SATTUNEISTA SYISTÄ -näyttely aukeaa Lappeenrannan taidemuseossa tänään

Aiheeseen liittyvää

Aikamatka suoraan 80-luvulle, Metal Force – Forget Your Dream

Pietarsaarelaisen suomihevin pioneeriorkesteri Metal Forcen vuonna 1987 äänitetty demokasetti...

Viikon Kovin Biisi: VKB 03/25

Nämä kilpailijat kisaavat Viikon Kovimman Biisin tittelistä. Katso yksityiskohdat tästä.

The Orphan bändin debyyttialbumi Hard On For Chaos ulkona nyt

The Orphanin debyytti-albumi Hard On For Chaos on Pohjoisen...

PETRI LAHTI: The Rolling Stones – 60 vuotta Rollareita (Readme.fi) 2024

Tämä Rollari-kirja keskittyy yhtyeen keikkoihin Suomessa ja mitä täällä heistä kirjoitettiin. Kun ottaa huomioon, että bändi oli Suomessa ensi kerran jo 1965 ja millainen tämä maa on ollut vielä 80-luvullakin, niin tottakai huvittavia tapauksia mukana on.

Dharma Guns sukeltaa painajaisiin uudella Twin Peaks -henkisellä singlellään

Skandinavian action rock -bändi Dharma Guns on julkaissut uuden singlen The Vipers....

Jaa somessa

SATTUNEISTA SYISTÄ 5.2.–22.5.2022

Näyttely esittelee erilaisia kuvallisen ilmaisun tapoja kertoa henkilökohtaisista ja yhteisöllisistä kokemuksista ja tapahtumista. Joskus kuva ja kieli yhdistyvät niin, että teos perustuu sen sanallistamiseen. Joskus taas vain teoksen nimeämisen kautta sen aihepiirit tai siihen kuuluvat esineet, dokumentit tai vaikkapa käsityöperinne tuottavat kokemuksellista kuvakieltä, joka tukeutuu ennen kaikkea muistiin ja muistamisen eri muotoihin.

Sattuneista syistä -näyttely
Raakel Kuukka, Tyyö katsooo taskunsa, 2003. Kuva: Jürgen Plazer.

Käsitys muistista muuttuvana ja erilaisiin tarpeisiin mukautuvana koettelee ihanteita, joita yleensä asetetaan neutraalille, objektiiviselle historialliselle tiedolle. Samalla niin sanottu faktatietokin on luonteeltaan konstruktivistista ja suhteutuu aina paitsi aiempaan tietoon myös kulloiseenkin ajankohtaiseen kontekstiin.

Yhtä oikeaa totuutta ei voi odottaa edes ensikäden todistajilta, sillä tuskin kukaan voi luottaa omaankaan muistiinsa. Kulttuurinen muistitietotutkimus painottaakin tunteita ja mielikuvia, jotka pitkälti määrittävät mitä muistetaan ja kuinka vahvoina ja pitkään muistot säilyvät. Mutta tunteet ja mielikuvatkin muuttuvat tilanteiden mukaan.

Liioittelu ja kaunistelu siinä missä kieltäminen ja torjuminenkin perustuvat nekin muistin mukautuvuuteen. Joskus unohtaminen on mielen tasapainon kannalta armelias selviytymiskeino.

Pohjavireen näyttelylle luovat teokset, jotka kytkeytyvät Suomen geopoliittiseen sijaintiin ja historiallisiin vaiheisiin, erityisesti viime sotien perintöön.

Taiteilijat, joilla on kosketus sota-aikoihin ja niitä seuranneisiin tapahtumiin joko omakohtaisesti tai seuraavien sukupolvien muistin varassa, tuottavat tunnetason kokemuksellista ymmärrystä menneestä. Suhde muistamiseen on analyyttisempi silloin kun taiteilijat purkavat yhteiskunnallis-historiallisia tapahtumia, joihin kytkeytyy kulttuurisen muistin pitkien prosessien muokkaamia ajatusmalleja ja ihanteita.

Uudempaa etnisiin vainoihin ja pakolaiskriiseihin kytkeytyvää traumahistorian perintöä työstävät ne taiteilijat, jotka keskellä maailmanpolitiikan murrosta elävät eräänlaisessa menneen ja tulevan välisessä poikkeustilassa.

Näyttelyn taiteilijoiden erilaisuus – eri-sukupolvisuus ja eri-taustaisuus – samoin kuin heidän aihepiirinsä ja lähestymistapansa korostavat paitsi muistamisen logiikan epälineaarisuutta ja episodimaisuutta myös ylirajaisen jatkuvan liikkeen ja vuorovaikutuksen merkitystä.

Kokemuksellinen ymmärrys maailmasta syntyy monimutkaisessa ja jatkuvan muutoksen alaisena olevassa merkitysjärjestelmässä, jossa muisti, ajattelu, kieli ja kuva nivoutuvat yhteen. Tämän kulttuurisen muistin varassa on mahdollista käsitellä mennyttä ja sattumanvaraisuuksien tuottamaa epävarmuutta, etenkin kun muistin lohdullisiin piirteisiin kuuluu kyky valikoida muistamisen arvoiset asiat. Juuri se tarjoaa myös mahdollisuuksia muutokseen.

Näyttely: Lappeenrannan taidemuseo ja Ratsuväkimuseo – Kristiinankatu 8 – 10 / 2, Lappeenranta

Lähde Lappeenrannan taidemuseo

spot_img