Utställningen Den sagolika Carl-Henning Pedersen öppnar på Didrichsens konstmuseum

Aiheeseen liittyvää

Viikon Kovin Biisi: VKB 35/24

Nämä kilpailijat kisaavat Viikon Kovimman Biisin tittelistä. Katso yksityiskohdat tästä.

The Record of My Life #35: Nine Inch Nails – The Downward Spiral (Nothing records 1994)

Tiedättehän ne albumit, joita ei tarvitse edes laittaa soimaan ja silti se musiikki soi alitajunnassa ja lyriikat tulee vahvasti ajatuksiin, koska olet kuunnellut levyä niin paljon oikeassa herkkyyskaudessa ja ajassa? Minulle Nine Inch Nailsin The Downward Spiral on juuri sellainen. Harvemmin sitä enää kuuntelen, mutta levyn kansikuva ja tunnelmat palaavat mielen looppailuun usein.

Kotimaiset konemusiikki-levymerkit: X-Rust Organization

Oikeastaan X-Rust on enemmän konemusiikki-järjestö kuin varsinainen levymerkki, mutta ovat julkaisseet sen verran vakuuttavan määrän elektronista musiikkia vinyylinä että kuuluu myös tähän sarjaan ehdottomasti! Kalle Karvanen ja Eemeli Lehto vastailivat haastatteluuni järjestön edustajina Turusta.

Arvostelussa Brazen Forgery – Karelia Suite

Turun seudulla pandemiaeristyksessä syksyllä 2021 kypsynyt metalliprojekti Brazen Forgery...

Kellaribändit – keikkajärjestäjän kaksiteräinen miekka

Autotalleissa ja treeniksillä ryskää koko joukko potentiaalisia bändejä, jotka...

Jaa somessa

Näyttely ’Den sagolika Carl-Henning Pedersen’ avautuu Didrichsenin taidemuseossa syyskuussa 2024 ja esittelee Pedersenin uran keskeisiä teemoja. Pedersen oli yksi merkittävimmistä tanskalaisista modernisteista.

Näyttely ’Den sagolika Carl-Henning Pedersen’ avautuu Didrichsenin taidemuseossa 7. syyskuuta 2024. Pedersen (1913–2007), yksi Tanskan merkittävimmistä modernisteista, ei ole ollut esillä yksityisnäyttelyssä Suomessa sitten vuoden 1968. Näyttelyn teokset on lainattu Carl-Henning Pedersen & Else Alfeltin museosta Tanskasta, ja ne esittelevät taiteilijan uran keskeisiä teemoja 1930-luvulta museon perustamisvuoteen 1976. Näyttely on avoinna 7.9.2024–26.1.2025.

Pedersen palaa Didrichseniin. ’Den sagolika Carl-Henning Pedersen’ kokoaa yhteen Pedersenin uran keskeiset teemat laajimmassa taiteilijan teosten näyttelyssä Suomessa. Pedersenin ensimmäinen yksityisnäyttely Suomessa pidettiin 1968 Didrichsenin taidemuseossa, mistä näyttely jatkoi Wäinö Aaltosen museoon Turkuun. Muuten Pedersenin teoksia on harvoin nähty Suomessa.

Carl-Henning Pedersen, joka aloitti uransa 1930-luvun lopulla, oli yksi tanskalaisen kuvataiteen merkittävimmistä modernisteista. Itseoppinut ja spontaani taiteilija, hänellä oli omaleimainen visuaalinen tyyli ja hän käytti termiä ’fantasiataide’ kuvaamaan teoksiaan. Hän otti inspiraationsa lasten luomista teoksista ja unimaailmasta. Pedersenin ilmaisullisissa teoksissa on mielikuvituksellisia lintuja, naamioita, siivekkäitä hevosia, ilmalaivoja ja taivaankappaleita. Pedersen oli kiinnostunut esihistoriallisista ja keskiaikaisista kuvastoista sekä alkuperäiskansojen taiteesta.

Lähde Didrichsens konstmuseum sr

spot_img