The Record of My Life #38: ABBA – Super Trouper

Aiheeseen liittyvää

03sidian – New Source (Meltdown Deejays 2024)

Michele Uccheddu aka 03sidian on italialainen dj/tuottaja joka asuu Suomessa. Hän työstää melodista, perkussiivista dubtechnoa neljän biisin verran uudella ep:llään.

WOUDE: Singles 1979-1985 (Stupido Records TWINLP 287) 2024

Woude on tuulahdus niiltä ajoilta, jolloin single ei ollut pelkkä LP:n mainos tai siltä revitty jukeboxeja varten. Nimittäin tässä muodossa Wouden LP:illä näistä 16 biisistä ei ole julkaistu kuin ekan LP:n nimibiisi Keskellä aikaa. Ekan singlen B-puoli on myös sillä levyllä, mutta tuo Satoi on tällä singleversiolla ainakin puolet hitaampi. Toisella ja viimeisellä Kauniit päivät -LP:llä ei sitten sinkkubiisejä ollutkaan.

The Record of My Life #37: MEGADETH – Rust in Peace

Markus Makkonen on soittanut bändeissä 1990-luvun puolesta välistä alkaen....

Viikon Kovin Biisi: VKB 46/24

Nämä kilpailijat kisaavat Viikon Kovimman Biisin tittelistä. Katso yksityiskohdat tästä.

Viikon Kovin Biisi: VKB 45/24

Nämä kilpailijat kisaavat Viikon Kovimman Biisin tittelistä. Katso yksityiskohdat tästä.

Jaa somessa

Tämän kertainen vieraileva kynä on Viikon kovin biisi-kisan nro 42/24 kappaleellaan Viis kautta Viis voittanut Ukulele Alisa eli Krista Lahti.

Mietin kovasti tähän kirjoitukseen, mikä bändi tai albumi olisi tehnyt minuun suurimman vaikutuksen vuosien varrella. Palasin mielikuvissani lapsuuden ja nuoruuden vuosiin ja sieltä nousivat mieleen kaksijakoiset muistot. Korvissani soivat vielä elävinä vanhempieni soittamat suomenkieliset iskelmä kappaleet. Teini-ikäisenä istuin radion ääressä kuuntelemassa englanninkielisiä maailman tähtien biisejä. Samalla selailin nuorten raamattua eli Suosikki-lehteä ja bongasin sieltä suurien tähtien julisteita: Madonna, Michael Jackson, George Michael, Abba jne. Musiikin lisäksi minua puhutteli Abbassa bändin visuaalisuus: esiintymisasujen upeat värit, glitterit, bändin yhteensopiva ilme. Ajattelin silloin kuinka hienoa olisi, jos joskus saisi itse esiintyä noin näyttävissä asuissa ja esittää yleisölle suosikkibiisejä.

Noilta vuosilta jäi kiinnostus ja ihailu Abban musiikilliseen taituruuteen. Ruotsalaiset osaavat tuottaa musiikkia, joka toimii kaupallisesti ja miellyttää massojen korvia. Nuorena en ajatellut kriittisesti bändin tuotannon laskelmoitua liukuhihnamaisuutta tai kuorrutetun onnellista, ruotsalaista Strömsö-meininkiä. Yksinkertaisesti nautin siitä, miten hienosti Anni-Frid ja Agneta lauloivat toimivia melodioita ja stemmoja Bennyn ja Björnin teoksiin. Tuossa vaiheessa huomasin kiinnittäväni yhä enemmän huomiota säestäviin stemmoihin, joilla Abban musiikissa on ollut iso rooli. Stemmalauluilla olisi myöhemmin iso rooli myös omassa elämässäni, kun aloittaisin laulamisen kuorossa.

Nostan tässä artikkelissa itselleni merkittäväksi albumiksi Abban Super Trouper albumin, joka julkaistiin v. 1980. Kyseessä oli yhtyeen seitsemäs albumi, joka nousi ykkössijalle mm. Englannissa. Albumi oli hieman vakavampi kuin yhtyeen aiemmat teokset, sillä siinä käsiteltiin mm. yhtyeen rivien hajoamista ja kiertueväsymystä. Bändin yhtenäisyys oli koetuksella. Super Trouper albumi ei välttämättä ollut Abban kaupallisesti menestynein albumi, mutta siltä löytyvät itselleni kaksi Abban merkityksellisintä kappaletta.

Ensimmäinen suosikkikappaleeni on Winner Takes It All. Muistan vieläkin, kun aikuisiällä kuuntelin biisin sanoituksia ensimmäistä kertaa elämänkokemuksen tuomalla ymmärryksellä. Takana oli jo pettymyksiä ihmissuhteissa ja erilaisia tunteita katkeruudesta hyväksyntään. Miten riipaisevalta ja tuskaiselta Agnethan tulkinta kuulostikaan. Voittaja vie kaiken, kun toinen jää yksin ja toinen on jo jatkanut matkaa. Pääsin laulamaan tätä kappaletta myös silloisen kuoroni kanssa ja latasin aina esityksessä kaikki tunteet peliin.

Toinen albumin suosikkikappaleeni on Super Trouper, joka kertoo artistin kiertueväsymyksestä. Mielestäni biisi kertoo vahvasti myös onnellisuuden tunteesta, jonka artisti kokee, kun hän saa olla lavan tähti ja yleisön rakastama. Kaikki väsymys häipyy hetkeksi, kun parrasvalot kääntyvät esiintyjään ja hän saa antaa palan itsestään yleisölle. Adrenaliini jyllää suonissa ja kaikki tuntuu upealta. Tätä fiilistä lähdin harrastelijana hakemaan, kun ensimmäistä kertaa päätin panostaa enemmän solistiseen laulamiseen ja aloitin laulutunnit. Harjoittelubiisiksi valikoitui Super Trouper. Miten hienoa olikaan, kun sain biisin hyvin kasaan ja opettajani lauloi minulle taustoja.

Abban musiikki on ollut osa musiikissa kasvamisen matkaani. Olen kuunnellut sitä, oppinut siitä ja esittänyt sitä niin osana kuoroa kuin solistinakin. Olen esiintynyt ukulele artistina runsas pari vuotta aloittaen cover kappaleilla. Vuonna 2024 olen julkaissut ensimmäistä kertaa itse säveltämääni ja sanoittamaani musiikkia artistinimellä Ukulele Alisa. Omissa kappaleissani ovat sanoituksen ohella tärkeitä myös melodian soljuvuus ja tarttuvat kertosäkeet. Näissä(kin) osa-alueissa Abba teki mestarillista työtä, josta voi ammentaa inspiraatiota omaan luomiseensa.

Entä se tyttö, joka aikoinaan ihaili Abban julisteita ja haaveili näyttävästä esiintymisestä? Pala sitäkin unelmaa on pian toteutumassa. Esiinnyn helmikuussa 2025 Elviksen Las Vegas shown:n konseptiin pohjautuvalla konserttikiertueella yli tuhannelle ihmiselle osana taustalauluryhmää. Konserteissa minut puetaan uniikkiin glitter asuun, meikataan ja kammataan niin että minun tehtäväkseni jää lavalla vain nauttia joka hetkestä. Se tulee olemaan minun Super Trouper-hetkeni parrasvaloissa.

-Ukulele Alisa

spot_img