Pohjanmaan museossa avataan uudistettu kokoelmanäyttely 8.6.

Aiheeseen liittyvää

Viikon Kovin Biisi: VKB 08/25

Nämä kilpailijat kisaavat Viikon Kovimman Biisin tittelistä. Katso yksityiskohdat tästä.

Viikon Kovin Biisi: VKB 07/25

Nämä kilpailijat kisaavat Viikon Kovimman Biisin tittelistä. Katso yksityiskohdat tästä.

Samuli Putro – Elämäni miehet (WSOY 2025)

Mies, jonka ympäriltä tuolit viedään on kirjoittanut kirjan miesten välisestä dynamiikasta ja omista henkisistä arvistaan.

LAURA FRIMAN & MIKKO MATTLAR: Kultaturbo – Suosikki-lehden tarina (Johnny Kniga) 2024

Kyllä se nyt niin vaan on, että suurin piirtein jokainen minun ikäluokastani ja nuoremmista ja vanhemmistakin on Suosikkia lukenut. Joskus löysin roskiksesta 60-luvun lopun ja 70-luvun alun hyväkuntoisia Suosikkeja ja nyt vähän harmittaa, että tuli ne vietyä antikvaarioon. Taisin olla siinä 10 v. ja vaikka Suosikki tuli kotiin, niin sitä osittain inhosi, eikä noin vanhoille numeroille ollut sitäkään vertaa käyttöä. Väärin, etenkin tämän kirjan perusteella ne vanhat numerot vasta loistavia (sanan voi käsittää miten haluaa) olivatkin keksittyine juttuineen ja mitä siellä nyt sitten olikaan.

Aikion single sukeltaa ihmiskohtaloihin elämän solmukohdissa

Suomirockin ytimeen vapaasukelluksia harrastava Aikio julkaisi tänään uuden singlen...

Jaa somessa

Aarteita meiltä ja merten takaa -näyttely esittelee Karl ja Elin Hedmanin monipuolisen kokoelman Pohjanmaan museossa. Näyttely tarjoaa ainutlaatuisen katsauksen taideaarteisiin ja paikalliseen kulttuuriperintöön.

Aarteita meiltä ja merten takaa -näyttely tuo esille vaasalaisen Karl Hedmanin ja hänen puolisonsa Elinin keräämän monipuolisen kokoelman. Näyttelyn nimi kuvaa sisällön laajuutta.

Näyttely tarjoaa ainutlaatuisen katsauksen 1700–1800-lukujen rannikkoseudun vauraudesta ja siitä, kuinka merenkulun ansiosta Pohjanmaan alueelle saapui arvokkaita esineitä ympäri maailman, kuten Kiinassa valmistettua posliinia sekä huonekaluja ja soittimia Ruotsista.

Karl Hedman haki kokoelmaansa aarteita matkustamalla ulkomaille. Näyttelyssä renessanssiajan majolikavadit kehystävät della Robbia -perheen veistosta Rukoileva enkeli.

–Näyttelyyn on ennallistettu myös muita alkuperäisiä esineryhmiä. Niiden avulla kävijä voi saada tuntumaa siihen, kuinka keräilijä itse suunnitteli esillepanon, selventää kokoelmapäällikkö Auli Jämsänen.

Karl ja Elin Hedman muuttivat Pohjanmaan museon uuteen rakennukseen kesällä 1929. Heidän asuntonsa oli suunniteltu museon 2. kerrokseen. Näyttely tarjoaa kuvin ja esinein välähdyksiä Hedmanien elämästä ja vaatimattomasta arjesta.

Karl Hedman ryhtyi ostamaan kuvataidetta julkista kokoelmaa varten. Italialaisen Luca Giordanon Ristinnostaminen lähes täyttää salin päätyseinän. Pekka Halosen Työstä paluu (1907) ja Juho Rissasen Nauhankutoja (1908) ovat suomalaisen taiteen merkkiteoksia. Schjerfbeckin taiteen ystäville näyttelyssä on kahdeksan teosta. Muita rakastettuja klassikoita ovat muun muassa Hugo Simbergin Halla (1895) ja Ferdinand von Wrightin Rajuilma Haminalahdella (1857).

Näyttely tarjoaa katsottavaa myös hopeasta ja keramiikasta kiinnostuneille, joille on uudistettu omat salinsa. Johan Sidensnören valmistama ehtoolliskalkki vuodelta 1736 on kokoelman vanhin vaasalainen hopeasepäntuote.

–Toisille mahonkihuonekalut tai messinkikellot eivät avaudu aarteina. Silloin voi kurkistaa neiti Charlotta Dyhrin nukkekaappiin, vinkkaa Jämsänen.

Näyttely pohjautuu tutkimukseen, joka jatkuu. Kokoelmaa on lähestytty Karl Hedmanista käsin, vaikka hänen henkilöhistoriaansakin on selvitetty vasta pääpiirteissään. Elin Hedmanin ja pariskunnan lähipiirin merkitys kokoelman muodostumisessa on jäänyt vähemmälle, vaikka Elin Hedman oli tekemisissä kokoelman kanssa pidempään kuin puolisonsa.

Lähde Vaasan kaupunki – Vasa stad

spot_img