SATTUNEISTA SYISTÄ -näyttely aukeaa Lappeenrannan taidemuseossa tänään

Aiheeseen liittyvää

PLASTIC TEARS: Motorhome

Herra jumala. Täytyy sanoa, että biisi on sellainen, että luulisi Andy Mccoyn olevan kateellinen. Plastic Tears tai lähinnä Miqu on kaikkia luonnonlakeja uhmaten jaksanut vetää Hanoi-Dogs D'amour-linjaa vuosikymmenet, ja vaikka on välillä itselläkin eräästä pikkuasiasta mennyt sukset ristiin joskus hamalla 90-luvulla, niin asiat sovittiin jossain Puntalan juomisillassa ajat sitten ja kyllä se niin on, että kyllä niitten toi nimi kannatti pitää. Syy on mielestäni selvä, tappiot voitoksi.

Viikon Kovin Biisi: VKB 44/24

Nämä kilpailijat kisaavat Viikon Kovimman Biisin tittelistä. Katso yksityiskohdat tästä.

Asko Jaakonaho: Kulta-aura (Aviador 2024)

Kulta-aura on villisti virtaava, satiirinen biofiktio tieteen ja taiteen kauhukakarasta Sigurd Wettenhovi-Aspasta (1870-1946). Eksentrinen oman tien kulkija on kirjansa ansainnut.

Hafezin runouden uutuus: Kätketyn kieli ja viinin välke

Hafezin runous ja persian kirjallisesta maailmasta on tehty uusi suomennos, joka esittelee runoilijan monimutkaista estetiikkaa ja yhteiskunnallista maailmaa.

Jaa somessa

SATTUNEISTA SYISTÄ 5.2.–22.5.2022

Näyttely esittelee erilaisia kuvallisen ilmaisun tapoja kertoa henkilökohtaisista ja yhteisöllisistä kokemuksista ja tapahtumista. Joskus kuva ja kieli yhdistyvät niin, että teos perustuu sen sanallistamiseen. Joskus taas vain teoksen nimeämisen kautta sen aihepiirit tai siihen kuuluvat esineet, dokumentit tai vaikkapa käsityöperinne tuottavat kokemuksellista kuvakieltä, joka tukeutuu ennen kaikkea muistiin ja muistamisen eri muotoihin.

Sattuneista syistä -näyttely
Raakel Kuukka, Tyyö katsooo taskunsa, 2003. Kuva: Jürgen Plazer.

Käsitys muistista muuttuvana ja erilaisiin tarpeisiin mukautuvana koettelee ihanteita, joita yleensä asetetaan neutraalille, objektiiviselle historialliselle tiedolle. Samalla niin sanottu faktatietokin on luonteeltaan konstruktivistista ja suhteutuu aina paitsi aiempaan tietoon myös kulloiseenkin ajankohtaiseen kontekstiin.

Yhtä oikeaa totuutta ei voi odottaa edes ensikäden todistajilta, sillä tuskin kukaan voi luottaa omaankaan muistiinsa. Kulttuurinen muistitietotutkimus painottaakin tunteita ja mielikuvia, jotka pitkälti määrittävät mitä muistetaan ja kuinka vahvoina ja pitkään muistot säilyvät. Mutta tunteet ja mielikuvatkin muuttuvat tilanteiden mukaan.

Liioittelu ja kaunistelu siinä missä kieltäminen ja torjuminenkin perustuvat nekin muistin mukautuvuuteen. Joskus unohtaminen on mielen tasapainon kannalta armelias selviytymiskeino.

Pohjavireen näyttelylle luovat teokset, jotka kytkeytyvät Suomen geopoliittiseen sijaintiin ja historiallisiin vaiheisiin, erityisesti viime sotien perintöön.

Taiteilijat, joilla on kosketus sota-aikoihin ja niitä seuranneisiin tapahtumiin joko omakohtaisesti tai seuraavien sukupolvien muistin varassa, tuottavat tunnetason kokemuksellista ymmärrystä menneestä. Suhde muistamiseen on analyyttisempi silloin kun taiteilijat purkavat yhteiskunnallis-historiallisia tapahtumia, joihin kytkeytyy kulttuurisen muistin pitkien prosessien muokkaamia ajatusmalleja ja ihanteita.

Uudempaa etnisiin vainoihin ja pakolaiskriiseihin kytkeytyvää traumahistorian perintöä työstävät ne taiteilijat, jotka keskellä maailmanpolitiikan murrosta elävät eräänlaisessa menneen ja tulevan välisessä poikkeustilassa.

Näyttelyn taiteilijoiden erilaisuus – eri-sukupolvisuus ja eri-taustaisuus – samoin kuin heidän aihepiirinsä ja lähestymistapansa korostavat paitsi muistamisen logiikan epälineaarisuutta ja episodimaisuutta myös ylirajaisen jatkuvan liikkeen ja vuorovaikutuksen merkitystä.

Kokemuksellinen ymmärrys maailmasta syntyy monimutkaisessa ja jatkuvan muutoksen alaisena olevassa merkitysjärjestelmässä, jossa muisti, ajattelu, kieli ja kuva nivoutuvat yhteen. Tämän kulttuurisen muistin varassa on mahdollista käsitellä mennyttä ja sattumanvaraisuuksien tuottamaa epävarmuutta, etenkin kun muistin lohdullisiin piirteisiin kuuluu kyky valikoida muistamisen arvoiset asiat. Juuri se tarjoaa myös mahdollisuuksia muutokseen.

Näyttely: Lappeenrannan taidemuseo ja Ratsuväkimuseo – Kristiinankatu 8 – 10 / 2, Lappeenranta

Lähde Lappeenrannan taidemuseo

spot_img