Toh­to­rin­tut­kin­to: Tai­teen te­ke­mi­ses­sä­kään te­ko­ä­ly ei toi­mi it­se­näi­ses­ti

Aiheeseen liittyvää

The Record Of My Life #30: Apulanta – Ehjä

Vuosi oli 1996 ja maailma muuttui paljon, teinit eivät. Yhdeksänkymmentä luvun alun laman huippu alkoi hieman tasoittua, tosin seurauksista kärsitään vielä tänäkin päivänä. Talouden lisäksi lamalla oli suuri vaikutus myös kulttuuriin ja yleiseen ilmapiiriin, niin hyvässä kuin pahassa.

Laulu-Miehet juhlistaa 110 vuotta kutsuen uusia säveltaiteilijoita

Suomen tunnettu mieskuoro Laulu-Miehet juhlistaa 110-vuotista historiaansa kutsumalla kuusi uutta säveltaiteilijajäsentä.

Särkänniemen kesä käynnistyy Cyan Kicksin tahdissa

Särkänniemen huvipuiston kesäkausi alkaa 30.4. Cyan Kicks esiintyy vappupäivänä ja uusi Retro-pelihalli avautuu toukokuussa.

Pienen herrasmiehen kirjan uudistettu painos – Elämäntaitoja arkeen

Virve Obolgogianin tietokirja Pienen herrasmiehen kirja tarjoaa lukijalle arjen tilanteisiin soveltuvia käyttäytymisohjeita.

Taideyliopisto tuo lavalle Tick, Tick… Boom! -musikaalin

Musikaali Tick, Tick… Boom! tuo Taideyliopiston opiskelijat lavalle ja tarjoaa 90-luvun rockmusiikin sävyttämän elämäntarinan.

Jaa somessa

Tietokoneet ovat aivoille samanlainen työkalu kuin vasara kädelle, toteaa Dominik Schlienger-Tuomi tohtorintutkinnossaan.

Dominik Schlienger-Tuomi tarkasteli tohtorintutkinnossaan teknologian – erityisesti tekoälyn – roolia yhteiskunnassa. Hän yhdisti monitieteisessä tutkimuksessaan ihmisen ja tietokoneen vuorovaikutuksen, musiikkiteknologian, taiteellisen tutkimuksen, monitieteisen improvisaation, antropologian, kielitieteen sekä tieteen ja teknologian tutkimuksen.

Kuva
Dominik Schlienger-Tuomi

”Kaikki lähti liikkeelle kun sain ajatuksen installaatiosta, jossa esiintyjän sijainti esitystilassa vaikuttaa musiikkiin ja ääneen; kun esiintyjä vaihtaa paikkaa tilassa, jokin myös ääniympäristössä muuttuu”,

Schlienger-Tuomi toteaa. 

Schlienger-Tuomi järjesti tutkimustaan varten useita työpajoja vuosina 2014–2018. Niissä tarkasteltiin musiikillisten ja taiteellisen käytäntöjen tilallisia ulottuvuuksia vapaan improvisaation avulla. Yhdessä työpajoihin osallistuneiden kanssa Schlienger kehitti akustisen sisätiloissa käytettävän paikannusjärjestelmän (ALPS).

Sen avulla voidaan seurata esiintyjän liikkeitä ja eleitä mittaamalla etäisyys esiintyjässä olevan pienen mikrofonin ja kaiuttimien välillä. Periaate on sama kuin silloin, kun laskemme sekunteja salaman ja ukkosen välillä arvioidaksemme kuinka kauas se osui. ALPS tarjoaakin vaihtoehdon esimerkiksi kameroille tai muille tarkoitukseen rakennetuille seurantalaitteille. 

”Käytimme järjestelmää esimerkiksi ei-akustisten soitinten automaattiseen panorointiin vapaassa improvisaatiossa. Lopulta tutkimukseni pääpainopisteeksi nousivat kuitenkin kysymykset teknologian ja erityisesti tekoälyn roolista yhteiskunnassa.”

Schlienger-Tuomi esittää tutkimuksessaan, että koodirakenteet, joista kieli, musiikki ja laskennalliset koneet muodostuvat, liittyvät toisiinsa. Näin ollen koneet voidaan käsittää ihmisen kognition jatkeiksi. Hän toteaa, että tietokonekielien lävistämässä yhteiskunnassamme mitkään koneet eivät toimi itsenäisesti – edes tekoäly. Schlienger-Tuomen mukaan tietokoneet ovat aivoille kuin vasara kädelle: kehollisen toiminnan teknisiä laajennuksia.  

”Emme voi enää väittää olevamme teknologiasta irrallisia – me muodostamme sen. Emme myöskään voi tosissamme valittaa siitä, että ilmastokriisin vuoksi tehdään niin vähän, jos tekninen toimintamme määrittelee meidät. Voisimme hyödyntää osallistavia improvisaatiokäytäntöjä tapana organisoida yhteisöämme. Koneet ovat riippuvaisia niistä muodostavasta yhteiskunnasta. Teknologia, joka ei vaikuta negatiivisesti ympäristöön, on mahdollista, jos tarkastelemme aktiivista rooliamme teknologiassa ja sitä, miten rakennamme koneita.”


Dominik Schlienger-Tuomi on tehnyt tutkimustaan Koneen säätiön tuella. 
Schlienger-Tuomen tohtorintutkinnon tarkastustilaisuus järjestetään Musiikkitalon Black Boxissa 19.11.2022 klo 12.

Tapahtumaan sisältyy kaksi tilallisesti interaktiivista musiikkiesitystä. Tapahtuma avataan Dominik Schliengerin teoksen 3.141 osilla I ja III. Sen päättää Dominik Schliengerin teoksen ANThill elektroniikalle ja langattomille kaiuttimille ensiesitys. 
 
Lähde Taideyliopisto

spot_img