The Record Of My Life #20: Ulver – Perdition City

Aiheeseen liittyvää

Aikion single sukeltaa ihmiskohtaloihin elämän solmukohdissa

Suomirockin ytimeen vapaasukelluksia harrastava Aikio julkaisi tänään uuden singlen...

Viikon Kovin Biisi: VKB 08/25

Nämä kilpailijat kisaavat Viikon Kovimman Biisin tittelistä. Katso yksityiskohdat tästä.

Viikon Kovin Biisi: VKB 07/25

Nämä kilpailijat kisaavat Viikon Kovimman Biisin tittelistä. Katso yksityiskohdat tästä.

Samuli Putro – Elämäni miehet (WSOY 2025)

Mies, jonka ympäriltä tuolit viedään on kirjoittanut kirjan miesten välisestä dynamiikasta ja omista henkisistä arvistaan.

LAURA FRIMAN & MIKKO MATTLAR: Kultaturbo – Suosikki-lehden tarina (Johnny Kniga) 2024

Kyllä se nyt niin vaan on, että suurin piirtein jokainen minun ikäluokastani ja nuoremmista ja vanhemmistakin on Suosikkia lukenut. Joskus löysin roskiksesta 60-luvun lopun ja 70-luvun alun hyväkuntoisia Suosikkeja ja nyt vähän harmittaa, että tuli ne vietyä antikvaarioon. Taisin olla siinä 10 v. ja vaikka Suosikki tuli kotiin, niin sitä osittain inhosi, eikä noin vanhoille numeroille ollut sitäkään vertaa käyttöä. Väärin, etenkin tämän kirjan perusteella ne vanhat numerot vasta loistavia (sanan voi käsittää miten haluaa) olivatkin keksittyine juttuineen ja mitä siellä nyt sitten olikaan.

Jaa somessa

Musiikkia hylätyille juna-asemille, hiljaisille kaupunkikuville ja pysähtyneille matkustajille.

Ulverin metallisen/akustisen susitrilogian (1994-1996) ja Perdition Cityn (2000) välillä oli ainoastaan monitahoinen konseptilevy Themes from William Blake’s The Marriage of Heaven and Hell ja Metamorphosis EP aikanaan, joista jälkimmäinen jäi kyllä täysin tältä herralta huomaamatta. Kuitenkin ystävältäni kuulin, että ihan uutta pitkäsoittoa on pukannut pihalle tuolloin vuosituhannen vaihteessa tovin tauon jälkeen.

Tämän vinkin jälkeen olikin hyvä aikanaan marssia Seinäjoella omituiseen kauppaan, joka toimi videovuokraamona. Mutta samalla siis tuo lafka myi myös lähinnä ainoastaan metallilevyjä (jep, vähintäänkin mielenkiintoinen konsepti). Nooh, sieltä sitten bongasin Perdition Citystä vahingossa ja onnekseni spessuversion, jonka mukana tuli massiivinen booklet tukemaan platan tunnelmia.

Uusia mielenmaisemia aavekaupungissa

Elektroninen musiikki oli tähän mennessä näyttäytynyt itselleni lähinnä tiettyjen kasariorkestereiden muodossa, kaameana eurodiscona tai metallibändien mukana tutuksi tulleiden dark ambientin ja dungeon synthin ilmentymänä. Tietty soittimessani oli elämöinyt jonkin verran Puissance ja muut vastaavat. Siksi hämmennys oli kieltämättä suuri, kun päässäni vuosikausia pyörineet Ulverin sumuiset norskevuoret, akustiset kitarat ja mustan metallin soundit olivat vaihtuneet täysin päinvastaisiin sfääreihin pienen loikan kautta.

Vaikka Ulverilta olikin jo tullut kokeilevampaa materiaalia, Perdition City vaati aluksi kuitenkin toteuttelua oman aikansa. Silti ihan jo ensikuunteluiden perusteella sain hyvin tunnelmasta kiinni ja tietyistä peruskoukuista.

Tummasta pimeysjazzista surinaan

Parhaiten Perdition Cityn skaalaa kuvaa esimerkiksi, millainen ero julkaisun aloittavassa Lost in Momentsissa on verrattuna vaikkapa loppupuolella olevaan We Are the Dead -kappaleeseen. Eli saksofonin täydentämästä biittifiilistelystä pelkkään rätinään, jonka taustalla kuuluu nokkamies Garmin eteerisellä äänellä lausumia sananparsia.

Kokonaisuudessaan levyn konsepti ja tunnelma soljuu mukavan yhtenäisenä ja aavemaisena, vaikka biisien tyyli tosiaan saattaa vaihdella välillä melkoisesti. The Future Sound of Music itsessään tiivistää Ulverin muodonmuutosprosessin jo pelkän nimensä perustella.

Kauttaaltaan platta toimii ihan kotisohvalla fiilistellessä, mutta parhaimmat sävärit olen kuitenkin saanut kävelyillä keskellä hiljentynyttä kaupunkia tai istumassa tyhjän juna-aseman penkillä yöllä. Nämä kieltämättä lienevät paikkoja, joihin levyn kuuntelu onkin alkujaan tarkoitettu ihan jo kansilehden kuvituksenkin perusteella.

Pidemmän kaavan tähtäin

Tietyssä mielessä jos ajattelee Ulverin julkaisukatalogia, niin ensimmäinen levy oli tunnelmallista ja utuista metallia. Sitten mentiinkin jo akustisen kitaroinnin merkeissä. Siitä päästiinkiin niin primitiiviseen black metalliin soundeineen, että jopa osa vannoutuineista skenemiehistä ei pystynyt neliraituria kurittanutta Nattens Madrigalia kuuntelemaan.

Nykyään tätä vasten ei tunnu ollenkaan omituiselta, että kyseisten julkaisujen jälkeen seuraavat albumit saattaisivat olla vaihteeksi jotain aivan muuta.

Perdition City on vielä vuosienkin jälkeen hieno kokonaisuus trip-hopia, erikoista jazz/leffafiilistä, ambientia, noisea ja yleisesti electroa. Kauttaaltaan levy toimi minulle pari vuosikymmentä sitten aikamoisena porttina uuteen musiikkimaailmaan ja pitkäsoitto on todellakin oikein hyvä esimerkki sangen ajattomasta julkaisusta, johon palaa mielellään etenkin syksyisin joka vuosi.

– K.Leijala


P.S.

Veikkaan etten ole ainoa metallipää, joka on löytänyt tämän levyn myötä uusia musagenrejä. Tietty on heitäkin, jotka ehtivät aikanaan repiä vanhat bändipaitansa rievuiksi roskakoriin massiivisten pettymyksien kera.

Ulverin ensimmäisellä keikalla Suomessa koko yleisö koostui metallipäistä. Jokin ihmeen huhu oli kiertänyt, että bändi soittaisi vanhempaa matskua. No näinhän ei ollut.

Seuraavalla keikalla yleisö oli melko hipsterpainotteista, joten yhtye onnistuu herättämään tunteita kieltämättä laidasta laitaan.

Voin kyllä todeta, että hyvä näin.

spot_img