unenomaisen avaruusmaiseman yllä huhuilevat linnut muistuttavat liikuttavalla tavalla huolesta omankin planeettamme kohtalosta.
Linda Fredrikssonin sävellykset levyllä Juniper
Saksofonisti Linda Fredrikssonin Juniper on kuin laulaja-lauluntekijän jazzlevy. Upean yhteissoiton läpäisee vahva henkilökohtainen ääni ja tunne. Fredrikssonin teos on genreltään riippumaton ja koskettaa siksi yli kaikkien musiikin lajien.
Rasmus Soinin sävellykset Sointi Jazz Orchestran levyllä Kolibri
Sointi Jazz Orchestran 18:sta muusikosta moni soittaa useita eri instrumentteja. Säveltäjä-kapellimestari Rasmus Soini käyttää tätä Kolibri-levyllä hienosti hyväkseen maalaamalla herkkiä, akvarellimaisia sointivärejä, jotka mullistavat käsitystä big band -kokoonpanon soundista ja ilmaisumahdollisuuksista.
Sanna Klemetin sanoitukset sekä Sanna Klemetin ja Pekka Tuomen sävellykset ja sovitukset Litku Klemetin levyllä Kukkia muovipussissa
Kukkia muovipussissa on hillitön, nopeatempoinen ja ilahduttava diskoeepos. Levyn elektroninen ja syntetisaattorivetoinen ote on jälleen uusi, mutta luonteva tyylivaltaus. Teksteillään levy tarkkailee nuoren ihmisen kamppailua lapsuuden ja aikuisuuden välillä: epävarmuus, ulkopuolisuuden tunteet ja seksuaalinen herääminen käsitellään suorasukaisen hykerryttävästi, mutta lempeydellä.
Liisa Tanin sävellykset ja sanoitukset Sir Liselotin levyllä Maniduros
Sir Liselotin Maniduros on vastustamattoman hysteerinen kokoelma popmusiikkia, joka poukkoilee sekä tyyliensä että aiheidensa puolesta moniin suuntiin – uskaliaasti, yllätyksellisesti ja humoristisesti. Teoksen äänelliset ratkaisut ovat kotikutoisia, mutta rikkaita ja tuoreita: Maniduros on ajassa kiinni, mutta kuulostaa täysin omaperäiseltä. Kun Liisa Tanin luomaan maailmaan on kerran päässyt sisälle, sieltä ei halua enää pois.
Eevil Stöön ja työryhmän sanoitukset ja sävellykset Eevil Stöön levyllä Marsipan Wave
Marsipan Wavella jo ennestään briljantti rap-lyyrikko rakentaa kokonaisuuden, jossa yksikään rivi ei mene hukkaan. Eevil Stöön surrealistisen stand up -show’n iloisen häkellyttävät tajunnanvirtapuujalat tulevat niin hengästyttävällä rytmillä, että teksteistä paljastuu uusia oivalluksia vielä useiden kuunteluiden jälkeen. Samalla tunnelma on rento ja pakoton: hengittävistä soul- ja jazzsampleista sekä takakenoisista tempoista välittyy, että tekijöillä on ollut hauskaa teosta luodessaan.
Sami Hynnisen sävellykset ja sanoitukset Opium Warlordsin levyllä Nembutal
Nembutal on tinkimätön välitilinpäätös Sami Hynnisen jo yli neljännesvuosisadan kestäneellä tutkimusmatkalla metallimusiikin marginaaleissa. Hynninen ammentaa itselleen tutuista elementeistä – raskaudesta, kärsimyksestä ja melankoliasta – mutta tekee sen näkemyksellisellä ja itsensä likoon laittavalla otteella. Teos on vastakohtien tanssia, jossa valo ja varjo, minimalismi ja kokeilevuus, raskaus ja eteerisyys sekä kauneus ja rumuus yhdistyvät.
Laura Naukkarisen ja Matti Byen sävellykset ja sovitukset ja Janne Laineen ääniteokset LauNaun levyllä Själö
Laura Naukkarisella on vahva, Suomen musiikillisella kentällä jopa ainutlaatuinen tapa säveltää. Själö on herkkä ja vaikuttava kokonaisuus, joka tarjoaa kuulijalle matkan salaisuuksia sisältävälle Själön saarelle. Albumin musiikki on rakentunut Naukkarisen modulaareissa, loopeissa ja signaalireitityksissä, joissa hän käyttää Matti Byen pianonsoittoa, Janne Laineen kenttä-äänityksiä sekä Själön saarella eläneiden henkilöiden kirjoituksia.
Johanna Rasmuksen ja työryhmän teokset Yonan levyllä Uni johon herään
Laulaja-lauluntekijä Yona iskee tunnekeskuksen ytimeen Tapiola Sinfoniettan kanssa tehdyllä teoksellaan Uni johon herään. Sinfoniaorkesteri onkin juuri oikean kokoinen ryhmä tulkitsemaan levyn tajunnanvirranomaiset kuvaukset ihmissuhteista, rakkauksista ja pettymyksistä. Ihmisen rikkinäisyydestä on vain harvoin kirjoitettu yhtä paljaasti ja uskottavasti.
Teosto-palkinto on tunnustus rohkeille, omaperäisille ja innovatiivisille sävelteoksille
Teosto-palkinnon tarkoituksena on antaa vuosittain tunnustusta rohkeille, omaperäisille ja innovatiivisille sävelteoksille tai sävelteoskokonaisuuksille. Teosto haluaa myös tukea palkinnolla musiikkilajien moninaisuutta ja nostaa musiikin tekijöiden työn yhteiskunnallista arvostusta. Vuodesta 2003 lähtien jaettu Teosto-palkinto on yksi Pohjoismaiden suurimpia taidepalkintoja, joka jaetaan nyt 17. kerran.
Palkinto jaetaan tänä vuonna 2–4 teokselle tai teoskokonaisuudelle (normaalina vuonna 1–4). Kokonaispalkintosumma on 60 000 euroa, josta yksi tekijä voi saada korkeintaan 30 000 euroa (normaalina vuonna 40 000 euroa ja 25 000 euroa). Teokset voivat edustaa mitä tahansa musiikin lajia.
Katso: Teosto-palkinto aiempina vuosina
Lähde Teosto ry