PETRI LAHTI: Hanoi Rocks päivä päivältä 1979-2024 (Readme.fi) 2024

Aiheeseen liittyvää

PLASTIC TEARS: Motorhome

Herra jumala. Täytyy sanoa, että biisi on sellainen, että luulisi Andy Mccoyn olevan kateellinen. Plastic Tears tai lähinnä Miqu on kaikkia luonnonlakeja uhmaten jaksanut vetää Hanoi-Dogs D'amour-linjaa vuosikymmenet, ja vaikka on välillä itselläkin eräästä pikkuasiasta mennyt sukset ristiin joskus hamalla 90-luvulla, niin asiat sovittiin jossain Puntalan juomisillassa ajat sitten ja kyllä se niin on, että kyllä niitten toi nimi kannatti pitää. Syy on mielestäni selvä, tappiot voitoksi.

Taina Niemelle Savonia-palkintoehdokkuus!

Taina Niemi on saanut Savonia-palkintoehdokkuuden koukuttavalla esikoisromaanillaan Ämpärikesä. Teos käsittelee nuoruuden haasteita ja on täynnä toivoa.

Tero Saarinen Companyn tiedotustilaisuuteen kutsu: Uusi kantaesitys ja muutoksia tiedossa

Tero Saarinen Companyn uusi kantaesitys ja ulkomaanvierailut esittelyssä tiedotustilaisuudessa Kaapelitehtaalla.

Taapelitaivas voitti Toisinkoinen-palkinnon

Anu Kolmonen voitti Toisinkoinen-palkinnon romaanilla Taapelitaivas, joka käsittelee elämää syrjäytyneenä maaseudulla.

Squarepusher – Dostrotime (Warp 2024)

IDM- ja braindance-genrejen yksi pioneereista Squarepusher on työstänyt korona lockdownien aikana Dostrotime-albumiaan meidän kaikkien onneksi.

Jaa somessa

Viime vuonna ilmestyi vastaava teos Hurriganesista ja varsin mielenkiintoinen sekin oli. Tämä on sitten vieläkin kiinnostavampi teos, koska Hanoin uraa tuli seurattua ekasta sinkusta ja Soundin Homo-Makkonen-otsikosta (1/1981) lähtien. Lehtileikkeitäkin on sen verran, että nämä suomalaiset, suurimmaksi osaksi tyhjänpäiväiset, mitä tässäkin on mainittu, ovat aika tuttuja.

Vaikka tässä on paljon vanhan kertailua (tietty) jälleen kerran, on tämä niin sujuvasti etenevää, että vain reilu pari päivää meni (sivuja on n.400). Vaivaa on nähty. Voin kuvitella, kuinka innolla nuoremmat, jotka eivät mahdollisesti olleet edes syntyneet silloin, kun Hanoit ekan kerran meuhkasivat maailmalla, mutta kuitenkin diggaavat bändiä antaumuksella, teosta lukevat. Kaiken maailman hassuine virheineen, siis lehdissä lukeneiden, esim. koskien yhtyeen kansalaisuutta, nimiä jne. tämä on aika hauskaakin luettavaa, vaikka tietysti turhan usein toistuvat Andyn suht samanlaiset kommentit ties mistä, yleensä suomalaisuudesta ja suomalaisista bändeistä.

Itse kirjoittajan omia virheitä en huomannut kuin pari pientä, enkä enää muistakaan kuin yhden ”helvetin tärkeän”; Jan Stenfors soittaa Briardin NELJÄNNEN sinkun B-puolella, eikä siis kolmannen, biisi on oikein, Miss World, huisin kovaa faktaa!!! Mutta mitäs siitä, kirjan aihehan on Hanoi Rocks. On se vaan niin, että suomalaisista maailmalle lähteneistä (tai siis siellä breikanneista, olisi sen suonut tietenkin myös ainakin Smackille) bändeistä minulle ja monille muillekin Hanoi on se kovin, ei nykyiset Nightwishit ja muut iske. Maailmakin on tuossa tapauksessa eri eikä joku Suomi enää täysin tuntematon paikka jossain Siperian takana ja myös taustavoimat paremmat kuin silloin.

V. Vahtera

spot_img