Koru on peli, peli on koru!

Aiheeseen liittyvää

Aikion single sukeltaa ihmiskohtaloihin elämän solmukohdissa

Suomirockin ytimeen vapaasukelluksia harrastava Aikio julkaisi tänään uuden singlen...

Viikon Kovin Biisi: VKB 08/25

Nämä kilpailijat kisaavat Viikon Kovimman Biisin tittelistä. Katso yksityiskohdat tästä.

Viikon Kovin Biisi: VKB 07/25

Nämä kilpailijat kisaavat Viikon Kovimman Biisin tittelistä. Katso yksityiskohdat tästä.

Samuli Putro – Elämäni miehet (WSOY 2025)

Mies, jonka ympäriltä tuolit viedään on kirjoittanut kirjan miesten välisestä dynamiikasta ja omista henkisistä arvistaan.

LAURA FRIMAN & MIKKO MATTLAR: Kultaturbo – Suosikki-lehden tarina (Johnny Kniga) 2024

Kyllä se nyt niin vaan on, että suurin piirtein jokainen minun ikäluokastani ja nuoremmista ja vanhemmistakin on Suosikkia lukenut. Joskus löysin roskiksesta 60-luvun lopun ja 70-luvun alun hyväkuntoisia Suosikkeja ja nyt vähän harmittaa, että tuli ne vietyä antikvaarioon. Taisin olla siinä 10 v. ja vaikka Suosikki tuli kotiin, niin sitä osittain inhosi, eikä noin vanhoille numeroille ollut sitäkään vertaa käyttöä. Väärin, etenkin tämän kirjan perusteella ne vanhat numerot vasta loistavia (sanan voi käsittää miten haluaa) olivatkin keksittyine juttuineen ja mitä siellä nyt sitten olikaan.

Jaa somessa

Pelattava koru toimii kulttuurihyvinvoinnin edistäjänä. Museolla on tavoitteena viedä korupeli esimerkiksi päiväkeskuksiin tai vanhainkoteihin.

Peli on kaupallistettavissa, mikäli pelin suunnittelijat löytävät sopivan yhteistyökumppanin.

“Peli sai alkunsa työstäessäni 100 Peli-ideaa kirjaani. Idea yhdistyi koruihin kollegani Heli Kauhasen ja Korumuseo-yhteistyön kautta. Pelin tekeminen yhdessä korumuotoilijan kanssa oli todella mielenkiintoista. Pelien ja korujen muotoilussa on hyvin paljon samoja periaatteita, mutta käytännön tasolla työskentely ja sen vaiheet eroavat toisistaan paljon. Oli innostavaa nähdä, kuinka Kirsti käsitteli teemaa korun suunnitteluvaiheessa. Samoin Satu Ahopellon työskentely korttien ja sääntöjen suunnittelussa valmiin korun perusteella oli inspiroivaa. Poikkitaiteellinen työskentely osoittautui inspiroivaksi ja opettavaiseksi ja se vaikuttaa varmasti myös tuleviin pelisuunnitteluprojekteihini.”

kertoo Jaakko Kemppainen pelin suunnitteluprosessista.

Korumuotoilija Kirsti Doukasin mielestä Koru on peli- projekti on ollut muotoilijan näkökulmasta todella innostava. Hän jatkaa:

”Idean kehittelyssä täytyi ottaa käytettävyys huomioon monella eri tasolla. Korun täytyy toimia sekä pelilautana että päälle puettavana esineenä. Lisäksi pohdin paljon sitä, mikä tekee pelilaudasta korun, mikä ylipäänsä tekee korusta korun. Minkälaisia viitteitä koruun sen pitäisi sisältää. Peliksi toteutetussa konseptissa, mikä tahansa pelin osasista voisi olla myös koru. Lisäksi osasten liitokset viittaavat kaulakorujen tyypillisiin liitoksiin. Liikkuvat rengasliitokset mahdollistavat pelilaudan muokkaamisen pöydällä eri muotoihin.

Idean saattaminen konkreettisen pelin muotoon on toteutettu 3D-mallinnuksen ja -tulostamisen avulla. Pelin eri osaset on valmistettu jauhetulostusmenetelmällä ja viimeistelty käsityönä. Pelin on valmistanut Saarikorpi Design Oy Fiskarsin ruukissa.”

Museon henkilöstö työsti peliin museopedagogisen ulottuvuuden kysymysten, muistojen jakamisen ja tietokorttien avulla. Koru on Peli! -hankkeessa ovat olleet mukana: pelitaiteen läänintaiteilija Jaakko Kemppainen, taideasiantuntija Heli Kauhanen, korumuotoilija Kirsti Doukas, graafikko Satu Ahopelto, amanuenssi Johanna Järviniemi-Raekallio ja museonjohtaja Essi Pullinen. Hanketta on tukenut taiteen edistämiskeskus TAIKE.

Lähde Suomen Kello- ja korumuseo

spot_img