Robotteja, nuoria tähtiä ja maailmaa kiertävä villin lännen show – Espoon Kaupunginteatteri

Aiheeseen liittyvää

Aikion single sukeltaa ihmiskohtaloihin elämän solmukohdissa

Suomirockin ytimeen vapaasukelluksia harrastava Aikio julkaisi tänään uuden singlen...

Viikon Kovin Biisi: VKB 08/25

Nämä kilpailijat kisaavat Viikon Kovimman Biisin tittelistä. Katso yksityiskohdat tästä.

Viikon Kovin Biisi: VKB 07/25

Nämä kilpailijat kisaavat Viikon Kovimman Biisin tittelistä. Katso yksityiskohdat tästä.

Samuli Putro – Elämäni miehet (WSOY 2025)

Mies, jonka ympäriltä tuolit viedään on kirjoittanut kirjan miesten välisestä dynamiikasta ja omista henkisistä arvistaan.

LAURA FRIMAN & MIKKO MATTLAR: Kultaturbo – Suosikki-lehden tarina (Johnny Kniga) 2024

Kyllä se nyt niin vaan on, että suurin piirtein jokainen minun ikäluokastani ja nuoremmista ja vanhemmistakin on Suosikkia lukenut. Joskus löysin roskiksesta 60-luvun lopun ja 70-luvun alun hyväkuntoisia Suosikkeja ja nyt vähän harmittaa, että tuli ne vietyä antikvaarioon. Taisin olla siinä 10 v. ja vaikka Suosikki tuli kotiin, niin sitä osittain inhosi, eikä noin vanhoille numeroille ollut sitäkään vertaa käyttöä. Väärin, etenkin tämän kirjan perusteella ne vanhat numerot vasta loistavia (sanan voi käsittää miten haluaa) olivatkin keksittyine juttuineen ja mitä siellä nyt sitten olikaan.

Jaa somessa

Espoon Kaupunginteatterin syyskauden vierailuohjelmisto tarjoaa perinteisesti näköalapaikan suomalaisen ja kansainvälisen näyttämötaiteen huipulle. Laaja genrevalikoima takaa, että jokaiselle löytyy jotakin.

Rimini Protokoll vie ”outoon laaksoon” 

Berliinistä käsin toimiva Rimini Protokoll on yksi Euroopan kiinnostavimpia taiteilijaryhmiä. Heidät tunnetaan tavastaan laajentaa perspektiiviä, josta ympäröivää todellisuutta tarkastellaan. Ryhmän teoksia on aiemmin nähty muun muassa Helsingin juhlaviikkojen ohjelmistossa. 

Uncanny Valleyssa lavalla on näyttelijöiden sijaan robotti, joka muistuttaa erehdyttävästi näytelmäkirjailija Thomas Mellea. Katsoja pääsee tutkimaan tunnetta, ”outoa laaksoa”, jonka ihmisen kaltainen robotti herättää. Samalla avautuu näkymä yhteiskuntaan, jossa teknologian merkitys kasvaa entisestään ja sen herättämiin perustavanlaatuisiin kysymyksiin ihmisyydestä.  

Stefan Kaegin ohjaama esitys on kiertänyt Eurooppaa vuodesta 2018 lähtien ja nähdään vihdoinkin Espoossa 18.–20.8.2022 ajankohtaisempana kuin koskaan.  

Katoaminen – passio avaa suojaisan alueen 

Kid Kokon, Tari Doriksen, Meri Ekolan ja työryhmän teos Katoaminen – passio käsittelee katoamisen ihmeellisyyttä ja jatkuvaa muutosta, avaraa tilaa, joka on kaikkialla eikä missään ja silti kaikkialla. Esityksen läpi kulkee voimaannuttava äänikonsertti, joka yhdistyy veistoksellisen kauniiseen valon ja usvan aaltoiluun. Kokon teosten tapaan esitys uppoaa salakavalalla, mutta äärimmäisen lempeällä tavalla ajatteluun niin syvälle, ettei sitä voi edes oikein ymmärtää.  

Katoaminen – passio nähdään Espoon kulttuurikeskuksen Louhisalissa 9.–10.9.2022. 

Karpon kuvaamat ihmiskohtalot puhuttavat edelleen  

Lokakuussa Louhisalin näyttämön valloittavat Teatterikorkeakoulun vastavalmistuneet näyttelijät. Karpolla on asiaa – tosikertomuksia havumetsien maasta esittää täydellä sydämellä Hannu Karpon dokumenttien rehellisen eetoksen. Kristian Smedsin dramatisoiman esityksen pääosaan nousee yksityinen suomalainen ihminen, hänen tarinansa, hänen kokemuksensa ja kohtalonsa. Elämän eteen tuomia ristiriitoja ei pelätä tai väistetä, ne nostetaan käsittelyyn.  

Teatterikorkeakoulun ja Kotkan kaupunginteatterin yhteisteoksen esitykset Louhisalissa 4. –8.10.2022.

Musiikkiteatterispektaakkeli Burt Turrido: An Opera – vihdoinkin!  

Syksyn 2021 ohjelmistosta siirtynyt Nature Theatre of Oklahoman Burt Turrido: An Opera saapuu vihdoin Louhisaliin. Palkittu newyorkilainen ryhmä tekee esityksiä, jotka luovat ennakkoluulottomasti uusia sekoituksia oopperasta, tanssista ja teatterista. Heidän tavaramerkkinään on omintakeinen, vinksahtanut huumori.

Burt Turrido on ryhmän ensimmäinen teos, joka pureutuu oopperaan. Esityksen nimen ei kannata antaa hämätä – kyseessä on musiikkiteatterispektaakkeli, kaikkien epäoopperoiden äiti, jollaista Suomessa ei ole kuunaan nähty. Esitys on näyttävä villin lännen show, joka kumpuaa monista tutuista oopperan kliseistä.

Esitykset 11. –13.11.2022 Espoon kulttuurikeskuksen Louhisalissa.  

Totta ja fiktiota sekoittava esitys näyttelemisestä ja rooleista

Vierailuohjelmiston päättää Oulun teatterin En päässyt Juliaksi. Alma Lehmuskallion ohjaama esitys käsittelee luopumista, toista mahdollisuutta ja yhteyden löytämisen tarvetta. Hurmaavassa esityksessä tosi ja fiktio makaavat iloisesti päällekkäin, kun juuri eläkkeelle jäämässä oleva Tuula Väänänen ja ensimmäiseen päärooliinsa valmistautuva Pyry Äikää kohtaavat. Vanhemman näyttelijän muistot, haaveet ja kivut risteävät näyttämöllä nuoremman näyttelijän roolin etsinnän, haaveiden ja kipujen kanssa.  

Esitykset 13. –14.12.2022 Espoon kulttuurikeskuksen Louhisalissa. 

Liput

Kaikkien esitysten lipunmyynti alkaa 21.4.2022. Liput saatavilla teatterin lippukassalta ja Lippu.fi:n kautta. 

Lähde Espoon Kaupunginteatteri

spot_img