The Record of My Life #8: Entombed – Left Hand Path

Aiheeseen liittyvää

PLASTIC TEARS: Motorhome

Herra jumala. Täytyy sanoa, että biisi on sellainen, että luulisi Andy Mccoyn olevan kateellinen. Plastic Tears tai lähinnä Miqu on kaikkia luonnonlakeja uhmaten jaksanut vetää Hanoi-Dogs D'amour-linjaa vuosikymmenet, ja vaikka on välillä itselläkin eräästä pikkuasiasta mennyt sukset ristiin joskus hamalla 90-luvulla, niin asiat sovittiin jossain Puntalan juomisillassa ajat sitten ja kyllä se niin on, että kyllä niitten toi nimi kannatti pitää. Syy on mielestäni selvä, tappiot voitoksi.

Taina Niemelle Savonia-palkintoehdokkuus!

Taina Niemi on saanut Savonia-palkintoehdokkuuden koukuttavalla esikoisromaanillaan Ämpärikesä. Teos käsittelee nuoruuden haasteita ja on täynnä toivoa.

Tero Saarinen Companyn tiedotustilaisuuteen kutsu: Uusi kantaesitys ja muutoksia tiedossa

Tero Saarinen Companyn uusi kantaesitys ja ulkomaanvierailut esittelyssä tiedotustilaisuudessa Kaapelitehtaalla.

Taapelitaivas voitti Toisinkoinen-palkinnon

Anu Kolmonen voitti Toisinkoinen-palkinnon romaanilla Taapelitaivas, joka käsittelee elämää syrjäytyneenä maaseudulla.

Squarepusher – Dostrotime (Warp 2024)

IDM- ja braindance-genrejen yksi pioneereista Squarepusher on työstänyt korona lockdownien aikana Dostrotime-albumiaan meidän kaikkien onneksi.

Jaa somessa

The Record Of My Life #7

Tämän kertaisen The Record Of My Life -sarjan artikkelin on kirjoittanut ruskolainen levynkeräilijä ja musiikkiaddikti Jarno Koskinen, joka omaa metallibänditaustan ja on aiemmin toiminut kirjoittajana muun muassa Sue lehdessä.

The Record Of My Life: Left Hand Path

Otsikon mukaista asiaa olen pyöritellyt mielessäni hyvän tovin. Mikä on se levy, jonka voisi nostaa kyseiselle Elämäni Levy -jalustalle…? Vaihtoehtoja löytyy nopeasti useita: Faith No Moren The Real Thing”, MetallicanMaster of Puppets”, Kissin ”Alive II”, tai Celtic FrostinInto the Pandemonium. Mutta kaikesta huolimatta päädyin länsinaapuriseen vaihtoehtoon. Mikä sieltä voisi nousta noiden edellä mainittujen yläpuolelle? Ei, se ei ole Europen Final Countdown”, vaikka kyseisen levyn nimibiisi sisältää mielestäni ehkäpä parhaan kitarasoolon missään.

Oma valintani liittyy vahvasti isompaan heräämiseen musiikin suhteen. Tukholmassa Nihilist-nimellä aloittaneen bändin demot oli jo kuultu, kun korviin kantautui tieto bändin jo hajonneen. Mutta pian tämän jälkeen kuulin bändin kasautuneen Entombed-nimen alle lähes tuolla samalla Nihilist -kokoonpanolla. Eikä mennyt aikaakaan kun tuli tieto, että ensimmäinen levykin on jo tekeillä. Noin puoli vuotta myöhemmin ”Left Hand Path”-LP löytyi myös kotikaupunkini Oulun Diskeri levykaupasta.

Tape tradingin kautta haalitut demot eivät tietysti häikäisseet laadullaan, mitä oltiin tähän saakka bändin osalta kuultu. Nyt kun itse ostettu LP pyöri levylautasella, niin kaikki ne nyanssit oli kuultavissa entistä paremmin. Levyn avaavaa nimibiisiä lukuunottamatta, kaikki muut kappaleet oli jo kuultu demoilta. Silti avausraita nosti bändin profiilia omissa kirjoissa vieläkin korkeammalle. Sunlight Studion soundit, tiukka yhteissoitto ja nyttemmin edesmenneen LG Petrovin ääni yhdessä tekivät tästä levystä vakituisen asukin soittimessani. Ylitti hyvällä marginaalilla edellisenä syksynä ilmestyneen Morbid AngelinAltars of Madness” levyn mikä oli myös ollut kestosoitossa. 

Iso vaikutus kyseisen levyn nousemiseen näin korkealle oli myös samana vuonna 1990, elokuussa Helsingin Lepakossa nähdyssä keikassa. Oulusta junalla kavereiden kanssa paikalle tätä katsomaan (tuolla oli mm Xysma lämppärinä). Yhden levyn tehneen bändin setti ei tietty ollut maailman pisin, mutta levyltä tutut biisit toimivat bändillä lavallakin.

Lisäkaneettina mainittakoon, että itse olen kuta kuinkin nähnyt kaikki raskaamman osaston itselle tärkeät ja liudan muitakin akteja livenä, mutta paras kitarasoundi livenä oli Entombedilla joskus vuosituhannen alussa kun vierailivat Turun Klubilla. Crushing guitars, mass death.

– J. Koskinen

spot_img