Tyhjät Patterit -bändikatsaus

Aiheeseen liittyvää

The Record Of My Life #30: Apulanta – Ehjä

Vuosi oli 1996 ja maailma muuttui paljon, teinit eivät. Yhdeksänkymmentä luvun alun laman huippu alkoi hieman tasoittua, tosin seurauksista kärsitään vielä tänäkin päivänä. Talouden lisäksi lamalla oli suuri vaikutus myös kulttuuriin ja yleiseen ilmapiiriin, niin hyvässä kuin pahassa.

Laulu-Miehet juhlistaa 110 vuotta kutsuen uusia säveltaiteilijoita

Suomen tunnettu mieskuoro Laulu-Miehet juhlistaa 110-vuotista historiaansa kutsumalla kuusi uutta säveltaiteilijajäsentä.

Särkänniemen kesä käynnistyy Cyan Kicksin tahdissa

Särkänniemen huvipuiston kesäkausi alkaa 30.4. Cyan Kicks esiintyy vappupäivänä ja uusi Retro-pelihalli avautuu toukokuussa.

Pienen herrasmiehen kirjan uudistettu painos – Elämäntaitoja arkeen

Virve Obolgogianin tietokirja Pienen herrasmiehen kirja tarjoaa lukijalle arjen tilanteisiin soveltuvia käyttäytymisohjeita.

Weekend Festival paljastaa päälavan esiintyjät – ohjelma nyt täydellinen

Weekend Festival tuo elektronisen tanssimusiikin huiput eloisaan Espooseen. Pääesiintyjiä ovat Nicky Romero, R3HAB, Tiësto, Alan Walker ja monet muut.

Jaa somessa

Tyhjät Patterit oli luultavasti ainoa vammalalainen punkyhtye 70- ja 80-luvuilla. Se perustettiin siis joskus 70-luvun lopulla ja soitti suurimman osan olemassaolostaan samassa kokoonpanossa; Esa Ijäs (laulu & kitara), veljensä Ari (basso) ja Martti Jalonen (rummut).

Hilse-yhtiön Miettinen tykästyi heidän demoonsa ja julkaisi yhtyeen singlen Tässä ja nyt/22 – makuuhuoneen salaisuus kesäkuussa 1980. A-puolen on tehnyt pääasiallinen biisintekijä Esa yksin ja B-puolen biisit veljensä kanssa. Single on jotenkin omituisen hauska, etenkin tuo laulupuoli herättää huomiota. Nopea levy ja hyvä aloitus.

Hilse-lehti ja levy-yhtiö tulivat pian tiensä päähän ja Miettinen oli saanut Pokon Epe Heleniuksen suostumaan julkaisemaan Hilseen yhtyeitä. Hassisen Konekin oli tehnyt ekan singlensä Hilseelle ja Miettisellä ei ollut varaa julkaista heidän LP:tään, koska tiesi, että siitä tulee todella suosittu ja Hilseen resurssit olivat pienet, itse asiassa Epe maksoi Hilseen velat ja sai Hassisen Koneen ja nuo muut kuuluivat Miettisen ehtoihin.

Tyhjät Patterit

Pokolle ilmestyi maaliskuussa 1981 Patterien tunnetuin biisi Osat hukassa B-puolellaan Ruuhkassa, biisit ovat kummatkin veljesten yhteistuotantoa. Tällä singlellä on toisena kitaristina Pekka, jonka sukunimi on jäänyt jonnekin pimentoon. Tyyli ei ole kauheasti muuttunut, Nopeaa suht omaperäistä menoa tässäkin on, no Ruuhkassa on vähän rauhallisempi kappale. Tunnetuimman biisinsä tästä tekee se, että oli mukana Polarvoxin hyvinmyyneellä kokoelmalla Suomi-ilmiö samalta vuodelta. Muita esiintyjiä ovat mm. Pelle Miljoona Oy, Problems? ja Ratsia. Vuonna 1994 biisi oli vielä mukana Pokon sarjassa Suomi-rock, luonnollisesti 1981-vuodella. Pekka ei bändissä tuon kaempaa viihtynyt.

