Arvostelussa: Jalo-Apa – Hoppari

Aiheeseen liittyvää

Kansainvälinen tanssin päivä herättää Suomen eloon tanssin taian kautta

Kansainvälistä tanssin päivää juhlistetaan ympäri Suomea monipuolisilla esityksillä ja tapahtumilla.

PROBLEMS?: Singles 1978-1983 (Stupido Twins TWINLP278) 2024

Kyllähän kaikki nyt ainakin nuo A-puolen biisit ovat kuulleet. Neljä ensimmäistä biisiä on ainakin klassista suomipunkkia, Ei tää lama päähän käy, Häirikkö oon, Tapan aikaa ja Tahdomme tilaa. Tietty se viideskin eli suurin hittinsä Katupoikien laulu; sitä ei tosin oikein enää jaksa kuunnella, sitä kuuli silloin ilmestyessään jo koko ajan ja vieläkin ihan kiitettävästi.

TEOS 2024 -tapahtuma siirtyy toukokuulle ja laajentaa valokuvataiteeseen

TEOS 2024 esittelee yli tuhat nykytaideteosta Helsingissä ja laajentaa tarjontaansa valokuvataiteeseen. Tapahtuma tarjoaa erinomaisen mahdollisuuden taidekokoelman aloittamiseen tai sen laajentamiseen.

Monipuolista taidetta Helsingin juhlaviikoilla: Tanssia, klassikot ja basson voimaa

Monitaiteelliset Helsingin juhlaviikot esittelevät Akram Khanin tanssiteoksen ja Esa-Pekka Salosen johtaman sinfoniaorkesterin.

Arppa, Kaseva ja kirjafestarit – Tampere-talon ohjelmaa loppuvuodelle

Marras-joulukuun vaihteessa Tampere-talo täyttyy kirjallisuuden ja suomihittien ystävistä.

Jaa somessa

Jalo-Apa on itsenäinen artisti, joka on tehnyt musiikkia täysin itseoppineena vuodesta 2017 alkaen.

[yasr_visitor_multiset setid=1]

Apa on tuottanut biisinsä itse alusta loppuun ja lisää tästä löytyy nettisivuilta. Apa pyörittää kotistudiota nimellä Studio Inkovaha ja kuuluu artistina Kangasalalaisen Nousu Recordsin riveihin (www.nousurecords.fi).

”Hoppari ei ole vain kappale, joka kertoo musta itsestäni. Hoppari on anthem Hiphopin neljälle elementille. Biisissä käsitellään miten päädyin aikoinaan tämän hienon kulttuurin pariin ja painotetaan sitä, vaikka ikää tulee niin aatteet eivät ole muuttuneet. Jo hieman unohdettu termi ”Hoppari” on aika saada takaisin ihmisten mieleen, koska se on kunnianosoitus tätä kulttuuria kohtaan.”

Jalo-Apa -artisti

Kuuntelen kappaleen jo pelkästään mielenkiintoa herättäneen saatteen vuoksi. Vaikken ymmärrä hiphop-musiikista juuri mitään, niin silti tunnistan Jalo-Apan sanoissa vilahtavat artistit (Coolio, Cypress Hill, House of Pain, Wu-Tang Clan) ja näistä jopa Cypress Hillin olen todistanut livenäkin, vuoden 2000 Nummirockissa. Cypress Hill toki teki minuunkin ison vaikutuksen, mutta hopparia ei minusta siitä huolimatta tullut.

Hoppari-biisi on ensimmäinen kuulemani, joka avaa hiphopista mitään tietämättömälle (minulle) yhden artistin syntytarinan. Sitä sanotaan, että kaikki vaikuttaa kaikkeen ja vaikka minäkin olen joutunut tai saanut Gangsta’s Paradiseä kuunnellä eräänkin kerran vasten tahtoisesti, niin arvostan silti sitä, että jollekin se on kolahtanut isosti ja ollut merkittävässä roolissa oman artisti-identiteetin synnyssä.

Huomaan tuntevani aivan liian vähän tätä kulttuuria ja siihen mahdollisesti liittyviä alalajeja. Olen toki radio- ja TV-kanavilla soivien mainstream-hoppareiden kyllästämä, mutta sen olen tiennyt koko ajan, että radioystävällinen hiphop ei ehkä ole enää sitä DIY-kulttuuria, josta hiphopissakin alunperin on ollut kyse.

Itse sävellyksestä en osaa sanoa juuri mitään, mutta kappaleen sanoma avasi minulle ihan uuden perspektiivin hiphop-kulttuuriin ja en voi kuin olla kiitollinen tästä kokemuksesta.

Jalo-Apa Spotifyssä: https://open.spotify.com/artist/0RdXVdFdUvUXO6rXQMcv0x

– K. Lukkarila

spot_img