SATTUNEISTA SYISTÄ -näyttely aukeaa Lappeenrannan taidemuseossa tänään

Aiheeseen liittyvää

VA – How Bleep Is Your Love? (Meltdown Deejays 2025)

Meltdown Deejays aloittaa Eetterin vuoden 2025 kovalla neljän biisin kokoelmalla, jossa neljä artistia esittelee käsityksensä nyt taas nousussa olevasta bleep-soundista.

Viikon Kovin Biisi: VKB 07/25

Nämä kilpailijat kisaavat Viikon Kovimman Biisin tittelistä. Katso yksityiskohdat tästä.

Samuli Putro – Elämäni miehet (WSOY 2025)

Mies, jonka ympäriltä tuolit viedään on kirjoittanut kirjan miesten välisestä dynamiikasta ja omista henkisistä arvistaan.

LAURA FRIMAN & MIKKO MATTLAR: Kultaturbo – Suosikki-lehden tarina (Johnny Kniga) 2024

Kyllä se nyt niin vaan on, että suurin piirtein jokainen minun ikäluokastani ja nuoremmista ja vanhemmistakin on Suosikkia lukenut. Joskus löysin roskiksesta 60-luvun lopun ja 70-luvun alun hyväkuntoisia Suosikkeja ja nyt vähän harmittaa, että tuli ne vietyä antikvaarioon. Taisin olla siinä 10 v. ja vaikka Suosikki tuli kotiin, niin sitä osittain inhosi, eikä noin vanhoille numeroille ollut sitäkään vertaa käyttöä. Väärin, etenkin tämän kirjan perusteella ne vanhat numerot vasta loistavia (sanan voi käsittää miten haluaa) olivatkin keksittyine juttuineen ja mitä siellä nyt sitten olikaan.

If Anything, Suspicious & Aleksi Myllykoski – Aleatoric Psychoacoustic Frequencies (Signature Dark 2025)

Käsillä on albumi-kollaboraatio, jota kukaan ei osannut odottaa. Andérs Friden (In Flames) ja Aleksi Myllykoski (RinneRadio) löivät hynttyyt yhteen lukuisten vierailevien instrumentalistien kanssa ja loivat upean sinemaattisen levyn, jossa voi kuulla viitteitä jazzista, ambientista, postrockista ja downtemposta.

Jaa somessa

SATTUNEISTA SYISTÄ 5.2.–22.5.2022

Näyttely esittelee erilaisia kuvallisen ilmaisun tapoja kertoa henkilökohtaisista ja yhteisöllisistä kokemuksista ja tapahtumista. Joskus kuva ja kieli yhdistyvät niin, että teos perustuu sen sanallistamiseen. Joskus taas vain teoksen nimeämisen kautta sen aihepiirit tai siihen kuuluvat esineet, dokumentit tai vaikkapa käsityöperinne tuottavat kokemuksellista kuvakieltä, joka tukeutuu ennen kaikkea muistiin ja muistamisen eri muotoihin.

Sattuneista syistä -näyttely
Raakel Kuukka, Tyyö katsooo taskunsa, 2003. Kuva: Jürgen Plazer.

Käsitys muistista muuttuvana ja erilaisiin tarpeisiin mukautuvana koettelee ihanteita, joita yleensä asetetaan neutraalille, objektiiviselle historialliselle tiedolle. Samalla niin sanottu faktatietokin on luonteeltaan konstruktivistista ja suhteutuu aina paitsi aiempaan tietoon myös kulloiseenkin ajankohtaiseen kontekstiin.

Yhtä oikeaa totuutta ei voi odottaa edes ensikäden todistajilta, sillä tuskin kukaan voi luottaa omaankaan muistiinsa. Kulttuurinen muistitietotutkimus painottaakin tunteita ja mielikuvia, jotka pitkälti määrittävät mitä muistetaan ja kuinka vahvoina ja pitkään muistot säilyvät. Mutta tunteet ja mielikuvatkin muuttuvat tilanteiden mukaan.

Liioittelu ja kaunistelu siinä missä kieltäminen ja torjuminenkin perustuvat nekin muistin mukautuvuuteen. Joskus unohtaminen on mielen tasapainon kannalta armelias selviytymiskeino.

Pohjavireen näyttelylle luovat teokset, jotka kytkeytyvät Suomen geopoliittiseen sijaintiin ja historiallisiin vaiheisiin, erityisesti viime sotien perintöön.

Taiteilijat, joilla on kosketus sota-aikoihin ja niitä seuranneisiin tapahtumiin joko omakohtaisesti tai seuraavien sukupolvien muistin varassa, tuottavat tunnetason kokemuksellista ymmärrystä menneestä. Suhde muistamiseen on analyyttisempi silloin kun taiteilijat purkavat yhteiskunnallis-historiallisia tapahtumia, joihin kytkeytyy kulttuurisen muistin pitkien prosessien muokkaamia ajatusmalleja ja ihanteita.

Uudempaa etnisiin vainoihin ja pakolaiskriiseihin kytkeytyvää traumahistorian perintöä työstävät ne taiteilijat, jotka keskellä maailmanpolitiikan murrosta elävät eräänlaisessa menneen ja tulevan välisessä poikkeustilassa.

Näyttelyn taiteilijoiden erilaisuus – eri-sukupolvisuus ja eri-taustaisuus – samoin kuin heidän aihepiirinsä ja lähestymistapansa korostavat paitsi muistamisen logiikan epälineaarisuutta ja episodimaisuutta myös ylirajaisen jatkuvan liikkeen ja vuorovaikutuksen merkitystä.

Kokemuksellinen ymmärrys maailmasta syntyy monimutkaisessa ja jatkuvan muutoksen alaisena olevassa merkitysjärjestelmässä, jossa muisti, ajattelu, kieli ja kuva nivoutuvat yhteen. Tämän kulttuurisen muistin varassa on mahdollista käsitellä mennyttä ja sattumanvaraisuuksien tuottamaa epävarmuutta, etenkin kun muistin lohdullisiin piirteisiin kuuluu kyky valikoida muistamisen arvoiset asiat. Juuri se tarjoaa myös mahdollisuuksia muutokseen.

Näyttely: Lappeenrannan taidemuseo ja Ratsuväkimuseo – Kristiinankatu 8 – 10 / 2, Lappeenranta

Lähde Lappeenrannan taidemuseo

spot_img