Koru on peli, peli on koru!

Aiheeseen liittyvää

PLASTIC TEARS: Motorhome

Herra jumala. Täytyy sanoa, että biisi on sellainen, että luulisi Andy Mccoyn olevan kateellinen. Plastic Tears tai lähinnä Miqu on kaikkia luonnonlakeja uhmaten jaksanut vetää Hanoi-Dogs D'amour-linjaa vuosikymmenet, ja vaikka on välillä itselläkin eräästä pikkuasiasta mennyt sukset ristiin joskus hamalla 90-luvulla, niin asiat sovittiin jossain Puntalan juomisillassa ajat sitten ja kyllä se niin on, että kyllä niitten toi nimi kannatti pitää. Syy on mielestäni selvä, tappiot voitoksi.

Taina Niemelle Savonia-palkintoehdokkuus!

Taina Niemi on saanut Savonia-palkintoehdokkuuden koukuttavalla esikoisromaanillaan Ämpärikesä. Teos käsittelee nuoruuden haasteita ja on täynnä toivoa.

Tero Saarinen Companyn tiedotustilaisuuteen kutsu: Uusi kantaesitys ja muutoksia tiedossa

Tero Saarinen Companyn uusi kantaesitys ja ulkomaanvierailut esittelyssä tiedotustilaisuudessa Kaapelitehtaalla.

Taapelitaivas voitti Toisinkoinen-palkinnon

Anu Kolmonen voitti Toisinkoinen-palkinnon romaanilla Taapelitaivas, joka käsittelee elämää syrjäytyneenä maaseudulla.

Squarepusher – Dostrotime (Warp 2024)

IDM- ja braindance-genrejen yksi pioneereista Squarepusher on työstänyt korona lockdownien aikana Dostrotime-albumiaan meidän kaikkien onneksi.

Jaa somessa

Pelattava koru toimii kulttuurihyvinvoinnin edistäjänä. Museolla on tavoitteena viedä korupeli esimerkiksi päiväkeskuksiin tai vanhainkoteihin.

Peli on kaupallistettavissa, mikäli pelin suunnittelijat löytävät sopivan yhteistyökumppanin.

“Peli sai alkunsa työstäessäni 100 Peli-ideaa kirjaani. Idea yhdistyi koruihin kollegani Heli Kauhasen ja Korumuseo-yhteistyön kautta. Pelin tekeminen yhdessä korumuotoilijan kanssa oli todella mielenkiintoista. Pelien ja korujen muotoilussa on hyvin paljon samoja periaatteita, mutta käytännön tasolla työskentely ja sen vaiheet eroavat toisistaan paljon. Oli innostavaa nähdä, kuinka Kirsti käsitteli teemaa korun suunnitteluvaiheessa. Samoin Satu Ahopellon työskentely korttien ja sääntöjen suunnittelussa valmiin korun perusteella oli inspiroivaa. Poikkitaiteellinen työskentely osoittautui inspiroivaksi ja opettavaiseksi ja se vaikuttaa varmasti myös tuleviin pelisuunnitteluprojekteihini.”

kertoo Jaakko Kemppainen pelin suunnitteluprosessista.

Korumuotoilija Kirsti Doukasin mielestä Koru on peli- projekti on ollut muotoilijan näkökulmasta todella innostava. Hän jatkaa:

”Idean kehittelyssä täytyi ottaa käytettävyys huomioon monella eri tasolla. Korun täytyy toimia sekä pelilautana että päälle puettavana esineenä. Lisäksi pohdin paljon sitä, mikä tekee pelilaudasta korun, mikä ylipäänsä tekee korusta korun. Minkälaisia viitteitä koruun sen pitäisi sisältää. Peliksi toteutetussa konseptissa, mikä tahansa pelin osasista voisi olla myös koru. Lisäksi osasten liitokset viittaavat kaulakorujen tyypillisiin liitoksiin. Liikkuvat rengasliitokset mahdollistavat pelilaudan muokkaamisen pöydällä eri muotoihin.

Idean saattaminen konkreettisen pelin muotoon on toteutettu 3D-mallinnuksen ja -tulostamisen avulla. Pelin eri osaset on valmistettu jauhetulostusmenetelmällä ja viimeistelty käsityönä. Pelin on valmistanut Saarikorpi Design Oy Fiskarsin ruukissa.”

Museon henkilöstö työsti peliin museopedagogisen ulottuvuuden kysymysten, muistojen jakamisen ja tietokorttien avulla. Koru on Peli! -hankkeessa ovat olleet mukana: pelitaiteen läänintaiteilija Jaakko Kemppainen, taideasiantuntija Heli Kauhanen, korumuotoilija Kirsti Doukas, graafikko Satu Ahopelto, amanuenssi Johanna Järviniemi-Raekallio ja museonjohtaja Essi Pullinen. Hanketta on tukenut taiteen edistämiskeskus TAIKE.

Lähde Suomen Kello- ja korumuseo

spot_img