Ennätysvuosi EMMAn taiteen parissa – vieraita runsaasti ympäri maailmaa

Aiheeseen liittyvää

PETRI LAHTI: Hanoi Rocks päivä päivältä 1979-2024 (Readme.fi) 2024

Viime vuonna ilmestyi vastaava teos Hurriganesista ja varsin mielenkiintoinen sekin oli. Tämä on sitten vieläkin kiinnostavampi teos, koska Hanoin uraa tuli seurattua ekasta sinkusta ja Soundin Homo-Makkonen-otsikosta (1/1981) lähtien. Lehtileikkeitäkin on sen verran, että nämä suomalaiset, suurimmaksi osaksi tyhjänpäiväiset, mitä tässäkin on mainittu, ovat aika tuttuja.

Taapelitaivas voitti Toisinkoinen-palkinnon

Anu Kolmonen voitti Toisinkoinen-palkinnon romaanilla Taapelitaivas, joka käsittelee elämää syrjäytyneenä maaseudulla.

Taina Niemelle Savonia-palkintoehdokkuus!

Taina Niemi on saanut Savonia-palkintoehdokkuuden koukuttavalla esikoisromaanillaan Ämpärikesä. Teos käsittelee nuoruuden haasteita ja on täynnä toivoa.

Squarepusher – Dostrotime (Warp 2024)

IDM- ja braindance-genrejen yksi pioneereista Squarepusher on työstänyt korona lockdownien aikana Dostrotime-albumiaan meidän kaikkien onneksi.

Jaa somessa

EMMA – Espoon modernin taiteen museossa rikottiin kävijäennätyksiä vuonna 2023, ja tarjottiin eri yleisöille rikas kattaus näyttelyitä sekä ohjelmia.

EMMA – Espoon modernin taiteen museo teki uuden kävijäennätyksen vuonna 2023. Museossa vieraili yli 199 000 ihmistä, mikä ylitti aiemmat ennätykset selvästi. EMMAn tiloissa järjestettiin vuoden aikana kymmenen monimuotoista taidenäyttelyä ja tarjottiin erilaisia ohjelmia kaikenikäisille.

Muotoilun ja taiteen leikkauspisteessä olleet näyttelyt, kuten pysyvä Bryk&Wirkkala -katseluvarasto ja erilaiset muotoilunäyttelyt, houkuttelivat EMMAn tiloihin ennenäkemättömän määrän yleisöä. Yrjö Kukkapuron retrospektiivi ja Pilvi Takalan ja Pierre Huyghen näyttelyt rikkoivat konventionaalisia kokemisen rajoja, samalla kun EMMA Talks -taphtumat rikastuttivat yleisöjen käsityksiä turvallisuudesta ja vallasta.

Metamorphosis-esitykset yhdistivät tanssin ja kuvataiteen ja myytiin loppuun hetkessä. Yli 500 kävijää pääsi kokemaan ainutlaatuisen performanssisarjan. Syksyllä katseenvangitsija oli Katarina Reuterin syvälliset maalaukset ja uudeksi konseptiksi lanseerattu InCollection-näyttelysarja, jossa kävijät pääsivät dialogiin teosten kanssa.

EMMA kuului olennaisesti myös WeeGeen koko perheen museofestareihin, jonne kerääntyi yhteensä 4000 osallistujaa. Vuoden ohjelmisto käsitteli tieteen ja taiteen vuorovaikutusta ja veti paikan päälle liki 200 000 ihmistä. EMMAn rooli ei rajoittunut pelkästään tilallisesti museoon, vaan se laajensi digitaalista tarjontaansa EMMA Zonen käynnistyksellä ja julkisen taiteen projekteilla Espoon kaupunkitilassa.

Lähde Iris Suomi

spot_img