”Pelit kulttuurina” tutkii monipuolisesti pelien maailmaa

Aiheeseen liittyvää

Viikon Kovin Biisi: VKB 19/24

Nämä kilpailijat kisaavat Viikon Kovimman Biisin tittelistä. Katso yksityiskohdat tästä.

Kesälistan kirjavinkit nuorille lukijoille

Kariston tuoreet julkaisut vievät koululaiset kesällä jännittävien tarinoiden pariin.

Brittitrion The Tiger Lillies poikkeuksellinen esitys Edgar Allan Poen teoksista Suomessa

Maailmankuulu The Tiger Lillies saapuu Suomeen tuoden ainutkertaisen Edgar Allan Poen maailmaan sukeltavan esityksensä Savoy-teatteriin.

Taideyliopiston eurovaalitavoitteet korostavat taiteen merkitystä

Taideyliopisto haluaa nostaa taiteen asemaa Euroopan menestyksen tukipilarina ja vaatii taiteen rahoituksen parantamista.

Syväluotaus lokkien sielunelämään uutuusteoksessa

Biologi Riku Cajanderin uusi tietokirja 'Lokkien maailma' sukeltaa syvälle lokkien sielunelämään.

Jaa somessa

Kirjassa neljätoista Suomen eturivin pelitutkijaa kuvaa pelien kulttuurista ja yhteiskunnallista merkitystä Suomessa ja kansainvälisesti.

Suomalaiset ovat pelikansaa. Melkein kaikki pelaavat Suomessa jotain, oli se sitten Lottoa, Mölkkyä, Returnalia tai Clash of Clansia. Suomi kuuluu myös pelinkehityksessä Euroopan kärkikastiin, ja suomalaiset kilpapelaajat niittävät menestystä maailmalla. Pelialan sankaritarinoiden siivittämänä peleihin kohdistuu myös monenlaisia yhteiskunnallisia toiveita ja huolia. Miten pelien Suomea pitäisi ymmärtää? 

”Pelit ovat läsnä kulttuurissa kaikenlaisilla aloilla. Suomessa on nykyään merkittävää peliteollisuutta, pelimuseo, pelialan läänintaiteilija, maailmanluokan e-urheilijoita, poikkeuksellista luovaa peliharrastustoimintaa. Silti kyky ymmärtää pelejä – ja omaa suhdetta niihin – on usein puutteellinen”,

toteavat kirjan Pelit kulttuurina toimittajat.

Kirjassa neljätoista Suomen eturivin pelitutkijaa kuvaa pelien kulttuurista ja yhteiskunnallista merkitystä Suomessa ja kansainvälisesti. Kirjoittajat kertovat, miten pelejä tehdään, pelataan ja tutkitaan, millaisia yhteisöjä niiden ympärille rakentuu, ja millaisiin yhteiskunnallisiin ilmiöihin ne liittyvät. Digitaalisten viihdepelien lisäksi kirja käsittelee urheilua, rahapelejä ja pelien suhdetta taiteeseen ja leikkiin.

Pelit ovat kulttuurimuoto, jolla on pitkät juuret ihmisen historiassa ja joka näkyy nykypäivänä kaikkialla arjessamme.

”Peleistä puhutaan nykyään usein kauhistellen ongelmana tai vähätellen ajanvietteenä. Korostamme kirjassa paitsi pelisivistyksen myös kriittisen pelilukutaidon tärkeyttä: peleistä voi ja saa nauttia samalla kun niitä tarkastelee kriittisesti.”

”Haluamme rohkaista kirjan lukijaa pohtimaan ja haastamaan omaa pelisuhdettaan osoittamalla, miten pelit ovat monin tavoin läsnä jokaisen elämässä – myös niiden, jotka eivät pelaa!”,

kirjan toimittajat kertovat kirjan tavoitteista.

Pelit kulttuurina
Usva Friman, Jonne Arjoranta, Jani Kinnunen, Katriina Heljakka & Jaakko Stenros (toim.)
361 s., Vastapaino 2022

Lähde Vastapaino

spot_img