Jyväskylän yliopisto: Nuorten materialismissa on valoisakin puoli

Aiheeseen liittyvää

The Record Of My Life #30: Apulanta – Ehjä

Vuosi oli 1996 ja maailma muuttui paljon, teinit eivät. Yhdeksänkymmentä luvun alun laman huippu alkoi hieman tasoittua, tosin seurauksista kärsitään vielä tänäkin päivänä. Talouden lisäksi lamalla oli suuri vaikutus myös kulttuuriin ja yleiseen ilmapiiriin, niin hyvässä kuin pahassa.

Laulu-Miehet juhlistaa 110 vuotta kutsuen uusia säveltaiteilijoita

Suomen tunnettu mieskuoro Laulu-Miehet juhlistaa 110-vuotista historiaansa kutsumalla kuusi uutta säveltaiteilijajäsentä.

Särkänniemen kesä käynnistyy Cyan Kicksin tahdissa

Särkänniemen huvipuiston kesäkausi alkaa 30.4. Cyan Kicks esiintyy vappupäivänä ja uusi Retro-pelihalli avautuu toukokuussa.

Pienen herrasmiehen kirjan uudistettu painos – Elämäntaitoja arkeen

Virve Obolgogianin tietokirja Pienen herrasmiehen kirja tarjoaa lukijalle arjen tilanteisiin soveltuvia käyttäytymisohjeita.

Pekka Kytömäelle Tampereen kirjallisuuspalkinto

Pekka Kytömäki palkittiin Tampereen kaupungin kirjallisuuspalkinnolla teoksellaan 'Historian pienmiehiä'.

Jaa somessa

Tuore tutkimus osoittaa, että nuorten materialistiset asenteet ovat yhteydessä statuskeskeisten vaikutelmien luomiseen sosiaalisessa mediassa.

Sosiaalinen media tarjoaa käyttäjilleen mahdollisuuden jakaa sosiaalista statusta ja varakkuutta liioittelevia kuvia elämästään ja itsestään. Tämä on tyypillistä erityisesti nuorille.

Kiintoisaa kuitenkin on, että materialismi ja statuskeskeisyys somessa näyttävät lisäävän sosiaalista pääomaa.

Jyväskylän yliopisto

Jyväskylän yliopiston yhteiskuntatieteiden ja filosofian laitoksen ja kauppakorkeakoulun yhteistutkimuksessa tarkasteltiin materialististen asenteiden, sosiaalisessa mediassa tapahtuvan vaikutelman luomisen ja sosiaalisen pääoman välisiä yhteyksiä.

Tutkimuksessa todettiin, että materialistiset asenteet ovat yhteydessä statuskeskeisen vaikutelman luomiseen sosiaalisessa mediassa. – Vaikutelmaa luodaan esimerkiksi esittämällä itsensä todellista varakkaampana. Korkeaa statusta ja varakkuutta osoittava some-esiintyminen lisäsi sekä yhteenkuuluvuutta oman ryhmän kanssa että mahdollisuutta luoda uusia kontakteja, väitöskirjatutkija Jesse Tuominen sanoo.

Esiintymisellä tavoitellaan kavereita ja seuraajia

Aikaisempi tutkimus on tyypillisesti yhdistänyt materialismin ja liioitellun somevaikutelman luomisen negatiivisiin ominaisuuksiin, kuten neuroottisuuteen, narsismiin ja heikkoon elämäntyytyväisyyteen.

”Tässä tutkimuksessa kuitenkin havaittiin, että materialistisilla asenteilla ja statusta korostavan vaikutelman luomisella voi olla sosiaalisen pääoman kautta myös positiivinen vaikutus elämään,”

Tuominen kertoo.

Tulokset antavat osviittaa siitä, että nuorten materialistiset asenteet ja sosiaalisessa mediassa tapahtuva hieman vilpillinenkin esiintyminen eivät välttämättä ole haitallisia, vaan niistä voi olla hyötyäkin, kuten uusien kavereiden ja seuraajien saaminen tai vanhojen suhteiden vahvistaminen.

”Mielestämme tulokset avaavat keskustelua siitä, miten negatiivisesti arvolatautuneilla asioilla kuten materialismilla tai statusta korostavalla esiintymisellä voi olla hyviäkin vaikutuksia, kun niitä tarkastelee uudesta näkökulmasta. Tarvitaan kuitenkin lisätutkimuksia, jotka vahvistaisivat saadut tulokset, ja jotta löydettäisiin enemmän selityksiä nyt todetuille yhteyksille”,

Tuominen lisää.

Tutkimus on osa Suomen Akatemian rahoittamaa #Agentit – Nuorten toimijuus sosiaalisessa mediassa -hanketta ja Strategisen tutkimuksen neuvoston (STN) rahoittamaa DigiConsumers -hanketta.

Tutkimuksessa hyödynnettiin 1.12.2019–31.1.2020 välisenä aikana 800:lle 15–19-vuotiaalle nuorelle tehtyä puhelinkyselyaineistoa.

Tutkimusjulkaisu

Tuominen, J., Rantala, E., Reinikainen, H., Luoma-aho, V., & Wilska, T.-A. (2022). The brighter side of materialism: Managing impressions on social media for higher social capital. Poetics, 101651. https://doi.org/10.1016/j.poetic.2022.101651

Yliopiston kotisivut: https://www.jyu.fi

Lähde Jyväskylän yliopisto

spot_img