Olli Mustosen konsertissa teokset puhuttelevat kuulijaa

Aiheeseen liittyvää

The Record Of My Life #30: Apulanta – Ehjä

Vuosi oli 1996 ja maailma muuttui paljon, teinit eivät. Yhdeksänkymmentä luvun alun laman huippu alkoi hieman tasoittua, tosin seurauksista kärsitään vielä tänäkin päivänä. Talouden lisäksi lamalla oli suuri vaikutus myös kulttuuriin ja yleiseen ilmapiiriin, niin hyvässä kuin pahassa.

Laulu-Miehet juhlistaa 110 vuotta kutsuen uusia säveltaiteilijoita

Suomen tunnettu mieskuoro Laulu-Miehet juhlistaa 110-vuotista historiaansa kutsumalla kuusi uutta säveltaiteilijajäsentä.

Särkänniemen kesä käynnistyy Cyan Kicksin tahdissa

Särkänniemen huvipuiston kesäkausi alkaa 30.4. Cyan Kicks esiintyy vappupäivänä ja uusi Retro-pelihalli avautuu toukokuussa.

Pienen herrasmiehen kirjan uudistettu painos – Elämäntaitoja arkeen

Virve Obolgogianin tietokirja Pienen herrasmiehen kirja tarjoaa lukijalle arjen tilanteisiin soveltuvia käyttäytymisohjeita.

Taideyliopisto tuo lavalle Tick, Tick… Boom! -musikaalin

Musikaali Tick, Tick… Boom! tuo Taideyliopiston opiskelijat lavalle ja tarjoaa 90-luvun rockmusiikin sävyttämän elämäntarinan.

Jaa somessa

Turun filharmonisen orkesterin Mustonen & Saint–Saëns -konsertissa 2.–3.3. klo 19 Konserttitalossa nautitaan lavan täydeltä taiteellisen johtajan Olli Mustosen taidoista. Mustonen on suunnitellut johtamansa konsertin ohjelmiston, ja esiintyy lisäksi pianosolistina.

Illan aloittaa Anatoli Ljadovin fantastinen scherzo Kikimora. Kikimora on slaavilaisen kansanperinteen ilkeä haltijatar.

Olli Mustonen

”Kikimora on fantastinen kappale! Siinä on maaginen tunnelma”,

Olli Mustonen sanoo.

Seuraavaksi kuullaan Camille Saint-Saënsin romanttinen pianokonsertto numero 2 Mustosen tulkintana. Saint-Saënsilla on viisi pianokonserttoa, joista konsertissa kuultava on tunnetuin ja keskeisin. Saint-Saëns oli myös taitava pianisti itsekin.

Saint-Saënsin konsertto on minulle läheinen ja rakas ja koen, että se sopii hyvin konserttiin. Konserton ensimmäinen osa on hidas ja jykevä, vaikuttava ja vakava. Toisena osana on aivan käsittämättömän hauska scherzo. Finaali on hurja tarantella, jonka keskijaksossa piano menee suorastaan hypnoosiin, ja toistaa trillejä. Samaan aikaan orkesteri soittaa hienoja sointuja.

Toisella puoliskolla kuullaan Sergei Prokofjevin toinen sinfonia. Prokofjev on säveltäjänä tunnettu ja suosittu, mutta sinfonia on harvinainen ja vähän soitettu Suomessa.

”Sinfonia on todella hurja, ehkä Prokofjevin hurjin teos. Se on edelleen kappale, joka herättää kauhistusta, mutta se on samalla aivan huikea! Sinfoniassa on valtavasti nuotteja, ja tulee melkein olo, että soitetaan kolmea sinfoniaa yhtä aikaa. Teoksen soinnillinen maailma on uskomattoman kiehtova.”

Konsertin ohjelman rakentaminen on Mustosen mukaan kuin illallismenun teko: pitää olla teoksia yhdisteleviä elementtejä, mutta myös kontrastia teosten välillä.

”Ohjelmaan tarvitaan valoa sekä varjoa ja raskautta sekä keveyttä, jotta tulee hyvä balanssi. Minulle on tärkeää, että jokainen teos puhuttelee kuulijaa voimakkaasti. Jotkut teokset ovat rakastettuja klassikoita, ja toisaalta on tärkeä antaa yleisölle tilaisuus saada uusia suosikkeja.”

Olli Mustonen on Turun filharmonisen orkesterin taiteellinen johtaja. Vuodesta 2023 hänet on kutsuttu Lapin kamariorkesterin päävierailijaksi. Viime kausilla Mustonen on esiintynyt mm. Lontoon sinfoniaorkesterin, orkesterin, New Yorkin Filharmonikkojen sekä Frankfurtin radion sinfoniaorkesterin solistina. 

Mustosen persoonassa toiminta kapellimestarina, pianistina ja säveltäjänä yhdistyy kokonaisvaltaiseksi muusikkoudeksi harvinaisella tavalla. Mustonen on palkittu Suomen kulttuuriministeriön Suomi-palkinnolla ja Suomen Leijonan ritarikunnan Pro Finlandia -mitalilla. Vuonna 2019 Mustonen sai Hindemith-säätiön joka toinen vuosi jakaman Hindemith-palkinnon.

  • Mustonen & Saint-Saëns to ja pe 2.–3.3. klo 19 Turun konserttitalossa. Liput 27,50 | 22,50 | 10,50 €.

Lähde Turun filharmoninen orkesteri

spot_img