”Pelit kulttuurina” tutkii monipuolisesti pelien maailmaa

Aiheeseen liittyvää

Brazen Forgery julkaisi toisen singlen syksyllä ilmestyvältä EP:lta

Dark metal -projekti Brazen Forgery julkaisi toisen singlen syksyllä...

Atomic Berries uudelleenlämmittää vuodentakaista eurojyystöään

Taas on se hetki, kun Atomic Berries -yhtye julkaisee uutta musiikkia. Nyt oma lehmä ojassa tai ainakin hyvin voideltuna, juuri silmäilemäsi artikkeli kertoo, mistä...

Viikon Kovin Biisi: VKB 28/24

Nämä kilpailijat kisaavat Viikon Kovimman Biisin tittelistä. Katso yksityiskohdat tästä.

Epämmattimainen mestari Jake Luupää sooloili toisen metallisinglensä

Emotion Zinen jo lähes vakiovieraaksi kutsuttava Jake Luupää on...

Viikon Kovin Biisi: VKB 27/24

Nämä kilpailijat kisaavat Viikon Kovimman Biisin tittelistä. Katso yksityiskohdat tästä.

Jaa somessa

Kirjassa neljätoista Suomen eturivin pelitutkijaa kuvaa pelien kulttuurista ja yhteiskunnallista merkitystä Suomessa ja kansainvälisesti.

Suomalaiset ovat pelikansaa. Melkein kaikki pelaavat Suomessa jotain, oli se sitten Lottoa, Mölkkyä, Returnalia tai Clash of Clansia. Suomi kuuluu myös pelinkehityksessä Euroopan kärkikastiin, ja suomalaiset kilpapelaajat niittävät menestystä maailmalla. Pelialan sankaritarinoiden siivittämänä peleihin kohdistuu myös monenlaisia yhteiskunnallisia toiveita ja huolia. Miten pelien Suomea pitäisi ymmärtää? 

”Pelit ovat läsnä kulttuurissa kaikenlaisilla aloilla. Suomessa on nykyään merkittävää peliteollisuutta, pelimuseo, pelialan läänintaiteilija, maailmanluokan e-urheilijoita, poikkeuksellista luovaa peliharrastustoimintaa. Silti kyky ymmärtää pelejä – ja omaa suhdetta niihin – on usein puutteellinen”,

toteavat kirjan Pelit kulttuurina toimittajat.

Kirjassa neljätoista Suomen eturivin pelitutkijaa kuvaa pelien kulttuurista ja yhteiskunnallista merkitystä Suomessa ja kansainvälisesti. Kirjoittajat kertovat, miten pelejä tehdään, pelataan ja tutkitaan, millaisia yhteisöjä niiden ympärille rakentuu, ja millaisiin yhteiskunnallisiin ilmiöihin ne liittyvät. Digitaalisten viihdepelien lisäksi kirja käsittelee urheilua, rahapelejä ja pelien suhdetta taiteeseen ja leikkiin.

Pelit ovat kulttuurimuoto, jolla on pitkät juuret ihmisen historiassa ja joka näkyy nykypäivänä kaikkialla arjessamme.

”Peleistä puhutaan nykyään usein kauhistellen ongelmana tai vähätellen ajanvietteenä. Korostamme kirjassa paitsi pelisivistyksen myös kriittisen pelilukutaidon tärkeyttä: peleistä voi ja saa nauttia samalla kun niitä tarkastelee kriittisesti.”

”Haluamme rohkaista kirjan lukijaa pohtimaan ja haastamaan omaa pelisuhdettaan osoittamalla, miten pelit ovat monin tavoin läsnä jokaisen elämässä – myös niiden, jotka eivät pelaa!”,

kirjan toimittajat kertovat kirjan tavoitteista.

Pelit kulttuurina
Usva Friman, Jonne Arjoranta, Jani Kinnunen, Katriina Heljakka & Jaakko Stenros (toim.)
361 s., Vastapaino 2022

Lähde Vastapaino

spot_img