Pia­nis­ti Aura Go so­vel­taa en­sim­mäis­tä ker­taa Mi­hail Tše­ho­vin näyt­te­li­jä­me­to­de­ja musiik­kie­si­tyk­sen val­mis­ta­mi­seen  

Aiheeseen liittyvää

Viikon Kovin Biisi: VKB 23/25

Nämä kilpailijat kisaavat Viikon Kovimman Biisin tittelistä. Katso yksityiskohdat tästä.

Dogjaw iskee takaisin tuplasinglellä – pureutumista luokkaeroihin ja sisäiseen kaaokseen

Helsinkiläinen hevipunk-yhtye Dogjaw tekee paluun uudella, kaksiteräisellä julkaisullaan, "Yhteiskunnan...

TAPANI BAGGE: Havana Black Ukkoskansan Soturit (Docendo 2025)

Onhan näitä ulkomaanvalloitusjuttuja ihan hauskakin lukea. Smack nyt tuli kai viimeksi luettua ja Hanoille kävi huonosti vähän eri tavalla. Ei nuo nykyään onnistuneetkin jutut, kuten HIM oikein kiinnosta, vaikka sen alkuaikojen kosketinsoittajan muistelmat luinkin. Tällaiset "maanläheisemmät" touhut kiinnostavammat enemmän.

HAPE – Microdots (EABE 2025)

Virolainen HAPE julkaisee toisen eepeensä viime vuotisen debyyttinsä Night Life jälkeen suomalaisella EABE-levymerkillä. Nyt hänen elekotrossaan on sävyjä 70-luvun progesta ja synteetisaattori-musiikista.

PAETKAA-raportti – Algoritmisen synteesin ilta – Bar Ö, Turku

Huom. Toimittajan raportoimat kokemukset ovat subjektiivisia. Artistiin liittyvät faktat...

Jaa somessa

Tohtorintutkinnossaan australialaissyntyinen Go kehitti uuden käsitteellisen mallin, joka yhdistää musiikkiesityksen eri elementtejä. 

Hänen mukaansa merkitykselliset, luovat ja elävät esitykset syntyvät esittäjän kehollisesta yhteydestä eri musiikin esittämisen osa-alueisiin.

Pianisti Aura Go
Aura Go
Photo: Keith Saunders

Gon taiteellisen tohtorintutkinto sisältää tutkielman sekä viisi vuosina 2013–2022 pidettyä jatkotutkintokonserttia, jotka tarjoavat syvällisen katsauksen Einojuhani Rautavaaran pianoteoksiin.  

”Tutustuttuani Rautavaaran pianomusiikkiin olen ollut hämmästynyt siitä, miten erilaista on partituurin sisältämä tieto ja se, miten se on toistunut äänitteillä. Joka kerta kun esitämme musiikkia, yhdistelemme tietoa esimerkiksi partituurista, säveltäjän tuotannosta, esityskäytännöistä ja omista tuntemuksistamme. Näiden välisten ristiriitojen tarkastelu on auttanut ymmärtämään erilaisia musiikkiesitykseen vaikuttavia lähteitä”,  

Go kertoo.

Tšehovin näyttelemisen tekniikka voi elävöittää myös musiikkiesitykseen valmistautumista  
Etsiessään luovaa lähestymistapaa yhdistää musiikkiesitykseen vaikuttavia usein ristiriitaisiakin syötteitä Go tutustui Mihail Tšehovin (1891–1955) psykofyysisen näyttelemisen tekniikkaan. Tšehov kehitti menetelmän, jolla voi kehittää näyttelijän mielikuvitusta ja auttaa saavuttamaan yhteyden fyysisten ja sisäisten impulssien välillä.

Go tutki, miten Tšehovin tekniikkaa voisi soveltaa pianonsoitossa ja teosten valmistamisessa esitystä varten. Einojuhani Rautavaaran Sonaattia nro 2 (Tulisaarna) hyödyntäen hän tarkasteli Tšehovin menetelmän mahdollisuuksia muokata ohjelmiston valmisteluprosessia. Tulisaarna oli teos, jonka yhteyteen muodostui vahvoja, Rautavaaran omista näkemyksistä poikkeaviakin esityskäytäntöjä jo säveltäjän elinaikana.

”Tšehovin menetelmässä näyttelijä tai muusikko alkaa harjoitella ensin käyttämällä koko kehon liikkeitä ennen kuin vähentää niitä ja lopulta jättää ulkoisen fyysisen liikkeen kokonaan. Kun ulkoinen liike jää pois ja esiintyjä näyttää jopa ulospäin liikkumattomalta, hän silti ilmentää sisäistä dynamiikkaa, joka muokkaa soittoa ja jonka yleisö voi tuntea.”

Go kehitti tutkimuksessaan myös musiikin esittämisen mallin nimeltä Embodied Imaginative Collaboration (EIC). Se kuvaa sekä niitä elementtejä, jotka muodostavat musiikkiesityksen, että muusikon roolia instrumenttien, tilojen, partituurien, säveltäjien, yleisön ja musiikillisen käytäntöjen verkostossa.

Aura Gon taiteellinen tohtorintutkinto tarkastetaan Taideyliopiston Sibelius-Akatemiassa (Camerata, Helsingin Musiikkitalo, Mannerheimintie 13a) 20. tammikuuta 2023 klo 12. Tilaisuus on englanninkielinen.

Lähde Taideyliopisto

spot_img