Maria Callaksen viimeiset vuodet: Sielukas kuvaus diivan inhimillisyydestä

Aiheeseen liittyvää

TAPANI BAGGE: Havana Black Ukkoskansan Soturit (Docendo 2025)

Onhan näitä ulkomaanvalloitusjuttuja ihan hauskakin lukea. Smack nyt tuli kai viimeksi luettua ja Hanoille kävi huonosti vähän eri tavalla. Ei nuo nykyään onnistuneetkin jutut, kuten HIM oikein kiinnosta, vaikka sen alkuaikojen kosketinsoittajan muistelmat luinkin. Tällaiset "maanläheisemmät" touhut kiinnostavammat enemmän.

Viikon Kovin Biisi: VKB 23/25

Nämä kilpailijat kisaavat Viikon Kovimman Biisin tittelistä. Katso yksityiskohdat tästä.

Dogjaw iskee takaisin tuplasinglellä – pureutumista luokkaeroihin ja sisäiseen kaaokseen

Helsinkiläinen hevipunk-yhtye Dogjaw tekee paluun uudella, kaksiteräisellä julkaisullaan, "Yhteiskunnan...

Harry Harrison : Dreaming in Yellow – the Story of the DiY Sound System (2022 Velocity Press)

Dreaming in Yellow kronikoi laajasti brittiläisen freeparty-kulttuurin kulta-ajoista ja niihin johtaneista ilmöistä yhden skenen pioneeri sound systemin näkökulmasta.

HAPE – Microdots (EABE 2025)

Virolainen HAPE julkaisee toisen eepeensä viime vuotisen debyyttinsä Night Life jälkeen suomalaisella EABE-levymerkillä. Nyt hänen elekotrossaan on sävyjä 70-luvun progesta ja synteetisaattori-musiikista.

Jaa somessa

Pablo Larraínin ohjaama ja vuonna 2024 ensi-iltansa saanut Maria on kansainvälisesti tuotettu elämäkerrallinen psykologinen draamaelokuva, joka tarjoaa syvällisen katsauksen oopperadiiva Maria Callaksen aktiiviuran jälkeiseen elämään. Elokuva pureutuu Callaksen viimeisiin vuosiin, valottaen hänen inhimillistä puoltaan ja uransa hiipumisen mukanaan tuomaa haikeutta.

Angelina Jolie loistaa nimiroolissa

Elokuvan nimiroolissa nähdään Angelina Jolie, joka tekee tässä uransa vahvimpia roolisuorituksia. Jolie sukeltaa suuren diivan ylä- ja alamäkiin valtavalla paneutumisella. Vaikka Callas on usein mielletty vaativaksi ja elitistiseksi hahmoksi, elokuva tuo esiin hänen inhimillisemmän puolensa. Jolien tulkinta diivasta on säteilevä, mutta samalla ystävällinen ja lähestyttävä, mikä murtaa stereotypioita. Elokuva kuvaa Callaksen oopperadiivana, joka rakastaa yleisöään, mutta vierastaa hänen ympärillään pyörivää lehdistöä. Hän nousee köyhistä oloista, vaikka eliitti ympäröikin häntä elämän myöhemmissä vaiheissa. Jolien roolisuoritus on osoitus siitä, miten diivan hohto voi löytyä myös maanläheisyydestä, aivan kuten edesmennyt Tamara Lund totesi aikoinaan harjoitusten jälkeen: ”Menenpä tästä Hirvensaloon ja juon yhden oluen.”

Musiikillinen tarkkuus ja koskettava tarina

Elokuvan laulunäytteiden todenmukaisuus on huomattavaa, ja ne noudattelevat uskollisesti Callaksen fraseerausta – heleet, melismat ja slurrit ovat kaikki kohdallaan. Erityisesti Callaksen laulun vahvat ylätaajuudet ja dramaattisuus nousevat esiin, poiketen tyypillisestä laulun ohenemisesta korkeammilla äänillä. Hän on täysin sisällä musiikissa, antaen lahjansa myös orkesterille.

Maria kuvaa koskettavasti Callaksen viimeisten vuosien paluuyrityksiä, harjoittelua pianistin kanssa ja jopa sisäkön toimimista tuomarina, samalla kun pillerikoukku söi hänen sydäntään ja maksaansa. Elokuva vangitsee taitavasti ikääntyvän tähden haikeuden ja muistelot huippuajoista, kun uran hiipuessa jäljelle jäävät vain kaiho ja muistot menneestä loistosta.

Käsikirjoittaja on tehnyt hienoa työtä, ja Callaksen replikointi on arvonsa tuntevaa, mutta samalla piikikästä. Kokonaisuutena Maria on loistava historiallinen draama, joka vetoaa syvästi niin oopperan ystäviin kuin niihinkin, jotka eivät ole oopperan faneja.

– Petri Viitala

spot_img