The Record of My Life #8: Entombed – Left Hand Path

Aiheeseen liittyvää

Viikon Kovin Biisi: VKB 08/25

Nämä kilpailijat kisaavat Viikon Kovimman Biisin tittelistä. Katso yksityiskohdat tästä.

Viikon Kovin Biisi: VKB 07/25

Nämä kilpailijat kisaavat Viikon Kovimman Biisin tittelistä. Katso yksityiskohdat tästä.

Samuli Putro – Elämäni miehet (WSOY 2025)

Mies, jonka ympäriltä tuolit viedään on kirjoittanut kirjan miesten välisestä dynamiikasta ja omista henkisistä arvistaan.

LAURA FRIMAN & MIKKO MATTLAR: Kultaturbo – Suosikki-lehden tarina (Johnny Kniga) 2024

Kyllä se nyt niin vaan on, että suurin piirtein jokainen minun ikäluokastani ja nuoremmista ja vanhemmistakin on Suosikkia lukenut. Joskus löysin roskiksesta 60-luvun lopun ja 70-luvun alun hyväkuntoisia Suosikkeja ja nyt vähän harmittaa, että tuli ne vietyä antikvaarioon. Taisin olla siinä 10 v. ja vaikka Suosikki tuli kotiin, niin sitä osittain inhosi, eikä noin vanhoille numeroille ollut sitäkään vertaa käyttöä. Väärin, etenkin tämän kirjan perusteella ne vanhat numerot vasta loistavia (sanan voi käsittää miten haluaa) olivatkin keksittyine juttuineen ja mitä siellä nyt sitten olikaan.

Aikion single sukeltaa ihmiskohtaloihin elämän solmukohdissa

Suomirockin ytimeen vapaasukelluksia harrastava Aikio julkaisi tänään uuden singlen...

Jaa somessa

The Record Of My Life #7

Tämän kertaisen The Record Of My Life -sarjan artikkelin on kirjoittanut ruskolainen levynkeräilijä ja musiikkiaddikti Jarno Koskinen, joka omaa metallibänditaustan ja on aiemmin toiminut kirjoittajana muun muassa Sue lehdessä.

The Record Of My Life: Left Hand Path

Otsikon mukaista asiaa olen pyöritellyt mielessäni hyvän tovin. Mikä on se levy, jonka voisi nostaa kyseiselle Elämäni Levy -jalustalle…? Vaihtoehtoja löytyy nopeasti useita: Faith No Moren The Real Thing”, MetallicanMaster of Puppets”, Kissin ”Alive II”, tai Celtic FrostinInto the Pandemonium. Mutta kaikesta huolimatta päädyin länsinaapuriseen vaihtoehtoon. Mikä sieltä voisi nousta noiden edellä mainittujen yläpuolelle? Ei, se ei ole Europen Final Countdown”, vaikka kyseisen levyn nimibiisi sisältää mielestäni ehkäpä parhaan kitarasoolon missään.

Oma valintani liittyy vahvasti isompaan heräämiseen musiikin suhteen. Tukholmassa Nihilist-nimellä aloittaneen bändin demot oli jo kuultu, kun korviin kantautui tieto bändin jo hajonneen. Mutta pian tämän jälkeen kuulin bändin kasautuneen Entombed-nimen alle lähes tuolla samalla Nihilist -kokoonpanolla. Eikä mennyt aikaakaan kun tuli tieto, että ensimmäinen levykin on jo tekeillä. Noin puoli vuotta myöhemmin ”Left Hand Path”-LP löytyi myös kotikaupunkini Oulun Diskeri levykaupasta.

Tape tradingin kautta haalitut demot eivät tietysti häikäisseet laadullaan, mitä oltiin tähän saakka bändin osalta kuultu. Nyt kun itse ostettu LP pyöri levylautasella, niin kaikki ne nyanssit oli kuultavissa entistä paremmin. Levyn avaavaa nimibiisiä lukuunottamatta, kaikki muut kappaleet oli jo kuultu demoilta. Silti avausraita nosti bändin profiilia omissa kirjoissa vieläkin korkeammalle. Sunlight Studion soundit, tiukka yhteissoitto ja nyttemmin edesmenneen LG Petrovin ääni yhdessä tekivät tästä levystä vakituisen asukin soittimessani. Ylitti hyvällä marginaalilla edellisenä syksynä ilmestyneen Morbid AngelinAltars of Madness” levyn mikä oli myös ollut kestosoitossa. 

Iso vaikutus kyseisen levyn nousemiseen näin korkealle oli myös samana vuonna 1990, elokuussa Helsingin Lepakossa nähdyssä keikassa. Oulusta junalla kavereiden kanssa paikalle tätä katsomaan (tuolla oli mm Xysma lämppärinä). Yhden levyn tehneen bändin setti ei tietty ollut maailman pisin, mutta levyltä tutut biisit toimivat bändillä lavallakin.

Lisäkaneettina mainittakoon, että itse olen kuta kuinkin nähnyt kaikki raskaamman osaston itselle tärkeät ja liudan muitakin akteja livenä, mutta paras kitarasoundi livenä oli Entombedilla joskus vuosituhannen alussa kun vierailivat Turun Klubilla. Crushing guitars, mass death.

– J. Koskinen

spot_img