PETRI LAHTI: Hanoi Rocks päivä päivältä 1979-2024 (Readme.fi) 2024

Aiheeseen liittyvää

Viikon Kovin Biisi: VKB 23/25

Nämä kilpailijat kisaavat Viikon Kovimman Biisin tittelistä. Katso yksityiskohdat tästä.

Dogjaw iskee takaisin tuplasinglellä – pureutumista luokkaeroihin ja sisäiseen kaaokseen

Helsinkiläinen hevipunk-yhtye Dogjaw tekee paluun uudella, kaksiteräisellä julkaisullaan, "Yhteiskunnan...

HAPE – Microdots (EABE 2025)

Virolainen HAPE julkaisee toisen eepeensä viime vuotisen debyyttinsä Night Life jälkeen suomalaisella EABE-levymerkillä. Nyt hänen elekotrossaan on sävyjä 70-luvun progesta ja synteetisaattori-musiikista.

GUNS N’ ROSES /w Rival Sons – Allianz Arena, München

Järjettömän kuuma sää jatkuu ja saksalaiset ovat valmiina juhlimaan....

PAETKAA-raportti – Algoritmisen synteesin ilta – Bar Ö, Turku

Huom. Toimittajan raportoimat kokemukset ovat subjektiivisia. Artistiin liittyvät faktat...

Jaa somessa

Viime vuonna ilmestyi vastaava teos Hurriganesista ja varsin mielenkiintoinen sekin oli. Tämä on sitten vieläkin kiinnostavampi teos, koska Hanoin uraa tuli seurattua ekasta sinkusta ja Soundin Homo-Makkonen-otsikosta (1/1981) lähtien. Lehtileikkeitäkin on sen verran, että nämä suomalaiset, suurimmaksi osaksi tyhjänpäiväiset, mitä tässäkin on mainittu, ovat aika tuttuja.

Vaikka tässä on paljon vanhan kertailua (tietty) jälleen kerran, on tämä niin sujuvasti etenevää, että vain reilu pari päivää meni (sivuja on n.400). Vaivaa on nähty. Voin kuvitella, kuinka innolla nuoremmat, jotka eivät mahdollisesti olleet edes syntyneet silloin, kun Hanoit ekan kerran meuhkasivat maailmalla, mutta kuitenkin diggaavat bändiä antaumuksella, teosta lukevat. Kaiken maailman hassuine virheineen, siis lehdissä lukeneiden, esim. koskien yhtyeen kansalaisuutta, nimiä jne. tämä on aika hauskaakin luettavaa, vaikka tietysti turhan usein toistuvat Andyn suht samanlaiset kommentit ties mistä, yleensä suomalaisuudesta ja suomalaisista bändeistä.

Itse kirjoittajan omia virheitä en huomannut kuin pari pientä, enkä enää muistakaan kuin yhden ”helvetin tärkeän”; Jan Stenfors soittaa Briardin NELJÄNNEN sinkun B-puolella, eikä siis kolmannen, biisi on oikein, Miss World, huisin kovaa faktaa!!! Mutta mitäs siitä, kirjan aihehan on Hanoi Rocks. On se vaan niin, että suomalaisista maailmalle lähteneistä (tai siis siellä breikanneista, olisi sen suonut tietenkin myös ainakin Smackille) bändeistä minulle ja monille muillekin Hanoi on se kovin, ei nykyiset Nightwishit ja muut iske. Maailmakin on tuossa tapauksessa eri eikä joku Suomi enää täysin tuntematon paikka jossain Siperian takana ja myös taustavoimat paremmat kuin silloin.

V. Vahtera

spot_img