Pia­nis­ti Aura Go so­vel­taa en­sim­mäis­tä ker­taa Mi­hail Tše­ho­vin näyt­te­li­jä­me­to­de­ja musiik­kie­si­tyk­sen val­mis­ta­mi­seen  

Aiheeseen liittyvää

Viikon Kovin Biisi: VKB 28/24

Nämä kilpailijat kisaavat Viikon Kovimman Biisin tittelistä. Katso yksityiskohdat tästä.

Epämmattimainen mestari Jake Luupää sooloili toisen metallisinglensä

Emotion Zinen jo lähes vakiovieraaksi kutsuttava Jake Luupää on...

Viikon Kovin Biisi: VKB 27/24

Nämä kilpailijat kisaavat Viikon Kovimman Biisin tittelistä. Katso yksityiskohdat tästä.

Jokainen perheestäni on tappanut jonkun – synkän humoristinen uutuus

Benjamin Stevensonin Jokainen perheestäni on tappanut jonkun on täynnä mustaa huumoria ja yllättäviä käänteitä. Kirja tarjoaa uniikin kertojaratkaisun ja vangitsevia hahmoja.

Tamperelainen Past Bedtime julkaisi uuden singlen Imprisoned

Past Bedtime on tamperelainen, vuonna 2023 perustettu metalcore-yhtye, jonka...

Jaa somessa

Tohtorintutkinnossaan australialaissyntyinen Go kehitti uuden käsitteellisen mallin, joka yhdistää musiikkiesityksen eri elementtejä. 

Hänen mukaansa merkitykselliset, luovat ja elävät esitykset syntyvät esittäjän kehollisesta yhteydestä eri musiikin esittämisen osa-alueisiin.

Pianisti Aura Go
Aura Go
Photo: Keith Saunders

Gon taiteellisen tohtorintutkinto sisältää tutkielman sekä viisi vuosina 2013–2022 pidettyä jatkotutkintokonserttia, jotka tarjoavat syvällisen katsauksen Einojuhani Rautavaaran pianoteoksiin.  

”Tutustuttuani Rautavaaran pianomusiikkiin olen ollut hämmästynyt siitä, miten erilaista on partituurin sisältämä tieto ja se, miten se on toistunut äänitteillä. Joka kerta kun esitämme musiikkia, yhdistelemme tietoa esimerkiksi partituurista, säveltäjän tuotannosta, esityskäytännöistä ja omista tuntemuksistamme. Näiden välisten ristiriitojen tarkastelu on auttanut ymmärtämään erilaisia musiikkiesitykseen vaikuttavia lähteitä”,  

Go kertoo.

Tšehovin näyttelemisen tekniikka voi elävöittää myös musiikkiesitykseen valmistautumista  
Etsiessään luovaa lähestymistapaa yhdistää musiikkiesitykseen vaikuttavia usein ristiriitaisiakin syötteitä Go tutustui Mihail Tšehovin (1891–1955) psykofyysisen näyttelemisen tekniikkaan. Tšehov kehitti menetelmän, jolla voi kehittää näyttelijän mielikuvitusta ja auttaa saavuttamaan yhteyden fyysisten ja sisäisten impulssien välillä.

Go tutki, miten Tšehovin tekniikkaa voisi soveltaa pianonsoitossa ja teosten valmistamisessa esitystä varten. Einojuhani Rautavaaran Sonaattia nro 2 (Tulisaarna) hyödyntäen hän tarkasteli Tšehovin menetelmän mahdollisuuksia muokata ohjelmiston valmisteluprosessia. Tulisaarna oli teos, jonka yhteyteen muodostui vahvoja, Rautavaaran omista näkemyksistä poikkeaviakin esityskäytäntöjä jo säveltäjän elinaikana.

”Tšehovin menetelmässä näyttelijä tai muusikko alkaa harjoitella ensin käyttämällä koko kehon liikkeitä ennen kuin vähentää niitä ja lopulta jättää ulkoisen fyysisen liikkeen kokonaan. Kun ulkoinen liike jää pois ja esiintyjä näyttää jopa ulospäin liikkumattomalta, hän silti ilmentää sisäistä dynamiikkaa, joka muokkaa soittoa ja jonka yleisö voi tuntea.”

Go kehitti tutkimuksessaan myös musiikin esittämisen mallin nimeltä Embodied Imaginative Collaboration (EIC). Se kuvaa sekä niitä elementtejä, jotka muodostavat musiikkiesityksen, että muusikon roolia instrumenttien, tilojen, partituurien, säveltäjien, yleisön ja musiikillisen käytäntöjen verkostossa.

Aura Gon taiteellinen tohtorintutkinto tarkastetaan Taideyliopiston Sibelius-Akatemiassa (Camerata, Helsingin Musiikkitalo, Mannerheimintie 13a) 20. tammikuuta 2023 klo 12. Tilaisuus on englanninkielinen.

Lähde Taideyliopisto

spot_img