Jo huhtikuussa -81 äänitettiin uusi single Jää-9/Ilmaa, se julkaistiin kuitenkin vasta marraskuussa. Jää-9 on Kurt Vonnegutin Kissankehto kirjassa esiintyvä tuhoase, joka jäädyttää kaiken ympärillään. Singlen kummatkin puolet ovat erittäin hitaita, jotenkin postpunkiin oltiin matkalla, eikä niinkään huonosti. A-puolen ovat tehneet taas veljekset yhdessä, B-puoli on Esan käsialaa.

Jää-9:stä on Vammalan Seukulla kuvattu video Youtubessa, musiikki tulee playbackina. Tuottajana on yhtye itse, kahden aiemman tuottajasta en ole selvillä. Tyhjien Pattereiden levyt eivät kuitenkaan olleet mitään myyntimenestyksiä ja sitten tehtiin täydellinen suunnanvaihdos. Rumpali Jalonen vaihtoi rummut syntikoihin ja myös Esa alkoi soittaa niitä kitaran ohessa.

Vuonna 1982 lokakuussa ilmestyi heinäkuussa äänitetty 12-tuumainen neljän biisin EP Luolamaalauksia, joka onkin sen verran vaikea tapaus, etten päässyt siihen aikoinaan lainkaan kiinni. Biisit ovat Esan tekemiä, paitsi Rikoksia-biisi on Jalosen ja Esan sävellys. Tuottajana on bändi itse. Kannen on kuvannut Ari, hänelle on merkitty basson lisäksi Canon AT-1, joka on siis kamera. Vaaralliset Lelut mies Jukka Mikkola soittaa saksofonia. Levyä olisi saanut mahtavaan viiden markan hintaan kaupoista, mutta radiossa kuultu ei innostanut tippaakaan. Levy ei menestynyt senkään vertaa kuin edelliset ja pikkuhiljaa Tyhjät Patterit hiipui pois.

Tai ei aivan. Yhtye meni Miettisen ideoiman Belaboris tyttö-yhtyeen taustalle soittamaan ja Esa Ijäs toimi myös biisintekijänä ja tuottajana. Jalonenkin oli mukana, mutta en tiedä hänen rooliaan yhtyeessä, koska hänen kohdalleen on merkitty vain performer eli esiintyjä. Belaboris menestyi hieman paremmin kuin TP, mutta ei paljon. Kaksi sinkkua ja kokoelmaminialbumi (jossa on siis julkaisematontakin kamaa) vuosina 1982-1984 ja jonkinlainen hitti vanhasta Rakkauden jälkeen-biisistä eri kokoonpanolla vuonna oli saldo.

Myöhemmin on julkaistu myös pidemmät kokoelmat Olipa kerran…koko tuotanto cd:nä 2012 ja 2lp:nä 2020. Nimellä Unce upon a time se julkaistiin USAssa yksöislp:nä lyhyemmässä muodossa 2013.

Ari oli ollut valokuvaaja jo aiemmin ja hän avasikin valokuvausliikkeen Tampereelle. Jalonen meni rumpaliksi Dog Eat Dogiin, jonka kanssa teki pari sinkkua ja LP:n 1989-1991. Esa ei taida olla soittanut tuon jälkeen, mutta tuotantopuolella on ainakin Dog Eat Dogin single Jungle 1989, Lowdown Shakin’ Chillsin single (I don’t wanna say goodbye) 1991 ja Many Hatesin EP samalta vuodelta.

Discografia

  • 7″:Tässä ja nyt/22 – Makuuhuoneen salaisuus (Hilse YÄK-05) 1980
  • 7″Osat hukassa/Ruuhkassa (Poko PIS 067) 1981
  • 7″:Jää-9/Ilmaa Poko PIS 090) 1981
  • 12″EP:LUOLAMAALAUKSIA (Poko PATTERI 1) 1982
  • Liian myöhään – Rikoksia///Laske sataan – Jalanjälkiä

– V. Vahtera

spot_img