Jyväskylän yliopisto: Nuorten materialismissa on valoisakin puoli

Aiheeseen liittyvää

Viikon Kovin Biisi: VKB 28/24

Nämä kilpailijat kisaavat Viikon Kovimman Biisin tittelistä. Katso yksityiskohdat tästä.

Epämmattimainen mestari Jake Luupää sooloili toisen metallisinglensä

Emotion Zinen jo lähes vakiovieraaksi kutsuttava Jake Luupää on...

Viikon Kovin Biisi: VKB 27/24

Nämä kilpailijat kisaavat Viikon Kovimman Biisin tittelistä. Katso yksityiskohdat tästä.

Jokainen perheestäni on tappanut jonkun – synkän humoristinen uutuus

Benjamin Stevensonin Jokainen perheestäni on tappanut jonkun on täynnä mustaa huumoria ja yllättäviä käänteitä. Kirja tarjoaa uniikin kertojaratkaisun ja vangitsevia hahmoja.

Tamperelainen Past Bedtime julkaisi uuden singlen Imprisoned

Past Bedtime on tamperelainen, vuonna 2023 perustettu metalcore-yhtye, jonka...

Jaa somessa

Tuore tutkimus osoittaa, että nuorten materialistiset asenteet ovat yhteydessä statuskeskeisten vaikutelmien luomiseen sosiaalisessa mediassa.

Sosiaalinen media tarjoaa käyttäjilleen mahdollisuuden jakaa sosiaalista statusta ja varakkuutta liioittelevia kuvia elämästään ja itsestään. Tämä on tyypillistä erityisesti nuorille.

Kiintoisaa kuitenkin on, että materialismi ja statuskeskeisyys somessa näyttävät lisäävän sosiaalista pääomaa.

Jyväskylän yliopisto

Jyväskylän yliopiston yhteiskuntatieteiden ja filosofian laitoksen ja kauppakorkeakoulun yhteistutkimuksessa tarkasteltiin materialististen asenteiden, sosiaalisessa mediassa tapahtuvan vaikutelman luomisen ja sosiaalisen pääoman välisiä yhteyksiä.

Tutkimuksessa todettiin, että materialistiset asenteet ovat yhteydessä statuskeskeisen vaikutelman luomiseen sosiaalisessa mediassa. – Vaikutelmaa luodaan esimerkiksi esittämällä itsensä todellista varakkaampana. Korkeaa statusta ja varakkuutta osoittava some-esiintyminen lisäsi sekä yhteenkuuluvuutta oman ryhmän kanssa että mahdollisuutta luoda uusia kontakteja, väitöskirjatutkija Jesse Tuominen sanoo.

Esiintymisellä tavoitellaan kavereita ja seuraajia

Aikaisempi tutkimus on tyypillisesti yhdistänyt materialismin ja liioitellun somevaikutelman luomisen negatiivisiin ominaisuuksiin, kuten neuroottisuuteen, narsismiin ja heikkoon elämäntyytyväisyyteen.

”Tässä tutkimuksessa kuitenkin havaittiin, että materialistisilla asenteilla ja statusta korostavan vaikutelman luomisella voi olla sosiaalisen pääoman kautta myös positiivinen vaikutus elämään,”

Tuominen kertoo.

Tulokset antavat osviittaa siitä, että nuorten materialistiset asenteet ja sosiaalisessa mediassa tapahtuva hieman vilpillinenkin esiintyminen eivät välttämättä ole haitallisia, vaan niistä voi olla hyötyäkin, kuten uusien kavereiden ja seuraajien saaminen tai vanhojen suhteiden vahvistaminen.

”Mielestämme tulokset avaavat keskustelua siitä, miten negatiivisesti arvolatautuneilla asioilla kuten materialismilla tai statusta korostavalla esiintymisellä voi olla hyviäkin vaikutuksia, kun niitä tarkastelee uudesta näkökulmasta. Tarvitaan kuitenkin lisätutkimuksia, jotka vahvistaisivat saadut tulokset, ja jotta löydettäisiin enemmän selityksiä nyt todetuille yhteyksille”,

Tuominen lisää.

Tutkimus on osa Suomen Akatemian rahoittamaa #Agentit – Nuorten toimijuus sosiaalisessa mediassa -hanketta ja Strategisen tutkimuksen neuvoston (STN) rahoittamaa DigiConsumers -hanketta.

Tutkimuksessa hyödynnettiin 1.12.2019–31.1.2020 välisenä aikana 800:lle 15–19-vuotiaalle nuorelle tehtyä puhelinkyselyaineistoa.

Tutkimusjulkaisu

Tuominen, J., Rantala, E., Reinikainen, H., Luoma-aho, V., & Wilska, T.-A. (2022). The brighter side of materialism: Managing impressions on social media for higher social capital. Poetics, 101651. https://doi.org/10.1016/j.poetic.2022.101651

Yliopiston kotisivut: https://www.jyu.fi

Lähde Jyväskylän yliopisto

spot_img