Vuoden pimeimpään aikaan Vaasan taidehallissa avautuu näyttely, jonka pääosassa on valo. Valomaalaustaiteen suomalainen pioneeriryhmä Valontaivuttajat esittää laajan kirjon vaihtelevilla tekniikoilla toteutettuja teoksia.
Yhteistyössä saamelaisyhteisön toimijoiden kanssa tehdyn Mäccmõš, maccâm, máhccan – kotiinpaluu -näyttelyn ohjelmistokin syntyi yhteisölähtöisesti näyttelytyöryhmän kanssa.
Wasa Graffitilandia on entisen huvipuiston tiloihin rakennettu laaja, katutaiteisiin painottunut taidenäyttely Vaasassa. Marraskuun lopussa aukeaa näyttelyn uudistettu, myös sisätiloihin levittäytynyt kokonaisuus.
Vaasassa esitellään merkittävän suomalaisen modernistin, Gösta Diehlin (1899-1964) koko tuotantoa esittävä laaja näyttely. Taiteilijan keskeisimmät teokset sekä yksityiskokoelmien harvinaisuudet on koottu yhteen ensi kertaa vuoden 1966 jälkeen.
Samaan aikaan kun Kiasma-rakennus on ollut peruskorjauksen vuoksi suljettu yleisöltä, ARS22-suurnäyttelyn valmistelu on jatkunut kiivaana. Näyttelyn kaikki taiteilijat on nyt valittu, mukana on yli 50 taiteilijaa tai ryhmää 20 maasta.
Liettualainen artisti Teatre inspiroitui Liettualaisen underground-runoilijan Jurga Ivanauskaiten päiväkirjoista ja teki teemalevyn, joka on myös musikaalinen kuvaus hänen työympäristöstään huonosti valaistuista toimistotiloista, steriileistä online supportin vuorovaikutuksista ja kaupallisista verkostoista.
Tässä on yhtyeen neljä EP:tä, jotka ovat ilmestyneet vain netissä vuosina 2024 ja 2025, yhteensä 14 biisiä. Niiden kannet ovatkin tarroina mukana. Biisit ovat omia, paitsi Mikään koskaan muutu ei on alunperin Saintsin Know Your Product. Se sopiikin näille hyvin, kun yhtyeen levyllä on pari puhallinsoittajaa (soittimina vetopasuuna ja trumpetti, olen siellä saksofoninkin kuulevinani, joten kai sitä sitten soittaa joku bändistä, tai sitten olen väärässä). Ne tuovat kivoja sävyjä biiseihin.