Suomalainen Smart10-lautapeli kasvaa televisio-ohjelmaksi Itävallassa

Aiheeseen liittyvää

Viikon Kovin Biisi: VKB 14/24

Nämä kilpailijat kisaavat Viikon Kovimman Biisin tittelistä. Katso yksityiskohdat tästä.

Heather Morrisin uusin kirja Nousevan auringon sisaret kuvaa musiikin voimaa vankileirin olosuhteissa

Heather Morrisin teos Nousevan auringon sisaret ammentaa toimintansa toisen maailmansodan japanilaiselta vankileiriltä, missä musiikki loi toivoa.

Arppa, Kaseva ja kirjafestarit – Tampere-talon ohjelmaa loppuvuodelle

Marras-joulukuun vaihteessa Tampere-talo täyttyy kirjallisuuden ja suomihittien ystävistä.

Talvifestivaali vaikuttaa Ruka-Kuusamon talouteen yli miljoonalla eurolla

Ruka-Kuusamon talvifestivaalin taloudellinen vaikutus ylittää miljoonan euron rajan, ja se näkyy matkailijoiden rahankäytössä.

Weekend Festivalin CNNCT x Taco Bell -lavan artistit julki

Weekend Festival julistaa elektronisen tanssimusiikin huiput 2.–3.8.2024 Vermon tapahtumapuistoon, mm. Timmy Trumpetin ja Alan Walkerin.

Jaa somessa

Uuden visailuohjelman odotetaan kasvattavan kansainvälisen menestyspelin suosiota entisestään.

Raisiolaisen Martinex-pelitalon Smart10-lautapelistä on kehitetty televisio-ohjelmaformaatti, johon perustuva visailuohjelma sai huhtikuun lopussa ensi-iltansa Itävallassa.

Smart10-pelin visuaalinen ilme tulee katsojille tutuksi, sillä visailustudio myötäilee lautapelin ulkonäköä.

Smart10-peliin perustuvaa ohjelmaa esitetään Itävallassa ORF1-kanavalla joka arkipäivä. Lautapelin visuaalinen ilme tulee samalla katsojille tutuksi, sillä visailustudio myötäilee Smart10-pelin ulkonäköä. Jaksojen pituus on 45 minuuttia, ja jaksoja tehdään yhteensä yli 100. Visailuohjelman juontajana toimii Caroline Athanasiadis, joka tekee itse historiaa olemalla ensimmäinen nainen visailuohjelman juontajana Itävallassa.

”Smart10 on tietääksemme ensimmäinen suomalainen lautapeli, josta on kehitetty televisioformaatti. Tämä on muutenkin melko harvinaista, sillä yleensä tv- tai radioformaatista tehdään lautapeli”,

kertoo Martinex Oy:n Peliko-pelituoteryhmän kehittämisestä ja toiminnasta vastaava Jenni Jalava.

Smart10-pelin tarina käynnistyi vuonna 2015, kun lautapelin ensimmäinen ideamalli esiteltiin Spiel15-pelimessuilla Essenissä Saksassa Jalavalle, jolla on pitkä kokemus lautapelien kehittämisestä.

“Näin pelin potentiaalin heti, vaikka ideaa esiteltiinkin pahvista ja teipistä tehdyllä alkeellisella mallilla. Varasin siihen saman tien maailmanoikeudet”.

Smart10-lautapeli

Alun perin pelin idean keksivät kaksi itävaltalaista peli-innovaattoria, ja sen pohjalta raisiolainen Martinex jalosti kaupalliseksi menestystuotteeksi nousseen Smart10-pelin.

Kaupallista nostetta TV-formaatista

Maailmassa ilmestyy noin 4 000 uutta lautapeliä vuodessa. Niistä vain muutama lähtee todelliseen kasvuun globaalisti.

“Smart10-peli saavuttaa pian miljoonan myydyn pelin rajan, ja se on käännetty 18 kielelle. Uskomme TV-formaatin tuovan sille uutta nostetta. Olemme tällä viikolla mukana Lontoossa järjestettävillä pelimessuilla yli kahden vuoden tauon jälkeen, ja siellä Smart10-pelin esittely ja myyminen on yksi päätavoitteista”,

kertoo Jalava.

Smart10-visailua lähdetään viemään myös kansainväliseen levitykseen, sillä TV-sarjan tuottaja, itävaltalainen TVFriends lähtee myymään formaattia. Martinex on jo varautunut kansainvälisen kasvun kiihtymiseen. Tänä vuonna peli ilmestyy ainakin Ranskassa, ja myös Israel on työn alla.

“Kysymyspatteristo on rakennettu niin, että sen lokalisointi, kääntäminen ja kansainvälinen jakelu onnistuvat vaivattomasti”,

toteaa Jalava ja kiittelee pelin kehitystiimin järjestäytymistä projektin alusta lähtien.

”Martinexin kasvua tulee jatkossa kiihdyttämään yrityksen kotipaikkakunnalle Raisioon rakentuva uusi pelitehdas, joka on suuri investointi tulevaan menestykseen. Uusi pelitehdas avataan syksyllä 2022.”

Martinex-konsernin liikevaihto oli noin 28 miljoonaa euroa vuonna 2021.

Smart10 yhdistää taktiikkaa ja tietämistä

Nopeatempoista Smart10-tietopeliä voi pelata 2–8 hengen voimin, ja sitä suositellaan yli 14-vuotiaille pelaajille. Taktiikkaa ja faktojen tuntemusta yhdistelevän pelin kysymyskorteissa on aihealueita taiteesta historiaan ja elokuvista yleistietoon. Yhteensä kysymyksiä on tuotettu yli 20 000 kappaletta, ja pelistä onkin jo kehitetty mm. Juniori- ja Harry Potter -versiot. Smart10-pelin suosio on monen asian summa.

“Saadun palautteen perusteella tärkeimmät menestyksen syyt ovat kivat kysymykset ja se, ettei kenenkään tarvitse odottaa vuoroaan pitkään. Lisäksi siitä pidetään, että kenenkään tarvitse olla ’lukija’. Hyvää palautetta on tullut myös pelin kätevästä muodosta ja koosta. Pelissä paras toki aina voittaa, mutta kaikilla on kivaa”,

Jalava kiteyttää.

Lähde Idea Group

spot_img