Arvostelussa: Colony Collapse Disorder – The Scientic Method

Aiheeseen liittyvää

Viikon Kovin Biisi: VKB 23/25

Nämä kilpailijat kisaavat Viikon Kovimman Biisin tittelistä. Katso yksityiskohdat tästä.

Dogjaw iskee takaisin tuplasinglellä – pureutumista luokkaeroihin ja sisäiseen kaaokseen

Helsinkiläinen hevipunk-yhtye Dogjaw tekee paluun uudella, kaksiteräisellä julkaisullaan, "Yhteiskunnan...

HAPE – Microdots (EABE 2025)

Virolainen HAPE julkaisee toisen eepeensä viime vuotisen debyyttinsä Night Life jälkeen suomalaisella EABE-levymerkillä. Nyt hänen elekotrossaan on sävyjä 70-luvun progesta ja synteetisaattori-musiikista.

GUNS N’ ROSES /w Rival Sons – Allianz Arena, München

Järjettömän kuuma sää jatkuu ja saksalaiset ovat valmiina juhlimaan....

PAETKAA-raportti – Algoritmisen synteesin ilta – Bar Ö, Turku

Huom. Toimittajan raportoimat kokemukset ovat subjektiivisia. Artistiin liittyvät faktat...

Jaa somessa

Colony Collapse Disorder on Brien Hindmanin ja Philipp Münchin kolmas sähköhyökkäys, josta nitoutuu hienovaraisesti niin 80-luvun koulukunnan viitteitä kuin nykyajan terävää kylmää rytmiikkaa.

Colony Collapse Disorder

Tuotanto-osaaminen on kohdillaan, sillä onhan puikoissa – dark electron vanhoille ystäville tutuksi tullut – Philipp Münch, joka muistetaan sellaisista projeketista kuten Synapscape ja The Rorschach Garden.

Osittain voisi sanoa, että liikutaan välillä jopa Einstürzende Neubautenin viivoittamalla tiellä, mutta The Scientic Method -levy on kokonaisuudessaan aivan eri maastoa omilla monimutkaisilla epämääräisillä rytmeillään ja synkähköillä lyriikoillaan.

Luvassa on paljon peräkkäistä toistumista eri sävelkorkeudella, ihan kuin osa DNA-kaksoiskierteestä, joka koostuu kahdesta toisiinsa kiinnittyneestä juosteesta: Brien Hindmanin ja Philipp Münchin symbioottisesta audioluonnoksesta.

The Scientic Method ei ehkä ole kokonaan uudenlaisen ajattelutavan synty, mutta ainakin se tuo uuden tavan nähdä maailmaa, kuuntelemalla, ja kehittyy lineaarisesti ja kumuloituvasti kohti absoluuttista totuutta.

– K. Strömsholm

spot_img