Anne-Maija Aallon uutuuskirja on dystopiatarina

Aiheeseen liittyvää

The Record Of My Life #30: Apulanta – Ehjä

Vuosi oli 1996 ja maailma muuttui paljon, teinit eivät. Yhdeksänkymmentä luvun alun laman huippu alkoi hieman tasoittua, tosin seurauksista kärsitään vielä tänäkin päivänä. Talouden lisäksi lamalla oli suuri vaikutus myös kulttuuriin ja yleiseen ilmapiiriin, niin hyvässä kuin pahassa.

Laulu-Miehet juhlistaa 110 vuotta kutsuen uusia säveltaiteilijoita

Suomen tunnettu mieskuoro Laulu-Miehet juhlistaa 110-vuotista historiaansa kutsumalla kuusi uutta säveltaiteilijajäsentä.

Särkänniemen kesä käynnistyy Cyan Kicksin tahdissa

Särkänniemen huvipuiston kesäkausi alkaa 30.4. Cyan Kicks esiintyy vappupäivänä ja uusi Retro-pelihalli avautuu toukokuussa.

Pienen herrasmiehen kirjan uudistettu painos – Elämäntaitoja arkeen

Virve Obolgogianin tietokirja Pienen herrasmiehen kirja tarjoaa lukijalle arjen tilanteisiin soveltuvia käyttäytymisohjeita.

Murhia Pohjanmaalla -sarja saavuttaa Pohjoismaat ja Viron

Nilla Kjellsdotterin Murhia Pohjanmaalla -sarjan uusin osa leviää uusille markkinoille. Vaasan poliisista kertovien kiehtovien tarinoiden pariin pääsevät pian myös norjalaiset, tanskalaiset ja virolaiset lukijat.

Jaa somessa

Mistä valo pääsee sisään on dystopiatarina, jonka kuulaan pinnan alla otetaan kantaa valeuutisiin ja syrjintään.

Mitä ihminen on, jos häneltä viedään muisti? Anne-Maija Aallon uutuuskirja on huikean taidokas, vangitseva tarina kapinasta, toivosta ja ihmisyydestä. 9. syyskuuta julkaistava Mistä valo pääsee sisään on itsenäinen jatko-osa kiitetylle Korento-romaanille.

Mistä valo pääsee sisään

Kahden hahmon rakkaustarina

Mistä valo pääsee sisään on kahden hyvin erilaisen ja erilaisia arvoja edustavan hahmon rakkaustarina. 18-vuotias Aleksei on veden peittämän Tokion hallitsijapuolen kasvatti, joka on opetettu uskomaan ihmisten epätasa-arvoisuuteen ja hänen oman ryhmänsä oikeuteen sortaa muita. Hän tapaa vastarintaliikkeessä mukana olevan Marijan, joka ajattelee maailmasta täysin päinvastaisesti kuin Aleksei. Nuoret rakastuvat, ja heidän tarinansa kautta kirjassa pohditaan oman äänen löytämistä kaiken hälyn keskellä: sitä, kuinka asiat eivät välttämättä ole oikeasti niin kuin kaikki ympärillä uskovat.

Uutuuskirjan ytimessä on tällä hetkellä hyvinkin ajankohtainen, valeuutisiin sidoksissa oleva ilmiö. Monet tekevät tulkintojaan ja luovat omiin uskomuksiinsa nojaten omat käsityksensä siitä, mikä on totta ja mikä valetta, ketkä ovat ”hyviä” ja ketkä ”pahoja”.

”Mistä valo pääsee sisään tulee vähän tahtomattaankin todella lähelle todellisuutta. Kirjoitin kirjaa samoihin aikoihin Yhdysvaltain presidentinvaalien kanssa, ja niitä seuratessa korostui, kuinka monilla ihmisillä on tänä päivänä hyvin voimakkaita ja ehdottomia näkemyksiä yhteiskunnallisista kysymyksistä. Jos kukaan ei kyseenalaista niitä, tietynlaiseen todellisuuteen on äärimmäisen helppo solahtaa omien totuuksiensa kanssa”

Anne-Maija Aalto pohtii.

Maailman kahtiajakautumisen lisäksi dystopiatarina käsittelee ihmisen syntyperään perustuvaa syrjintää ja poliittisen ilmapiirin kiristymistä. Kirjan tärkeimpiin teemoihin lukeutuu myös ilmastokriittisyys, sijoittuuhan se jäätiköiden sulamisen johdosta veteen peittyneeseen Tokioon.

Japanilainen minimalismi kiehtoo niin kirjallisuudessa kuin siviilissäkin

Turkulainen nuortenkirjailija Anne-Maija Aalto teki vaikutuksen kirjallisuusmaailmaan jo vuoden 2016 esikoisteoksellaan Syvään veteen, jolle myönnettiin kunniamaininta Otavan nuortenromaanikilpailussa. Viime vuonna julkaistu dystopiatarina Korento valittiin viime vuonna Topelius-nuortenkirjallisuuspalkintoehdokkaaksi.

Sekä Korento että Mistä valo pääsee sisään sijoittuvat Japaniin, koska maan ja sen kulttuurin vähäeleisyys sekä suurkaupunkien ja luonnon välinen ajoittainen ristiriitaisuus kiehtovat Aaltoa.

Vähäeleisyys näkyy myös Aallon tekstissä. Hän kertoo pyrkivänsä kirjoittamisessaan tietynlaiseen kuulauteen ja rauhallisuuteen – niin, että pinnan alla tapahtuu enemmän kuin päällisin puolin vaikuttaa. Se erottaa hänen nuortenkirjansa etenkin amerikkalaisista verrokeistaan, jotka ovat usein hyvin nopeatempoisia ja voimakkaan juonivetoisia.

Aalto itse lukee mielellään japanilaista kirjallisuutta, muun muassa Yasunari Kawabataa. Hän valitsee minimalismin kirjoittamisen lisäksi myös arjessaan: hän on hankkiutunut eroon kaikesta turhasta tavarasta ja miettii hyvin tarkkaan hankintojaan. Hänelle on tärkeää olla hyvin tietoinen siitä, mihin hän käyttää aikansa, rahansa ja energiansa.

Lähde Kustannusosakeyhtiö Otava

spot_img